پژو پارس سال

پژو پارس سال ؛ بررسی مشخصات، امکانات و طراحی محصول ایران خودرو

پژو پارس سال یکی از سدان‌های خانوادگی ایران خودرو به شمار می‌رود که می‌توان آن را مدل ایرانیزه پژو 406 دانست. در ادامه مشخصات، امکانات، مزایا و معایب پژو پارس سال را بررسی می‌کنیم.

پژو پارس یکی از سدان‌های خانوادگی ایران خودرو محسوب می‌شود که در واقع می‌توان آن را مدل ایرانیزه شده از پژو 406 نیز به حساب آورد که شرکت رنو آن را از سال 1996 تا 2004 در کشور فرانسه تولید و به بازار عرضه می‌کرد. در واقع طراحان ایران خودرو با ایجاد تغییراتی مدل فیس لیفتی از پژو 405 را تولید کردند که البته قرار بود نام آن پژو سفیر باشد، اما با گذشت مدتی نام پرشیا را برای آن برگزیدند که این نام نیز حذف شد و سرانجام اکنون این خودرو را با نام پژو پارس می‌شناسند. ایران خودرو پژو پارس را در مدل‌ها و تیپ‌های مختلفی به بازار عرضه کرد که هم‌اکنون مدل پایه این خودرو با نام پژو پارس شناخته می‌شود که نسبت به سایر مدل‌های خود دارای قیمت کمتری است.

نقد و بررسی پژو پارس سال

پژو پارس سال

پژو پارس فیس لیفتی از پژو 405 محسوب می‌شود که البته در طراحی آن از پژو 406 نیز الگوبرداری شده است. به طور کلی می‌توانیم بگوییم طراحی پژو پارس ممکن است نسبت به سایر خودروهای روز بازار کمی قدیمی باشد، اما نسبتا دارای طراحی جذاب و جوان‌پسندی است که همین موضوع باعث شد تا از زمان تولید تاکنون همواره از استقبال خوبی برخوردار شود. طراحی داخلی پژو پارس از ابتدا تا به امروز با تغییرات زیادی همراه بوده است، اما ظاهر آن تغییراتی را تجربه نکرده است. از بخش‌های داخلی این خودرو می‌توان به طرح و رنگ جدید غربیلک فرمان، داشبورد و روی درها اشاره کرد. البته صندلی‌های آن همانند قبل از تنظیمات 6 جهته دستی بهره می‌برند که نسبت به سایر خودروهای هم‌رده دارای راحتی مناسبی است.

پژو پارس سال

پژو پارس سال از یک موتور XU7JP/L3 برخوردار است که البته این موتور قبلا در پژو 405 و سمند LX نیز مورد استفاده قرار گرفته بود. این موتور 1.8 لیتری 4 سیلندر 8 سوپاپ می‌تواند قدرتی برابر 100 اسب بخار و گشتاور 153 نیوتن‌متر تولید کند. قدرت تولید شده از این موتور توسط گیربکس 5 سرعته دستی BE3 به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. البته از سال 1390 به بعد متاسفانه موتور XU7JP/L3 و گیربکس BE3 که بر روی سدان‌های میان‌رده ایران خودرو نصب می‌شود با افت کیفیت شدیدی مواجه شدند که به همین دلیل هزینه‌های زیادی را برای مالکان به همراه خواهند داشت.

پژو پارس سال

ضمن اینکه موتور این خودرو استهلاک بالایی دارد. مصرف سوخت بالای آن نیز یکی از مشکلات این خودرو به شمار می‌رود. بر اساس اعلام ایران خودرو مصرف سوخت ترکیبی پژو پارس سال به ازای هر 100 کیلومتر حدود 9.1 لیتر است، اما در واقعیت با عدد حدود 10.5 به ازای هر 100 لیتر مواجه خواهید شد که نسبت به مصرف سوخت موتور TU5 نصب شده بر روی پژو پارس (7.5 لیتر) بسیار زیاد است. در کنار چنین مشکلاتی، اما پژو پارس سال می‌تواند ظرف مدت 11 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت برسد که نسبت به خودروهای هم‌رده شتاب خوبی به نظر می‌رسد.

ارزش خرید پژو پارس سال چقدر است؟

پژو پارس سال

پژو پارس سال به دلیل طراحی جذاب و موتور پر قدرت خود در میان جوانان محبوب است، اما بدون شک مصرف سوخت زیاد و استهلاک بالا در کنار امنیت کم باعث می‌شود ارزش خرید آن کاهش پیدا کند. در محدوده قیمتی این خودرو اگر خواهان خودرویی با طراحی متفاوت و تا حدودی لوکس هستید، خودرو کم‌کارکرد سمند سورن ELX با موتور EF7 گزینه خوبی است که نسبت به پژو پارس سال از امنیت و امکانات بیشتری بهره می‌برد.

