واردات گوشی مسافری

معافیت 80 دلاری واردات گوشی مسافری لغو شد؛ آیا قیمت گوشی افزایش پیدا می‌کند؟

معاون فنی گمرک ایران گفت معافیت 80 دلاری واردات گوشی مسافری لغو شد. وی دلیل این اقدام را مبارزه با قاچاق بی‌رویه تلفن همراه به کشور عنوان کرد.

از خرداد سال 98 رجیستری موبایل غیرمسافری با هدف مبارزه با قاچاق بی‌رویه تلفن همراه به کشور لغو شود و بعد از آن هر مسافر با پاسپورت و کد ملی خود فقط می‌توانست یک گوشی را در سامانه گمرک به ثبت برساند. از آنجایی که طی ماه‌های گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص معافیت 80 دلاری مسافران برای واردات موبایل به کشور خبر داده بود، چنین معافیتی در کنار حذف مالیات از روی گوشی های موبایل مسافری باعث شد تا سودجویان از این طرح برای سوءاستفاده‌های خود بهره ببرند.

قاچاقچیان و سودجویان با استفاده از پاسپورت مسافران و بدون اطلاع این افراد توانستند گوشی های موبایل را به کشور وارد کنند، اما در کنار این موضوع برخی از افراد نیز به صورت داوطلبانه اطلاعات هویتی خود را به واردکنندگان به فروش رساندند که هر دو مورد غیرقانونی محسوب می‌شود؛ چراکه معافیت 80 دلاری واردات موبایل فقط برای مسافران واقعی بوده و صرفا برای استفاده شخصی لحاظ شده است. از این رو مسئولان مربوطه با در نظر گرفتن این موضوع که حذف مالیات 80 دلاری واردات گوشی مسافری یکی از روش‌های قاچاقچیان برای واردات غیرقانونی موبایل به شمار می‌رود، این معافیت را لغو کردند.

لغو معافیت 80 دلاری واردات گوشی مسافری

معاون فنی گمرک ایران در همین راستا اعلام کرد معافیت 80 دلاری برای واردات گوشی مسافری طبق مصوبه 22 مهر 98 ستاد تنظیم بازار لغو شده است. گفتنی است قبل از این حقوق و عوارض گمرکی گوشی مسافری طبق ارز رسمی 4200 تومانی محاسبه می‌شد، اما طبق ابلاغیه جدید ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز از این به بعد حقوق و عوارض گمرکی موبایل مسافری طبق نرخ سامانه سنا محاسبه خواهد شد. ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی در این خصوص نیز بیان کرد اعمال نرخ ارز طبق سامانه سنا برای محاسبه حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده موبایل مسافری ابلاغ شده است.

احتمال افزایش قیمت موبایل

با توجه به اینکه لغو این معافیت برای جلوگیری از سوءاستفاده قاچاقچیان در نظر گرفته شده است، اما سودجویان از این شرایط برای منافع خود استفاده کرده و با ایجاد شوک به بازار باعث افزایش قیمت موبایل خواهند شد.

دستورالعمل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز 

واردات گوشی مسافری واردات گوشی مسافری

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. برای مبارزه با قاچاق !! صحیح !!

    جدی جدی مسئولین به صورت دیفالت مردم رو یه مشت خر نفهم فرض میکنن که هیچی نمیفهمن و هی کاری هم از دستشون بر نمیاد
    که در مورد دومی درست فکر میکنن

  2. نوشته در صورت تصویب.. اول اینکه هنوز تصویب نشده .. بعدا دلالها دارن شایعه سازی میکنن .. بهترین کار نخریدن موبایله

  3. خدایا تو شاهد باش اگه تو افریقا و بین شغال و گرگ متولد میشدم بی شک حال و روزم بهتر از الان بود

  4. به جا اینکه معافیت بردارن طرح ریجستر رو بردارن بهتره نه قیمت گوشی افزایش پیدا میکنه نه من مردم زجر میکشن

  5. خنده داره برین ببینین چند هزار میلیارد سود بالت طرح ریجیستری رفت تو جیب دولت(فک کن ۱ درصد خرج مردم بشه این پول) مثه اینکه بازم قانع نیستن
    با افزایش این قیمت باز ملیارد ها تومان به جیب دولت میره از جیب کی خارج میشه درسته مردم :))))
    این تنها قضیه نیست افزایش قیمت فضا رو برای گوشی های به درد نخور glx که قراره وارد بازار بشه و از لحاظ کیفیت به هیچ عنوان نمیتونه رقابت کنه و فقط با افزایش قیمت سایر گوشی ها ممکنه فروشی داشته باشه باز میشه
    این سناریو برای واردات خودرو هم اعمال شد و شکست خورد
    قبلا گفتم گوشی و خودرو تولید داخل تا وضع رقابت همین باشه و جای افزایش کیفیت بخوان با افزایش قیمت رقبا بازار رو بگیرن، به هیچ عنوان نمیتونن قد علم کنند و محکوم به شکستند

  6. آمو درشو تخته کنین بگین برین glx بگیرین دیگه آقای وزیر