مقایسه وی ام ویر و ویرچوآل باکس

مقایسه وی ام ویر و ویرچوآل باکس با هایپر وی ؛ بهترین نرم افزارهای ساخت ماشین مجازی

در این مطلب بهترین نرم افزارهای ساخت ماشین مجازی یعنی VMWare ،Hyper-V و VirtualBox را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد. مقایسه وی ام ویر و ویرچوآل باکس با هایپر وی دید خوبی درباره این سه ابزار به شما ارائه می‌کند.

برای کاربران سیستم عامل ویندوز 10، ابزارهای متعددی به منظور ساخت ماشین‌های مجازی و شبیه‌ساز محیط دیگر سیستم عامل‌ها وجود دارد. با این حال در حوزه ماشین مجازی، سه ابزار بیشتر دارای محبوبیت بوده و علاوه بر کاربران عادی، در صنعت و پروژه‌های واقعی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ ویرچوآل باکس محصول شرکت اوراکل، هایپر وی محصول شرکت مایکروسافت و وی ام ویر محصول شرکتی با همین نام است.

با استفاده از آن‌ها می‌توانید روی یک سیستم عامل، سیستم عامل‌های دیگری سوار کنید. چند سالی است شبیه‌سازی تبدیل به بخشی جداناپذیر از صنعت فناوری اطلاعات شده است. به لطف این روش می‌توان از حداکثر توانایی سخت افزار یک سیستم کامپیوتری استفاده کرد. همچنین بدون نیاز به خرید کامپیوترها و لپ تاپ‌های متعدد، در آن واحد به سیستم عامل‌های متفاوتی در قالب یک سری ماشین مجازی دسترسی خواهید داشت.

کاربران سیستم عامل ویندوز 10 اغلب از ابزار ساخت ماشین مجازی پیش‌فرض آن یعنی هایپر وی استفاده می‌کنند،‌ هر چند عده‌ای دیگر دانلود و نصب وی ام ویر و ویرچوآل باکس را ترجیح می‌دهند. تفاوت بین این سه ابزار چیست و از کدام یک باید استفاده کنیم؟

هایپروایزر (Hypervisor) چیست؟

هر سه ابزار نام برده امکان ساخت ماشین‌های مجازی را فراهم می‌کنند، اما با وجود این شباهت، به خاطر نحوه کار متفاوت، عملکرد متفاوتی دارند. اجرای این نوع نرم افزارها نیازمند یک هایپروایزر است. ابتدا می‌بایست یکی از دو نوع هایپروایزر موجود را نصب و اجرا کرد. آن را باید به عنوان پلتفرمی برای ماشین‌های مجازی دانست. از طریق هایپروایزر، مرز میان سیستم عامل‌های ماشین‌های مجازی و سیستم عامل اصلی کامپیوتر مشخص می‌شود.

ماشین میزبان، منابع خود اعم از پردازنده، حافظه اصلی و دیگر قسمت‌ها را با ماشین‌های مجازی به اشتراک می‌گذارد. دو نوع هایپروایزر وجود داشته و مقایسه وی ام ویر و ویرچوآل باکس با هایپر وی بر اساس آن‌ها معنی پیدا می‌کند. آن‌ها را با نام نوع اول (Type 1) و نوع دوم (Type 2) می‌شناسند.

هایپروایزر

هایپروایزر نوع 1

این نوع به صورت مستقیم روی سخت افزار ماشین میزبان اجرا می‌شود. مایکروسافت هایپر وی مثال خوبی در این دسته‌بندی است. به همین دلیل نیاز به نصب آن از طریق یک پکیج خارجی نیست و به صورت مستقیم، سیستم عامل‌های مهمان را مدیریت می‌کند. بد نیست بدانید وی ام ویر ESX و vSphere و اوراکل وی ام نیز در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند.

هایپروایزر نوع 2

این هایپروایزر، همانند دیگر انواع نرم افزار، روی سیستم عامل ماشین میزبان نصب می‌شود. در این شرایط محیط ماشین مجازی به عنوان یک پردازش اصلی متعلق به کامپیوتر میزبان شناخته خواهد شد. بروز تاخیر در انجام برخی دستورات نتیجه این نوع پیاده‌سازی و وجود یک رابط بین ماشین‌های مجازی و سخت افزار است. ویرچوآل باکس، وی ام ویر Workstation و وی ام ویر Workstation Player مثال‌های خوبی در این دسته‌بندی به شمار می‌روند.

