بی وای دی اس 6

بی وای دی اس 6 ؛ بررسی مزایا و معایب کراس اوور چینی شرکت کارمانیا

بی وای دی اس 6 (BYD S6) در سال 2012 لقب پرفروش‌ترین کراس اوور چین را از آن خود کرد و توسط شرکت کارمانیا در بازار ایران عرضه می‌شود. در این مقاله قصد داریم مزایا و معایب این خودرو را بررسی کنیم.

بی وای دی S6 کراس اوور محبوب شرکت BYD چین محسوب می‌شود که برای نخستین بار در سال 2010 و در نمایشگاه خودرو گوانجو چین معرفی شد. این خودرو از سال 2011 در چین به فروش رسید و در ردیف خودروهای شاسی بلند متوسط قرار دارد. این محصول بی وای دی توانست در سال 2012 با فروش چشمگیر خود به لقب پرفروش‌ترین کراس اوور چین دست پیدا کند. در سال 1395 نیز شرکت کارمانیا طی همکاری با شرکت BYD چین این خودرو را در داخل کشور مونتاژ کرد. این کراس اوور چینی که از امکانات مناسب و کیفیت بالایی برخوردار است، حتی با تبلیغات زیاد نیز به فروش خوبی در بازار کشورمان دست پیدا نکرده است.

نقد و بررسی بی وای دی اس 6

بی وای دی اس 6

با توجه به اینکه شرکت BYD چین مالک پلتفرم لکسوس RX است، خودرو اس 6 را نیز بر اساس این پلتفرم طراحی کرده است. هرچند ظاهر این شاسی بلند کمی ساده و قدیمی است، اما کلیه قطعات این خودرو دارای هماهنگی خوبی هستند و در وضعیت مناسبی قرار دارند. فضای کابین این خودرو به واسطه پلتفرم RX350 دارای شرایط خوبی بوده و انتخاب مناسبی برای یک خانواده پرجمعیت محسوب می‌شود.

بی وای دی اس 6

داشبورد خودرو بی وای دی اس 6 از جنس پلاستیک نسبتا با کیفیت بوده و دسته دنده این خودرو نیز همانند لکسوس RX350 بر روی داشبورد نصب شده است. برخی از اجزای داشبورد برای تنوع دارای رنگ کروم هستند. به طور کلی کابین این خودرو دارای فضای بسیار جادار است و صندوق عقب نیز از این ویژگی بهره می‌برد. در واقع با خواباندن صندلی‌های ردیف عقب فضایی حدود 1570 لیتر در دسترس است.

بی وای دی اس 6

کراس اوور چینی بی وای دی اس 6 در بازار چین با دو نوع موتور 2 لیتری و 2.4 لیتری عرضه می‌شود، اما شرکت کارمانیا موتور 2.4 لیتری آن را در نظر گرفته است. این موتور قادر به تولید قدرت 160 اسب بخار در دور موتور 5800 و گشتاور 229 نیوتن‌متر در دور موتور 4000 است. قدرت تولید شده از این موتور به کمک گیربکس 6 دنده اتوماتیک تیپ ترونیک که از سیستم دبل کلاچ (DCT) بهره می‌برد به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. این گیربکس از عملکرد نسبتا دقیقی بهره می‌برد، اما در حالت نرمال سعی می‌کند سریعا دنده‌ها را سبک کند. هرچند رانندگان این خودرو می‌توانند یکی از حالت‌های اکو، نرمال یا اسپرت را بر اساس سلیقه خود انتخاب کنند.

بی وای دی اس 6

سیستم تعلیق کارآمد و فنربندی نرم بی وای دی اس 6 جزو نقاط قوت این کراس اوور چینی محسوب می‌شود. همچنین ویژگی‌های دیگری چون صندلی‌های راحت و فضای مناسب کابین، این خودرو را نسبت به سایر رقبا در جایگاه بهتری قرار داده است که می‌تواند سواری نرمی را برای سرنشینان فراهم کند. البته این خودرو به دلیل چهار چرخ محرک نبودن آنچنان قابلیت‌های آفرودی ندارد، اما اگر شرکت کارمانیا این خودرو را با سیستم 4WD به بازار عرضه می‌کرد می‌توانست بیش از پیش مورد توجه علاقه‌مندان به آفرود قرار بگیرد.

