ناچ وارونه

اختراع جدید سامسونگ یک گوشی با ناچ وارونه است

استفاده از ناچ وارونه را باید ایده جدیدترین اختراع سامسونگ دانست. در این گوشی بریدگی بالای نمایشگر، محل قرارگیری سنسورهای ضروری، خارج از پنل اصلی قرار دارد!

سامسونگ سال گذشته، پتنت یا اختراعی در رابطه با گوشی هوشمندی مجهز به یک بریدگی نمایشگر طراحی شده به صورت وارونه، در دفتر ثبت حقوق مالکیت معنوی کره جنوبی (KIPO) به ثبت رساند. درخواست غول کره‌ای برای ثبت این پتنت در سپتامبر (شهریور – مهر) سال جاری تایید شد. مدتی بعد از این اتفاق، شاهد انتشار اسناد مربوط به آن بودیم.

بر اساس توضیحاتی که در اسناد مربوط به پتنت جدید سامسونگ ارائه شده است، رندری از یک گوشی با بریدگی وارونه طراحی شد. این رندر را می‌توانید در ابتدای مطلب مشاهده کنید. این یکی از عجیب‌ترین روش‌هایی است که تا امروز به منظور دستیابی به طراحی بدون حاشیه مشاهده کرده‌ایم. در حال حاضر متداول‌ترین روش‌ها، استفاده از یک ناچ روی بالاترین لبه صفحه نمایش، استفاده از ناچ شبیه قطره آب، قرار دادن حفره روی صفحه نمایش و سوار کردن دوربین روی یک ساختار مکانیکی پاپ آپی به شمار می‌روند. روش‌های دیگر همچون دوربین چرخان و طراحی اسلایدری گوشی برای استفاده از دوربین اصلی به عنوان دوربین سلفی، در تعداد انگشت شمار گوشی پیاده شده‌اند.

ایده پشت استفاده از ناچ وارونه جدید نیست

گوشی مجهز به ناچ وارونه راهکاری خلاقانه به شمار می‌رود، اما یک گوشی با چنین ظاهری، از نقطه نظر طراحی، یک کابوس وحشتناک خواهد بود. اردیبهشت ماه سال جاری، یک گجت مشابه را در تصاویر پتنتی از شرکت ویوو مشاهده کردیم. در این پتنت، بریدگی وارونه به شکل قوس‌دار طراحی شده بود. وحشتناک‌تر از این دو طرح را باید گوشی خرگوشی ویوو دانست که در پتنتی جداگانه به ثبت رسیده بود!

پتنت ویوو

گوشی و گوشی با ناچ وارونه ویوو

در مسیر دستیابی به طراحی بدون حاشیه واقعی، خلاقانه‌ترین، کاربردی‌ترین و پیشرفته‌ترین راهکار تا امروز قرار دادن دوربین سلفی و دیگر عناصر همچون اسپیکر روگوشی و سنسور مجاورت زیر نمایشگر محسوب می‌شود. برخی گوشی‌سازان به پیشرفت‌هایی در این رابطه دست پیدا کرده‌اند.

به عنوان نمونه ال جی در گوشی ال جی جی 8، با حذف اسپکر روگوشی، از فناوری اسپیکر زیر نمایشگر استفاده کرد. در این گجت از طریق ایجاد ارتعاش، صوت تولید می‌شود. شرکت‌هایی همچون اوپو نیز یک سری نمونه اولیه مجهز به دوربین سلفی زیر نمایشگر توسعه داده‌اند.