آب نارگیل

آب نارگیل ؛ با خواص سلامتی این نوشیدنی طبیعی آشنا شوید

آب نارگیل جایگزینی مناسب و کم کالری برای نوشیدنی‌های گازدار بوده و اخیرا محبوبیت خاصی پیدا کرده است. در ادامه به خواص این نوشیدنی خواهیم پرداخت.

آب نارگیل به دلیل داشتن مقدار زیاد الکترولیت‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی محبوبیت خاصی پیدا کرده است. آب این میوه از مایع شفاف داخل نارگیل‌های سبز تهیه شده و  نباید آن را با شیر نارگیل که از آب و گوشت داخل یک نارگیل رسیده به دست می‌آید، اشتباه گرفت. بهتر است بدانید که بیش از 95 درصد آب نارگیل را آب تشکیل می‌دهد. این نوشیدنی قرن‌هاست که در مناطق گرمسیری سراسر دنیا مصرف می‌شود. متخصصان طب سنتی بر این باورند که آب نارگیل به هضم، تولید ادرار و حتی تولید مایع منی کمک می‌کند. از آب این میوه به طور سنتی برای درمان کم‌آبی بدن استفاده شده و در سراسر مناطق استوایی از آن به عنوان یک نوشیدنی تشریفاتی یاد می‌شود. این نوشیدنی اگرچه یک درمانگر معجزه‌آور نیست، اما فواید بسیاری برای سلامتی دارد.

خواص نوشیدنی آب نارگیل

آب نارگیل

آب نارگیل فواید بسیاری دارد و نوشیدن آن برای بدن مزایایی را به همراه دارد. در ادامه به معرفی 7 مورد از مزایای این نوشیدنی خواهیم پرداخت:

نوشیدنی ورزشی طبیعی

افرادی که تمایلی به مصرف قند اضافی و شیرین کننده‌های مصنوعی ندارند، به سراغ یک نوشیدنی طبیعی همانند آب نارگیل می‌روند. مطالعات نشان داده‌اند که آب این میوه می‌تواند یک نوشیدنی مناسب برای ورزشکاران باشد. با این حال، این نوشیدنی نسبت به سایر نوشیدنی‌های ورزشی، سدیم و کربوهیدرات کمتری دارد. سدیم کمتر در نوشیدنی به معنای الکترولیت اصلی بوده که با عرق کردن از دست می‌دهید و کربوهیدرات کمتر هم بدین معنا است که ممکن است انرژی کافی را برای یک دوره طولانی از ورزش به شما ندهد، اما به شما کمک می‌کند که پس از آن دوباره هیدراته شوید. اگرچه نوشیدن آب نارگیل کارایی آب یا نوشیدنی‌های ورزشی را پس از انجام فعالیت‌های بدنی ندارد، اما مصرف میزان مناسبی از آن می‌تواند از ایجاد حالت تهوع و ناراحتی معده جلوگیری کند. محققان توصیه می‌کنند که از مصرف آب نارگیل حاوی قندهای اضافی خودداری کنید، زیرا از هیدراتاسیون مناسب جلوگیری کرده و کالری‌های غیرضروری را به نوشیدنی می‌افزایند.

کم کالری

بر اساس اعلام آکادمی تغذیه و رژیم‌های غذایی، در یک فنجان آب نارگیل تنها 45 کالری وجود دارد، به همین خاطر جایگزین مناسبی برای نوشیدنی‌های دارای کالری بالا همانند نوشابه و آبمیوه به شمار می‌رود. این نوشیدنی قند و کربوهیدرات کمتری نسبت به اکثر آبمیوه‌ها دارد. همچنین دارای مواد معدنی و الکترولیت بیشتری است. با این حال، هنوز هم نمی‌تواند برای نوشیدن گاه به گاه، با آب که دارای صفر کالری است، رقابت کند.

