جامعه5.0

جامعه 5.0 ؛ طرح ژاپنی‌ها برای ارتقا تمدن بشر به مرحله بالاتر

کشور ژاپن قصد دارد طرحی با عنوان جامعه 5.0 را اجرا کند و از این طریق تمدن و تاریخ بشر را وارد فاز جدیدی کند. در ادامه با طرح جامعه 5.0 ژاپنی ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

ژاپنی های پلان جدیدی با عنوان جامعه 5.0 معرفی کرده اند که در صورت اجرا شدن می تواند تمدن و تاریخ بشر را یک مرحله دیگر دچار تکامل کند.

حتما در مورد وب ۲٫۰ و وب ۳٫۰  چیزهایی شنیده اید. اولی در خصوص مشارکت و همکاری انسان‌ها، ماشین‌ها، نرم‌افزار و عامل‌های هوشمند با یکدیگر است و دومی برای توضیح و معرفی نسل سوم وب استفاده می‌شود. وب ۳٫۰ همانند وب ۲٫۰ در پی آن است تا در اینترنت نوآوری ایجاد نماید. آیا جامعه 5.0 هم در همین راستا است؟ خیر.

آیا هرگز در مورد جامعه 5.0 چیزی شنیده اید؟ آیا می دانید قبل از جامعه 5.0 چه طبقه بندی های دیگری وجود داشته است؟ شاید تصور کنید جامعه 5.0 نیز مانند وب هایی که در بالا اشاره شد تنها یک تحول نرم افزاری است، اما باید در  پاسخ بگوییم خیر، جامعه 5.0  طرح ژاپن برای وارد کردن تمدن به یک دوره جدید است.

جامعه 5.0  مبتنی بر اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و اتوماسیون

دولت ژاپن و شرکت های فعال در این کشور در همکاری با یکدیگر قصد پیاده سازی این پلان عظیم را دارند. آنها می خواهند با توسعه فناوری های خاصی ماند هوش مصنوعی و اتوماسیون،  جوامع انسانی را توسعه داده و کل تمدن را دچار تکامل جدی کنند.

لذا صحبت از وب نیست، بلکه صحبت از تحول در تمدن و جامعه است. اما آیا قبلا مراحل 1 به بعد را داشته ایم که اکنون به جامعه 5.0  رسیده باشیم؟ ژاپن می خواهد با جامعه 5.0  نقطه عطفی برای اقتصاد و اجتماع رقم بزند و تاریخ را دچار انقلاب و جهشی جدید نماید. در این طبقه بندی، تمدن ورژن 1.0 در واقع همان تمدن مبتنی بر شکار است.

ورژن 2.0 تمدن کشاورزی بوده و عصر 3.0 نیز در واقع همان دوران انقلاب صنعتی است. در ادامه عصر و یا انقلاب اطلاعات را داریم که در نهایت به جامعه 5.0 منتهی می شود. از نظر ژاپنیها، ما اکنون در مراحل آخر انقلاب چهارم هستیم و بزودی وارد انقلاب پنجم می شویم. پلان یاد شده تنها  قصد ندارد تاریخ را یک فاز دیگر به پیش ببرد، بلکه می خواهد پارادایمی جدید در این زمینه ارائه دهد که بر استفاده از فناوری برای حل مشکلات جامعه استوار است.

هر چند تقریبا تمامی شرکت های فناور مدعی خواهند بود که محصول آنها در جهت بهبود سعادت بشر طراحی و ساخته شده است، اما جامعه 5.0 استانداردها و مسیر خود را در نظر می گیرد. جامعه 5.0  دنیای فیزیک را با دنیای سایبر ترکیب می کند تا چالش های عظیم بشر مانند پیری، جوامع نابرابر و تقاضای فزاینده برای مصرف انرژی و غذا را حل کند.

این برنامه بر محور دو فناوری بسیاری مهم یعنی اینترنت اشیا و هوش مصنوعی می چرخد. جامعه 5.0 همچنین مبتنی بر دیتاهای عظیم است. ساختار جامعه 5.0 بر دیتاهای عظیمی مبتنی است که با استفاده از سنسورهای دنیای واقعی جمع آوری می شوند که به دنیا مجازی کلود فرستاده شد تا توسط هوش مصنوعی تحلیل شوند و در ادامه باز هم به دنیای واقعی و فیزیکی باز می گردند و در قالب ربات ها، ماشین ها، خودروهای خودران و یا رایانه ها عینیت می یابند.

در این پلان هدف تنها ارتقا سود و درآمد شرکتها نیست، بلکه کل جامعه به صورت یک کلیت در نظر گرفته شده و باید منتفع شود. برای اجرای این پلان دیتاهای خصوصی بسیاری مورد نیاز است و لذا باید مقررات محکمی برای جلوگیری از سوء استفاده از این اطلاعات توسط شرکت ها وضع شود.

توکیو قصد دارد این پلان را اجرا کند. البته پروپوزال این طرح توسط حکومت ژاپن ارائه شده، اما شرکت های فناور و غیر فناور ژاپن نیز به آن علاقمند هستند. ژاپن اولین کشوری است که قصد دارد چنین چشم اندازی بلندپروازانه ای را دنبال کند و به یقین دیگر کشورها نیز از این طرح متاثر شده و احتمال می رود بتدریج به آن بپیوندند.