مقایسه وی ام ویر و ویرچوآل باکس با هایپر وی

اکنون با شناخت هایپروایزر و انواع آن بهتر می‌توان به مقایسه نرم افزارهای ساخت ماشین مجازی پرداخت. این مقایسه را به چند قسمت تقسیم می‌کنیم.

راحتی در استفاده

هایپر وی یکی از ابزارها و ویژگی‌های پیش‌فرض ویندوز 10 محسوب می‌شود. به جز ورژن Home، این ابزار را در سایر نسخه‌های سیستم عامل نام برده در اختیار دارید. کافی است به بخش Features در ویندوز رفته و آن را فعال‌سازی کنید. بعد از اجرا، گزینه‌ای به منظور ایجاد سریع یک ماشین مجازی خواهید دید. در این حالت بیشتر تنظیمات به صورت خودکار پیکربندی می‌شوند. یکی از مزیت‌های هایپر وی باز گذاشتن دست کاربر برای اعمال تنظیمات مورد نظر است.

هایپر وی

مقایسه وی ام ویر و ویرچوآل باکس نشان می‌دهد هر دوی آن‌ها دارای مراحلی برای ایجاد ماشین مجازی هستند. گفتنی است در این قسمت از مطلب، درباره نسخه Workstation نرم افزار وی ام ویر صحبت می‌کنیم.

تفاوت‌هایی در نحوه ایجاد ماشین وجود دارد. به عنوان نمونه VirtualBox به کاربر اجازه می‌دهد ابتدا مورد جدیدی ایجاد کرده و سپس آن را پیکربندی کند. با این حال به صورت پیش‌فرض، مقادیری به بخش‌های مختلف تعلق می‌گیرد. در VMware، کاربر قادر است طی فرآیند ایجاد ماشین مجازی آن را پیکربندی کند. تفاوت در اینجاست که ماشین مجازی در وی ام ویر بلافاصله بعد از ایجاد قابل اجرا است، اما در ویرچوآل باکس پیش از اجرا می‌بایست مقادیر بخش‌هایی از تنظیمات را مشخص کنید.

عملکرد

عملکرد ماشین‌های مجازی، با سخت افزار سیستم کامپیوتری میزبان رابطه مستقیم دارد. به وسیله مجازی‌سازی، از سخت افزار موجود حداکثر بهره‌وری را خواهید داشت. در این مطلب برای مقایسه مقایسه وی ام ویر و ویرچوآل باکس و همچنین هایپر وی یک ماشین مجازی مبتنی بر سیستم عامل Lubuntu روی کامپیوتر دسکتاپی با پردازنده Intel Core i5-3570K به همراه 16 گیگابایت رم و کارت گرافیک Nvidia GTX 1070 سوار می‌کنیم.

ابزار مجازی‌سازی شرکت اوراکل یعنی ویرچوآل باکس، یکی از کندترین‌ها محسوب می‌شود. البته اگر سخت افزار قدرتمندی داشته باشید، کندی ناشی از آن را احساس نخواهید کرد. در سیستم‌های کامپیوتری ضعیف‌تر، این نرم افزار بهترین تجربه کار با ماشین‌های مجازی را ارائه نمی‌کند.

با اجرای وی ام ویر، کندی آن را به خوبی درک خواهید کرد. اجرای یک ماشین مجازی یکسان روی سخت افزاری مشابه نشان داد ابزار شرکت VMWare تجربه روان‌تری در اختیارمان قرار می‌دهد.

در زمان استفاده از هایپر وی، از آن جایی که به صورت مستقیم با سخت افزار در ارتباط هستید، حتی در زمان عدم استفاده از قابلیت مجازی‌سازی نیز باید این ویژگی را در تنظیمات بایوس در حالت روشن نگه دارید. نحوه عملکرد آن روان است، اما برخی کاربران، از بروز یک سری مشکل حین اجرای ماشین مجازی گزارش داده‌اند.

روشن و خاموش کردن موقتی مجازی‌سازی

اگر تصور کردید استفاده از هایپر وی روی عملکرد کامپیوتر مخصوصا حین اجرای بازی تاثیر منفی گذاشته است (بدون این که هیچ ماشین مجازی در حال اجرا باشد)، می‌توانید از طریق یک کامند آن را غیر فعال و در زمان نیاز، مجددا روشن کنید. ابتدا محیط کامندی ویندوز را با سطح دسترسی ادمین باز کرده و سپس دستور bcdedit /set hypervisorlaunchtype off را درونش وارد کنید.

