بارش گوی های آتشین

بارش گوی های آتشین در شیلی؛ دانشمندان در پی کشف علل واقعه هستند

اخیرا ساکنان جزیره‌ای در شیلی، نظاره‌گر بارش گوی های آتشین از آسمان بودند که پس از برخورد با زمین، چندین آتش سوزی به بار آوردند. دانشمندان دقیقا نمی‌دانند که در پسِ این پدیده‌ی مرموز، چه چیزی نهفته است.‌

هرساله چنین اتفاقی در نقاط مختلف جهان رخ می‌دهد و تقریبا همیشه، پای شهاب سنگ‌ها در میان بوده؛ اما اخترشناسان معتقدند بارش گوی های آتشین در شیلی، هیچ ربطی به سنگ‌های آسمانی نداشته است. البته در ابتدا طور دیگری تصور می‌شد.

بارش گوی های آتشین

این چیزی است که ساکنان جزیره شیلوئه در آسمان مشاهده کردند

اندکی پس از واقعه، «خوزه مازا» اخترشناس اهل شیلی توضیح داد چیزی که مردم دیدند، صرفا شهاب سنگ بود. او در مصاحبه با شبکه خبری TVN گفت:

اجسام مشتعل نازل شده از آسمان، شهاب سنگ هستند؛ یا زباله‌های فضایی، قطعاتی که از راکت‌ها و ماهواره‌ها جدا شده‌اند.

همچنین «جاناتان مک داول» منجم مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونین (CfA)، با انتشار یک توییت اعلام کرد که آن‌ها احتمالا شهاب سنگ بوده‌اند و در بین زباله‌های فضایی، هیچ کاندیدای مشخصی وجود ندارد. البته او این را هم گفت که گاهی اوقات، چند روز زمان می‌برد تا به داده‌های مربوطه دست پیدا کنیم.

بارش گوی های آتشین

آثار سوختگی در بخش‌هایی از جزیره بر جای مانده است

پس از بررسی‌های اولیه، نظریه شهاب سنگ به سرعت رد شد؛ زیرا در هیچ یک از 7 منطقه‌ی مورد اصابت، ردی از سنگ‌های آسمانی موجود نبود. پس عامل این جار و جنجال چه چیزی می‌تواند باشد؟ آیا بازدیدکنندگانی از منظومه دیگری نزد ما آمدند؟ در پاسخ باید گفت لزوما نه؛ بیشتر به نظر می‌رسد تمدن ما مسبب واقعه بوده باشد تا یک تمدن پیشرفته فضایی!

محتمل‌ترین فرض این است که گوی های آتشین جزیره شیلوئه، زباله‌های فضایی بودند که از مدار به زمین سقوط کردند.

بارش گوی های آتشین

رد برجای مانده در آسمان، هنگام سقوط یکی از این اشیای مرموز

میلیون‌ها شی کوچک در مدار زمین وجود دارد و هزاران قطعه از آن‌ها، بزرگ‌تر از 10 سانتی‌متر هستند. این‌ها شامل ریز قطعات جدا شده از فضاپیماها، ماهواره‌های از رده خارج، بوستر راکت‌ها و سایر زباله‌های تولید شده توسط بشر می‌شود. در هر سال، هزاران شهاب سنگ و صدها تکه از زباله‌های فضایی به زمین سقوط می‌کنند؛ اما اغلب در اقیانوس یا مناطق خالی از سکنه فرود می‌آیند.

فعلا توضیح مشخصی برای آنچه که در شیلی رخ داد وجود ندارد. نمونه‌های خاک، جمع‌آوری و برای آنالیز به آزمایشگاه ارسال شده است. بررسی دقیق تکه‌های بر جای مانده، شاید ترکیبات موجود در آن‌ها را آشکار و این معما را به طور کامل حل کند.

بارش گوی های آتشین در جزیره شیلوئه

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. اقا لطفا از این مقالات هیجانی بیشتر بزارید

  2. وای خدا رحم کنه بهمون

  3. وا مگه میشه؟؟