رقبای پژو پارس سال کدامند؟

پژو پارس سال

در رنج قیمتی پژو پارس سال شاهد رقبای متعددی هستیم که از مهم‌ترین آنها می‌توان به برلیانس H230، پژو 206 صندوقدار، آریو دنده دستی و سمند EF7 اشاره کرد. از نظر فنی پژو پارس در میان این رقبا دارای شرایط بهتری است، اما اگر خواهان خرید خودرویی هستید که در کلاس سدان خانواده از مصرف سوخت کمتر و امنیت بیشتر از پژو پارس سال قرار داشته باشد، سمند EF7 یا 206 صندوقدار گزینه‌های مناسب‌تری محسوب می‌شوند.

جدول مشخصات پژو پارس سال

مشخصات کلی
نام خودروپژو پارس – Peugeot Pars
کلاس بدنهسدان
سگمنت بدنهD-سدان خانوادگی
کشور سازندهایران
سال طراحی1386
تعداد سرنشین5
شرکت عرضه کنندهایران خودرو
مشخصات فنی
حجم موتور1761 سی‌سی
نوع موتورXU7JP/L3
محور محرکدیفرانسیل جلو
گیربکس5 دنده دستی (BE3)
تعداد سیلندر4
نوع سیلندرخطی
تعداد سوپاپ8
قدرت100 اسب بخار در دور موتور 6000
گشتاور153 نیوتن‌متر در دور موتور 3000
حداکثر سرعت190 کیلومتر بر ساعت
شتابصفر تا 100 ظرف مدت 11 ثانیه
ضریب تراکم9.3
نوع سوختبنزین
سیستم سوخت‌رسانیانژکتوری (پاشش چند نقطه‌ای)
سیستم تعلیق جلومک فرسون
سیستم تعلیق عقبفنر پیچشی
نوع فرمانهیدرولیکی
ابعاد، وزن و ظرفیت‌ها
طول4498 میلی‌متر
عرض1704 میلی‌متر
ارتفاع1410 میلی‌متر
فاصله محوری2669 میلی‌متر
وزن1165 کیلوگرم
حجم صندوق470 لیتر
رینگ و لاستیک جلو185/65R 14
رینگ و لاستیک عقب185/65R 14
مصرف سوخت، ایمنی و استانداردها
مصرف سوخت شهری13.8 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی9.1 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده‌ای7 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر
حجم باک66 لیتر
پیمایش725 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 4
ستاره ایمنیبررسی نشده
امکانات رفاهی و آپشن‌ها
سیستم تهویه مطبوعاتوماتیک
سیستم صوتی، تصویری و مالتی مدیاسیستم صوتی پیشرفته مجهز به موبایل هندزفری، بلندگوی عقب
غربیلک فرمانپلاستیک خشک ساده، کلیدهای کنترل روی فرمان (MFC)
سیستم صوتی صندلی‌های جلوتنظیم 6 جهته اهرمی صندلی‌های جلو، صندلی ساده دارای رویه پارچه‌ای
سیستم صوتی صندلی‌های عقبصندلی ساده دارای رویه پارچه‌ای
سیستم روشنایی جلوچراغ ‌مه‌شکن جلو
سیستم روشنایی عقبچراغ مه‌شکن عقب
سیستم آینه‌هاآینه‌های جانبی برقی راهنما‌دار
سیستم شیشه‌هاشیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب
سایر موارددماسنج روی داشبورد، بازکن در صندوق عقب از داخل اتاق، تایمر چراغ روی سقف و آگاه کردن راننده از وضعیت باز و بسته در خودرو توسط چراغ‌های راهنما و چراغ سقفی و LED داخل جلوآمپر
تجهیزات ایمنی
کیسه‌های هواکیسه هوای راننده و سرنشین
سیستم‌های امنیتی و حفاظتیایموبیلایزر- قفل مرکزی با ریموت- قفل میکروسوییچی درها
ترمزهای جلودیسکی با سیستم خنک‌کاری
ترمزهای عقبکاسه‌ای
سیستم‌های ترمز و پایداریABS و EBD (چهارکاناله)
سایر مواردسنسور دنده عقب، سیستم اتولاک (قفل شدن درها پس از حرکت) و مستر لاک (با یک دکمه همه درها قفل و باز خواهند شد) و اتوفلاشر (در ترمزهای شدید با کاهش ناگاهانی سرعت، فلاشرها روشن می‌شوند)- سیستم اخطار سرقت ساده با استفاده از بوق خودرو به جای آژیر دزدگیر

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. کیفت اتاق خودرو ۴۰۵ خیلی پایینه

    • داداش بشیر، هیمن پژو پارس که الکی اسم 405 از روش حذف دشه همون اتاق 405 با کمی تغییر روش نصب هست شما منطورت چیه؟ هیمن الان اگر برات امکانش هست برو چند ده اسل پیش مدل اسپرت 405 اصل فرانسه رو ببین اونوقت متوجه میشی فقط اسم”پارس” گذاشتن هنر ایران خودرو بوده و دیگر هیچ….