بی وای دی اس 6

بی وای دی اس 6 دارای حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت است و طبق کاتالوگ رسمی قادر است صفر تا 100 را ظرف مدت 13 ثانیه بپیماید که شتاب چندان مناسبی به نظر نمی‌رسد، اما در مقام مقایسه با سایر کراس اوورهای چینی چون چری تیگو 5 و سانگ یانگ تیوولی رقم مناسبی است. این خودرو به ازای هر 100 کیلومتر مصرف سوخت ترکیبی 9.8 لیتر را به همراه دارد که با توجه به نوع کیفیت بنزین داخل کشور باید برای آن مصرف سوخت ترکیبی 11 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر را در نظر داشت.

بی وای دی اس 6

این شاسی بلند چینی از امکانات و تجهیزات متعددی بهره می‌برد و حتی شرکت کارمانیا نیز در مدل مونتاژی امکانات این خودرو را کاهش نداده است. از امکانات رفاهی این خودرو می‌توان به مواردی چون سانروف، تنظیم برقی صندلی راننده 8 جهته برقی، سنسورهای پارک، دوربین دید جانبی آینه سمت راست، 9 عدد بلندگو، دوربین دید عقب، سنسور جلو، کی لس، صندلی‌های عقب مجهز به ایزوفیکس، نمایشگر به همراه سیستم ناوبری، تریم چرم و کروز کنترل اشاره کرد.

بی وای دی اس 6

شرکت کارمانیا برای تبلیغات و جلب مشتریان برای خودرو بی وای دی اس 6 تلاش‌های متعددی انجام داد، اما این خودرو موفق به فروش خوبی نشد. از مزایای کلی این خودرو می‌توان به آپشن‌های متعدد، کابین باکیفیت و جادار، کیفیت ساخت و طراحی مناسب اشاره کرد، اما معایبی چون خدمات پس از فروش نامناسب، بازار دست دوم ضعیف، ناشناخته بودن برند BYD، شتاب کند و دسترسی سخت به قطعات یدکی باعث شد تا این خودرو به فروش خوبی دست پیدا نکند.

امنیت بی وای دی اس 6

بی وای دی اس 6 همانند بسیاری از خودروهای چینی توانست از موسسه تست تصادف چین (C-NCAP) پنج ستاره ایمنی اخذ کند. از مهم‌ترین امکانات ایمنی این خودرو می‌توان به سیستم‌های ABS و ESP، کیسه‌های هوای سرنشینان جلو و جانبی، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ترمز هوشمند استارت و ورود بدون کلید اشاره کرد.

ارزش خرید بی وای دی اس 6 چقدر است؟

بی وای دی اس 6

این خودرو با قیمت 89 هزار و 800 یوان در بازار چین به فروش می‌رسد که البته قیمت سایر مدل‌های آن به دلیل امکانات مختلف به 129 هزار و 800 یوآن نیز افزایش پیدا می‌کند. شرکت کارمانیا در ابتدا این خودرو را با قیمت 100 میلیون تومان به بازار عرضه کرد که با توجه به مشکلات ارزی قیمت این خودرو نیز به شدت افزایش یافت. این خودرو از سواری نرم، هندلینگ مناسب و امکانات متعدد بهره می‌برد، اما باز هم نمی‌توان برای آن ارزش خرید بالایی را در نظر گرفت؛ چراکه معایبی چون خدمات پس از فروش نامناسب، دسترسی سخت به قطعات یدکی و همچنین بازار دست دوم ضعیف باعث شد تا مشتریان کمی از آن استقبال کنند. در این محدوده قیمتی می‌توانید به جای این کراس اوور چینی خودروهایی چون هیوندای i20، هیوندای اکسنت و کیا سراتو 1.6 آپشنال را بخرید.

با رقبای بی وای دی اس 6 آشنا شوید

از رقبای این کراس اوور چینی می‌توان به چری تیگو 5 آپشنال، جک اس 5، هایما اس7 توربو و هاوال H2 اشاره کرد. در این بین خودرو جک اس 5 به دلیل خدمات پس از فروش گسترده، بازار دست دوم مناسب، موتور قوی و امکانات متعدد می‌تواند رقیب جدی و سرسخت بی وای دی اس 6 باشد. از این رو اگر به دنبال یک خودرو کراس اوور چینی مناسب هستید، جک اس 5 می‌تواند گزینه مناسبی برایتان باشد.