در ادامه می‌بایست کامپیوتر را یک مرتبه ری‌استارت کنید. برای استفاده مجدد از آن، در محیط کامندی مجددا با دسترسی ادمین، دستور bcdedit /set hypervisorlaunchtype on را وارد کنید. به منظور اجرای محیط متنی با سطح دسترسی یاد شده، در محیط استارت عبارت command را جستجو کرده و سپس روی گزینه Run as Administrator کلیک کنید.

ایجاد نقاط بازگشت

یکی از کاربردها و مزایای بسیار مهم ویرچوآل باکس و هایپر وی Snapshots و Checkpoints محسوب می‌شوند. اگرچه در هر پلتفرم از نام‌های متفاوتی به این منظور استفاده می‌شود، اما Snapshots و Checkpoints هر دو به یک قابلیت اشاره دارند. کاربر به لطف آن‌ها قادر است یک ایمیج از ماشین مجازی در وضعیت کنونی آن ایجاد کند. در صورت بروز هر گونه مشکل و خراب‌کاری، به راحتی می‌توان ماشین را به وضعیت آن در زمان ایجاد نقطه بازگشت برگرداند.

هایپر وی

متاسفانه وی ام ویر Workstation فاقد Snapshots یا Checkpoints است. می‌توان سیستم عامل مهمان را به صورت موقتی متوقف کرد تا از نقطه مشخصی فعالیتش را ادامه بدهد، اما این عملکرد همچون زمان بازگردان به وضعیت قبلی بر اساس یک ایمیج از ماشین مجازی نیست.

اشتراک‌گذاری فایل

هر دو هایپروایزر اجازه می‌دهند از طریق درگ اند دراپ فایل‌ها بین ماشین مجازی و ماشین میزبان، داده را بین آن‌ها جابه‌جا کنید. همچنین می‌توان قابلیت اشتراک‌گذاری فولدرها و فایل‌ها را فعال کرد. انجام این کار در Hyper-V، در مقایسه با VirtualBox و VMware Workstation به مراتب‌ سخت‌تر است.

حالت یکپارچه

ویرچوال باکس و وی ام ویر، از طریق حالت یکپارچه، محیط ماشین مجازی را درون سیستم عامل میزبان یکپارچه‌سازی می‌کنند. در این روش ابزارهای اضافی مربوط به نرم افزار مجازی‌سازی پنهان شده و پنجره ماشین مجازی به صورت کامل، شبیه به سیستم عاملی اجرا شده به صورت مستقیم روی سخت افزار، رو به روی کاربر قرار می‌گیرد. هایپر وی فاقد چنین قابلیتی است.

رمزنگاری ماشین مجازی

اگر نیازمند رمزنگاری ماشین مجازی هستید، خوشبختانه هر دو نوع هایپروایزر این قابلیت را در اختیارتان قرار می‌دهند. این قابلیت به صورت پیش‌فرض در وی ام ویر پشتیبانی می‌شود. در ویرچوآل باکس به این منظور باید VirtualBox Guest Additions را به صورت جداگانه در ماشین مجازی مورد نظر نصب کرد. در هایپر وی، نیازمند استفاده از BitLocker خواهید بود.

هزینه

ویرچوآل باکس و ویر ام ویر ورک استیشن برای همه کاربران رایگان هستند. در صورت استفاده از نسخه مناسبی از ویندوز 10، هایپر وی نیز تماما رایگان خواهد بود.

سیستم عامل‌های میزبان

هایپر وی در این رابطه دارای محدودیت‌هایی است. عدم پشتیبانی از macOC مثال خوبی است. از سایر سیستم عامل‌های پلتفرم ویندوز و لینوکس و همچنین ماشین‌های مجازی FreeBSD پشتیبانی می‌شود.

مقایسه وی ام ویر و ویرچوآل باکس نشان می‌دهد برای اجرای macOS نیز می‌توان از آن‌ها بهره برد. البته اجرای یک سیستم عامل پلتفرم مک اپل روی ماشین مجازی دردسرهای فراوانی داشته و به راحتی نصب و اجرای دیگر سیستم عامل‌ها نیست.