مقایسه گوگل پیکسل 4 با گوگل پیکسل 3

مقایسه گوگل پیکسل 4 با گوگل پیکسل 3 – Google Pixel 4 vs Pixel 3

به بهانه‌ی معرفی چهارمین نسل از گوشی‌های شرکت گوگل، قصد داریم به مقایسه گوگل پیکسل 4 با گوگل پیکسل 3 (Google Pixel 4 vs Pixel 3) همراه با مشخصات فنی آن‌ها بپردازیم.

گوگل سرانجام از چهارمین نسل گوشی‌های پیکسل پرده برداری کرد. این خانواده مطابق چند سال گذشته شامل دو عضو معمولی و بزرگ‌تر به نام ایکس ال است که تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. هرچند این تفاوت‌ها در نسل جدید به حداقل رسیده و بیشتر اندازه و ابعاد را در بر می‌گیرد.

با تمام این تفاسیر، در اینجا می‌خواهیم به مقایسه گوگل پیکسل 4 با گوگل پیکسل 3 بپردازیم و ببینیم عوض کوچک دو نسل اخیر گوشی‌های گوگل چه تفاوت‌ها و یا شاید شباهت‌هایی با یکدیگر دارند. بیایید مشخصات فنی این دو گوشی را در کنار یکدیگر بگذاریم.

مقایسه گوگل پیکسل 4 با گوگل پیکسل 3

گوشیگوگل پیکسل 4گوگل پیکسل 3
نمایشگر5.7 اینچی P-OLED
1080×2160 پیکسل
تراکم 424ppi
90 هرتز
HDR
نمایشگر همیشه روشن
نسبت ابعاد صفحه به بدنه 82.8 درصد
5.5 اینچی P-OLED
1080×2160 پیکسل
تراکم 443ppi
60 هرتز
HDR
نمایشگر همیشه روشن
نسبت ابعاد صفحه به بدنه 77.2 درصدی
ابعاد و وزن147.1 در 68.8 در 8.2 میلی‌متر
162 گرم
145.6 در 68.2 در 7.9 میلی‌متر
148 گرم
سیستم عاملاندروید 10 خاماندروید 9 خام
پردازندهاسنپدراگون 855
8 هسته‌ای
پردازشگر گرافیکی آدرنو 640
اسنپدراگون 845
8 هسته‌ای
پردازشگر گرافیکی آدرنو 630
ظرفیت6 گیگابایت رم
64/128 گیگابایت حافظه
فاقد اسلات کارت حافظه
4 گیگابایت رم
64/128 گیگابایت حافظه
فاقد اسلات کارت حافظه
ارتباطاتوای فای 802.11a/b/g/n/ac
DLNA
بلوتوث 5 ، LE ، aptX HD
NFC
درگاه USB Type-C 1.0
وای فای 802.11a/b/g/n/ac
DLNA
بلوتوث 5 ، LE ، aptX HD
NFC
درگاه USB Type-C 1.0
دوربین اصلی
  • 12.2 مگاپیکسلی f/1.7، اندازه پیکسل 1.4um
    فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel
    لرزشگیر اپتیکال
  • 16 مگاپیکسلی f/2.4، اندازه پیکسل 1/4um (تله فوتو)
    فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel
    لرزشگیر اپتیکال
    زوم 2 برابری اپتیکال

فلاش Dual-LED
HDR خودکار
پانوراما

12.2 مگاپیکسلی f/1.8، اندازه پیکسل 1/4um
فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel
لرزشگیر اپتیکال
فلاش Dual LED
HDR خودکار
پانوراما
دوربین سلفی8 مگاپیکسلی f/2.0، اندازه پیکسل 1.22um
فاقد فوکوس خودکار
دوربین ToF 3D
HDR خودکار
  • 8 مگاپیکسلی f/1.8، فوکوس خودکار تشخیص فاز
  • 8 مگاپیکسلی f/2.2 فاقد فوکوس خودکار
    HDR خودکار
بلندگوهااسپیکر استریو
فاقد جک 3.5 میلی‌متری
اسپیکر استریو
فاقد جک 3.5 میلی‌متری
سنسورهاتشخیص چهره، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورتی، قطب نما، فشارسنجاسکنر اثر انگشت (پشتی)، شتاب سنج، ژیروسکوپ، مجاورتی، قطب نما، فشارسنج
باتری2800 میلی‌آمپر ساعتی
شارژ سریع 18 وات
USB Power Delivery 2.0
شارژ بیسیم Qi
2915 میلی‌آمپر ساعتی
شارژ سریع 18 وات
USB Delivery 2.0
شارژ بیسیم Qi

طراحی و نمایشگر

از نظر طراحی تفاوت خیلی چشمگیری روی قاب جلویی دیده نمی‌شود. این تغییر بیشتر به قاب پشتی گوشی، جایی که حالا یک ماژول مربعی شکل در بالا سمت چپ،‌ چیزی شبیه به آنچه در گوشی‌های نسل جدید گوگل دیده‌ایم قرار دارد. این ماژول از دو دوربین میزبانی می‌کند. ضمنا دیگر قاب پشتی از دو بافت جداگانه استفاده نشده است و طراحی مینیمالی را مشاهده می‌کنیم.

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم، حذف اسکنر اثر انگشت از روی قاب پشتی نسل جدید گوشی گوگل است. صاحب اندروید روی این قاب پشتی فقط ماژول دوربین و لوگوی خود را قرار داده است.