جدول مشخصات بی وای دی اس 6

مشخصات کلی
نام خودروبی وای دی اس 6 – BYD S6
کلاس بدنهشاسی بلند/کراس اوور
سگمنت بدنهJ- شاسی بلند متوسط
کشور سازندهچین
سال طراحی2010
تعداد سرنشین5
شرکت عرضه کنندهکارمانیا
گارانتی3 سال یا 100 هزار کیلومتر
مشخصات فنی
حجم موتور2400 سی‌سی
نوع موتورDOHC
محور محرکدیفرانسیل جلو
گیربکساتوماتیک 6 سرعته کلاچ دوبل DCT با قابلیت تیپ ترونیک
تعداد سیلندر4
نوع سیلندرخطی
تعداد سوپاپ16
قدرت160 اسب بخار در دور موتور 5800
گشتاور229 نیوتن‌متر در دور موتور 4000
حداکثر سرعت185 کیلومتر بر ساعت
شتابصفر تا 100 ظرف مدت 13 ثانیه
ضریب تراکم10/8:1
نوع سوختبنزین
سیستم سوخت‌رسانیانژکتور
سیستم تعلیق جلومک فرسون
سیستم تعلیق عقبسیستم تعلیق عقب مک فرسون با اتصال سه مفصلی مستقل
نوع فرمانهیدرولیکی
ابعاد، وزن و ظرفیت‌ها
طول4810 میلی‌متر
عرض1855 میلی‌متر
ارتفاع1725 میلی‌متر
فاصله محوری2720 میلی‌متر
وزن1695 کیلوگرم
رینگ و لاستیک جلو225/65R17
رینگ و لاستیک عقب225/65R17
مصرف سوخت، ایمنی و استانداردها
مصرف سوخت ترکیبی9.8 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر
حجم باک72 لیتر
پیمایش734 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 5
ستاره ایمنی5 ستاره ایمنی از CNCAP
امکانات رفاهی و آپشن‌ها
سیستم تهویه مطبوعسیستم تهویه مطبوع دوکاناله مجزا
سیستم صوتی، تصویری و مالتی مدیامانیتور لمسی 7 اینچی، 9 بلندگو، بلوتوث، پورت USB+AUX ، قابلیت پخش DVD، مسیریاب با نقشه ایران (GPS)
غربیلک فرمانفرمان چرمی، کنترل سیستم صوتی، بلوتوث و کروز کنترل بر روی غربیلک فرمان
سیستم صوتی صندلی‌های جلوروکش چرم، صندلی راننده برقی و قابل تنظیم در 8 جهت
سیستم صوتی صندلی‌های عقبروکش چرمی، صندلی ردیف عقب تاشو با قابلیت تنظیم پشتی و کفی و دارای تکیه گاه ساعد و جالیوانی
سیستم روشنایی جلوچراغ‌های جلو روشنایی در روز یا دیلایت، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو
سنسورهای پیش فعال4 عدد سنسور پارک بر روی سپر عقب و 2 عدد سنسور پارک جلو
سیستم‌های کمکی رانندهسیستم کروز کنترل
سیستم آینه‌هاآینه دید عقب با قابلیت کاهش اتوماتیک تابش نور به همراه قطب نمای الکترونیکی، آینه‌های جانبی تاشونده برقی به همراه گرمکن، چراغ خوش‌آمد گویی بر روی آینه‌های جانبی
سیستم شیشه‌هاشیشه عقب دارای سیستم یخ‌زدا، بسته شدن شیشه‌ها همزمان با قفل کردن درها
سیستم‌های سقفسانروف دو حالته
سایر موارددوربین دید جانبی آینه سمت راست، دوربین دید عقب دستگیره‌های داخلی روکش کروم، در باک برقی
تجهیزات ایمنی
کیسه‌های هوادارای 6 کیسه هوای ایمنی در 10 نقطه شامل جلو، جانبی و پرده‌ای
سیستم‌های امنیتی و حفاظتیورود بدون کلید، قفل مرکزی و سیستم ضد سرقت PIC
ترمز‌های جلودیسکی
ترمزهای عقبدیسکی
سیستم‌های ترمز و پایداریسیستم ترمز هوشمند BOS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم ترمز ضد قفل ABS
سایر مواردهشدار بسته نبودن کمربند سرنشینان جلو و باز بودن درها، ISO FIX، هشدار فعال بودن ترمز دستی

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*