کاوشگر ICON ناسا

کاوشگر ICON ناسا با موفقیت پرتاپ شد و در مدار قرار گرفت

ناسا اعلام کرده است که کاوشگر ICON این سازمان با موفقیت پرتاپ شده و در مدار قرار گرفته است. این کاوشگر برای مطالعه در مورد منطقه‌ای از فضا معروف به یونوسفر پرتاب شده است.

ناسا اعلام کرد که کاوشگر ICON (به طور کامل Ionospheric Connection Explorer) با موفقیت پرتاب شد و در مدار قرار گرفت. ICON اولین ماموریتی است که به منظور مطالعه منطقه‌ای از فضا معروف به یونوسفر (ionosphere) صورت گرفته است. این منطقه از فضا بسیار مهم است، زیرا می‌تواند تغییر کند و این تغییرات می‌توانند ارتباطات و مدارهای ماهواره‌ای را مختل کنند.

تغییرات یونوسفر می‌تواند فضانوردان را در معرض خطرات تشعشعی قرار دهد. آیکان نسبت به بسیاری از ماهواره‌های دیگر مسیر متفاوتی را پیش گرفت. به جای پرتاب موشک از روی زمین، ICON به یک راکت Pegasus XL که در زیر یک هواپیما قرار داشت، بسته شده بود. این هواپیما در ساعت 8:31 شب از ایستگاه نیروی هوایی Canaveral Cape در فلوریدا پرواز کرد.

ماموریت به این بود که موشک حدود ساعت 9:30 پرتاب شود، اما با توجه به یک مشکل ارتباطی بین هواپیما و تیم زمینی در Cape Canaveral پرواز کرد. این تیم برای بار دوم تلاش کرد و  کاوشگر ICON در ساعت 9:59 رها شد. سیستم‌های خودکار موجود در موشک Pegasus این ICON‌ را بدون مشکل و مسئله‌ای به پرواز درآوردند.

ناسا اعلام کرد که پنل‌های خورشیدی آیکان با موفقیت مستقر شده اند و این موضوع نشان می‌دهد که این دستگاه قوی است و همه سیستم‌ها فعال هستند. حدود یک ماه طول می‌کشد تا ماهواره‌ی آیکان ماموریت خود را انجام دهد و انتظار می‌رود که اولین اطلاعات علمی در ماه نوامبر به دست ناسا برسد.

آیکان ارتباط بین جو خنثی و یونوسفر با بار الکتریکی به وسیله 4 ابزار بررسی و کشف خواهد کرد. 3 مورد از‌ آن‌ها به پدیده جو فوقانی به نام هواتاب (airglow) تکیه می‌کنند. این منطقه شبیه به فرآیندی است که شفق قطبی را ایجاد می‌کند اما بسیار ضعیف و کم نور است. این منطقه هنوز به اندازه‌ای نور دارد که امکان مشاهده چگونگی عبور ذرات از جو فوقانی را فراهم کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*