مقایسه گوگل پیکسل 4 با گوگل پیکسل 3

Pixel 3

به جلو می‌رویم، جایی که یک نمایشگر بزرگ‌تر 5.7 اینچی جایگزین نمایشگر 5.5 اینچی پیکسل 3 شده است. این نمایشگر حالا فضای بیشتری از قاب جلویی (82.8 درصد به جای 77.2 درصد) را از آن خودش کرده است و حاشیه‌های اضافی کوچک‌تر از قبل شده‌اند.

وضوح نمایشگر گوگل پیکسل 4 همچنان برابر با 1080×2160 پیکسل بوده، از فناوری HDR و نمایشگر همیشه روشن برخوردار است. اما نرخ رفرش آن افزایش خوبی پیدا کرده و حالا به 90 هرتز رسیده است. به لطف این نرخ، بازی‌ها روان‌تر اجرا می‌شود و تولید رنگ بهتری نیز صورت می‌گیرد.

سخت افزار و امکانات

زیر قاب، در مقایسه گوگل پیکسل 4 با گوگل پیکسل 3 تراشه‌ی اسنپدراگون 845 جای خودش را به تراشه‌ی مدرن‌تر اسنپدراگون 855 داده است. یک پردازشگر گرافیکی مدرن‌تر به نام آدرنو 640 را نیز می‌توان در این پکیج قدرتمند یافت. از دیگر بخش‌های پیشرفت کرده می‌توان به حضور یک رم با ظرفیت بیشتر (6 به جای 4 گیگابایت) اشاره کرد که می‌تواند به اجرای هر چه روان‌تر اپلیکیشن‌ها کمک کند.

مقایسه گوگل پیکسل 4 با گوگل پیکسل 3

Pixel 4

ضمنا، همانطور که گفته شد گوگل اسکنر اثر انگشت را از روی قاب پشتی حذف کرده است و تنها راهکار امنیتی ارائه شده از سوی آن‌ها، یک سیستم تشخیص چهره‌ی ایمن است که در بالای نمایشگر قرار دارد. اسپیکرها همچنان استریو هستند، جک 3.5 میلی‌متری وجود ندارد و همانند همتای قدیمی خود، راهی برای افزایش فضای ذخیره سازی 64 یا 128 گیگابایتی این گوشی نیز وجود ندارد.

ظرفیت باتری در پیکسل 4 از 2915 به 2800 میلی‌آمپر ساعت رسیده است که تغییر چشمگیری محسوب نمی‌شود و به لطف یک تراشه‌ی مدرن‌تر، قطعا بهبودهایی در عمر باتری حاصل شده است. این باتری همچنان از فناوری شارژ سریع 18 وات و شارژ بیسیم Qi نیز پشتیبانی می‌کند.

اما شاید بزرگ‌ترین تفاوت این دو نسل، اضافه شدن سیستم Motion Sense به نسل چهارم پیکسل باشد. به لطف این فناوری، شما می‌توانید گوشی خود را بدون نیاز به لمس صفحه، از راه دور کنترل کنید. یک سنسور در بالای نمایشگر قرار دارد که وظیفه‌ی تشخیص حرکات دست شما را بر عهده دارد. به طور مثال می‌توانید آهنگ در حال پخش را به جلو بزنید یا یک تماس دریافتی را بی‌صدا کنید.

همچنین به لطف فناوری تشخیص چهر‌ه‌ی پیشرفته، دیگر نیازی به اسکن اثر انگشت شما نبوده و فقط با قرار گرفتن صورت شما در جلوی گوشی، قفل صفحه باز می‌شود. گوگل ادعا می‌کند این گوشی دارای سریع‌ترین بازکننده‌ی قفل صفحه‌ی چهره‌ای است.

دوربین

دوربین، یکی از مهم‌ترین بخش‌هاییست که گوگل توجه زیادی به آن دارد و هرساله آن را در گوشی‌های خود ارتقاء می‌بخشد. در حالی که پیکسل 3 از یک دوربین تک لنز 12.2 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 بهره می‌برد، این لنز در پیکسل 4 نور بیشتری را جذب کرده و دیافراگم آن به f/1.7 رسیده است. این دوربین همچنان دارای فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel و یک لرزشگیر اپتیکال است.

گوشی گوگل پیکسل 4 و پیکسل 4 ایکس ال

اما در پیکسل 4 یک دوربین ثانویه نیز اضافه شده است. این دوربین تله فوتو دارای یک سنسور 16 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 است که قادر به ارائه‌ی زوم 2 برابری اپتیکال خواهد بود. این دوربین نیز از فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel و لرزشگیر اپتیکال بهره می‌برد.

مقایسه گوگل پیکسل 4 با گوگل پیکسل 3

دیگر تفاوت‌ها بین دوربین این دو گوشی نرم افزاری است. در نسل جدید، عکاسی پرتره بهبود پیدا کرده و حالا می‌تواند به خوبی مو و خز را شناسایی کند و عکس‌های پرتره‌ای در سطح دوربین‌های SLR را ثبت کند. با حالت عکاسی Night Sight نیز می‌توانید به لطف اکسپوژر طولانی، یک عکس از آسمان پر ستاره بگیرید. همچنین اپلیکیشن دوربین این گوشی، به شما قابلیتی به نام Dual Exposure را ارائه می‌کند که به لطف آن در هنگام عکاسی می‌توانید نور و سایه را تنظیم کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*