بازار مسکن

ابزاری هوشمند و کیلیدی در بازار مسکن

یکی از مباحث مهم در سیاست‌گذاری‌های کلان بازار مسکن ، تصمیم‌گیری بر مبنای میزان تولید و تقاضای مصرفی مطابق با تعداد خانوارها است تا به همان نسبت اقدام به ایجاد مشوق‌هایی برای افزایش تولید کنند. افزایش تولیدی که می‌تواند هم قیمت‌ها را متعادل کرده و هم تاثیر مستقیمی در بازار اجاره بگذارد و این نرخ‌های سوداگرانه در برخی مناطق همچون اجاره آپارتمان در شهرک غرب یا اجاره آپارتمان در امیرآباد کمی تعدیل شود.

البته عوامل دیگری همچون طلاق و مستقل شدن جوانان، عدد تقاضا را افزایش داده و با احتساب عوامل دیگر، میانگین‌ نیاز کشور سالانه 1 میلیون واحد مسکونی برآورد شده است. دولت‌های پیشین به دلیل اعمال سیاست‌های انقباضی و نبود مشکلات اقتصادی و بین‌المللی همچون تحریم، توانستند این موضوع را کنترل کنند و تا حدی این نیاز را پاسخ دهند. به طوری که در اواخر دهه 80 انبوه‌سازی بسیار رونق داشت و توانست کمبود تولید را در آن سال‌ها جبران کند.

به طوری که این افزایش تولید، عرضه و تقاضا را متناسب کرده و متعادل‌سازی قیمت‌ها رخ داد. این امر تا جایی پیش رفت که در آن بازه زمانی بانک‌ها به تاسیس شرکت‌های ساختمانی پرداخته و با ارائه تسهیلات به خودشان به ساختمان‌سازی می‌پرداختند.

اما با افزایش نرخ ارز و مشکلات حاکم بر اقتصاد کشور، تولید سالانه مسکن کاهش بسیار زیادی داشته و این کاهش چشمگیر در صدور پروانه‌های ساختمانی، دلایل متعددی از جمله گرانی مصالح ساختمانی، افزایش بسیار زیاد قیمت زمین و حتی کمبود مصالح مورد نیاز برای ساخت‌و‌ساز دارد.

حال وزارت راه و شهرسازی با اعلام طرح‌هایی همچون طرح ملی مسکن، بازآفرینی شهری، ساخت مسکن استیجاری و تولید انبوه برای نهادهای دولتی و کارمندان نیروهای مسلح، سعی در جبران این کاهش تولید کرده است. اما باید در نظر داشت این کاهش عرضه را نمی‌توان با اعمال تصمیمات این چنینی بهبود بخشید و باید با اعمال سیاست‌های موثر تشویقی به بخش خصوصی، سرمایه‌گذاران و حتی مردم را به تکاپوی تولید مسکن انداخت تا پروسه تولید و مصرف در بین مردم همچون گذشته راه بی‌افتد و فعالیت‌های عمرانی به روال عادی و پررونق خود بازگردد.

به همین دلیل می‌توان امیدوار بود، با بهره‌گیری از تکنولوژی و فن‌آوری‌های روز دنیا، مشکلات گذشته تا حدودی رفع شود و به پشتوانه ابزارها و خدماتی که استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌دهند، برخی از این طرح‌ها را عملیاتی کرده و حتا طرح‌های جدید آغاز شود. خدمات و ابزارهایی که می‌توانند از وضعیت آینده بازار مسکن خبر دهند و یا در مباحث تامین مالی و مشارکت در ساخت، پیمانکاران و شرکت‌های ساختمانی را کمک کنند.

لازم به ذکر است که مشکلات مذکور، در کنار سایر مباحث بازدارنده تولید، ریشه در اقتصاد کلان کشور و تورم بالای موجود در این سالها دارد. اما در سطوح پایین‌تر، ابزارهایی وجود دارد که برخی از مشکلات را حل می‌کند. به عنوان مثال اطلاعات بازار مسکن در سامانه کیلید می‌تواند دید بازی از بازدهی مالی ساخت‌و‌ساز در یک منطقه به فعالان تولید مسکن ارائه دهد. از سویی دیگر مالکان و متقاضیان بازار اجاره نیز می‌توانند از این اطلاعات برای پیش‌بینی آینده بازار بهره‌برداری کنند. یکی از مزایای این اطلاعات این است که متقاضی اجاره آپارتمان در کاشانک می‌داند باید برای پرداخت چه مبلغی آماده باشد و به همان نسبت به جستجوی ملک بپردازد.

از طرفی آگاهی از میزان و نوع تقاضا باعث می‌شود تولیدکنندگان با دید کافی از نیاز متقاضیان به ساخت واحد مسکونی متناسب با بودجه و سلایق آنها بپردازند.

«کیلید» مجموعه‌ای است که توانسته در بازه زمانی نه چندان طولانی مدت، دستاوردهای شایانی در بازار مسکن داشته باشد که برخی از این مسائل را با ابزارهای در اختیار خود برطرف کند. حال به برخی از فعالیت‌های «کیلید» می‌پردازیم تا بیشتر با این سامانه کاربردی در بازار مسکن آشنا شوید.

کیلید سامانه‌ای است مبتنی بر هوش مصنوعی که داده‌های معاملات بازار مسکن را پردازش می‌کند و آن اطلاعات را به صورت محتوای کاربردی در اختیار کاربران قرار‌ می‌دهد. «کیلید» در ابتدا، برای تسهیل و تسریع در انجام معاملات ملکی آغاز به فعالیت کرد. اما از همان ابتدا با دید به‌روزرسانی بازار مسکن ایران و ارتقاء این بازار، همسو با تکنولوژی روز دنیا وارد کار شد. به این طریق که ورای بحث کمک به مشاورین املاک برای افزایش فعالیتشان در انجام معاملات، تحلیل‌هایی کاملا تخصصی از داده‌های معاملات انجام داده و در اختیار همگان قرار می‌دهد.

محتواهایی همچون روند افزایش و کاهش قیمت‌ها در مناطق مختلف در بازه‌های زمانی متفاوت که بسته به نوع نیاز کاربر در اختیار آن قرار می‌دهد. در کنار این مباحث،  فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار مسکن را می‌توان در«کیلید» مشاهده کرد که به‌روزرسانی آن در بازه‌های زمانی کوتاه، تمایز این مجموعه با سایر رقبایش را کاملا مشخص می‌کند.

از طرف دیگر مجله خبری «کیلید» با تولید محتوا از مشخصات اجتماعی، رفاهی و تجاری، راه‌های دسترسی و سایر مشخصه‌های کاربردی، نگاهی کلی از وضعیت محلات به کاربران ارائه داده و گزارشات آماری که از روند معاملات برداشت شده است را به صورت ماهانه منتشر می‌کند.

این مطلب در قالب رپورتاژ آگهی و توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا متن تبلیغاتی برای گجت نیوز ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. ارتفاع نوردان ایران

    ممنون برای توضیحات
    اجاره کلایمر