سرشار از پتاسیم

آب نارگیل نسبت به سایر نوشیدنی‌های ورزشی، 10 برابر پتاسیم بیشتری دارد. یک لیوان از این نوشیدنی تقریبا به اندازه یک عدد موز پتاسیم دارد، یعنی هر فنجان آب نارگیل دارای حدود 405 میلی‌گرم پتاسیم است.  پتاسیم موجود در آب این میوه می‌تواند در رفع گرفتگی‌های عضلانی موثر باشد. پتاسیم به حفظ تعادل مایعات و الکترولیت‌ها در بدن، به ویژه هنگام ورزش کمک می‌کند. از آنجا که پتاسیم بیشتری نسبت به سدیم در این نوشیدنی وجود دارد، پتاسیم ممکن است به متعادل کردن تاثیر سدیم بر فشار خون کمک کند و حتی ممکن است در کاهش آن هم موثر باشد.

منبع خوبی از کلسیم و منیزیم

وجود کلسیم برای داشتن استخوان‌ها و دندان‌های قوی بسیار مهم است. منیزیم به حرکت کلسیم و پتاسیم به سمت عضلات کمک کرده و در انقباض و آرامش بدن موثر است. همچنین در تولید انرژی نقش داشته و از عملکرد اندام‌ها پشتیبانی می‌کند. توجه داشته باشید که انجام تمرینات سخت موجب کاهش منیزیم شده و فرد را دچار گرفتگی عضلانی و اسپاسم می‌کند. در حالی که این نوشیدنی حاوی کلسیم و منیزیم بیشتری نسبت به سایر نوشیدنی‌های ورزشی یا آب میوه است، اما منبع خوبی از مواد معدنی نیست.

آنتی اکسیدان‌ها

این نوشیدنی علاوه بر داشتن تمام مزایای آبرسانی، حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که به خنثی‌سازی استرس اکسیداتیو و رادیکال‌های آزاد ایجاد شده توسط انجام تمرینات ورزشی کمک می‌کند. توجه داشته باشید که برای به دست آوردن بالاترین سطح آنتی اکسیدان باید از آب نارگیل تازه استفاده کنید. بر اساس نتایج مطالعات اخیر، آب نارگیل پاستوریزه و فرآوری شده با گرما، دارای آنتی اکسیدان‌های کمتری است.

اسیدهای آمینه

اسیدهای آمینه برای ترمیم بافت‌های بدن بسیار ضروری هستند. این نوشیدنی حاوی آلانین، آرژنین، سیستئین و سرین بیشتری نسبت به شیر گاو است. آرژنین، یک نوع اسید آمینه است که به بدن شما کمک می‌کند تا در برابر استرس (همانند استرس ناشی از یک فعالیت بدنی سخت) مقاوم باشید و ممکن است به سلامت قلب هم کمک کند.

سیتوکینین‌ها

سیتوکینین‌ها در آب نارگیل وجود دارند و به نظر می‌رسد که این ترکیبات دارای خاصیت ضد پیری و ضد سرطان هستند. با این حال، تاکنون هیچ مطالعات جامعی نشان نداده است که مصرف این نوشیدنی از سرطان جلوگیری می‌کند.

جمع‌بندی

آب نارگیل

آب نارگیل می‌تواند یک نوشیدنی عالی پس از انجام یک تمرین ورزشی دشوار و عرق آور باشد. این نوشیدنی جایگزین مناسبی برای نوشیدنی‌های ورزشی است، به شرط آنکه از اضافه کردن هرگونه قند یا شیرین‌کننده اضافی به آن خودداری کنید. در صورتی که قصد کاهش وزن دارید، این نوشیدنی می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. بر اساس اعلام آکادمی تغذیه و رژیم‌های غذایی، در صورتی که پس از انجام تمرینات ورزشی عرق زیادی نکردید، آب انتخاب بهتری برای شماست. بهتر است برای دریافت بیشترین مقدار آنتی اکسیدان‌ها و طعم واقعی این نوشیدنی، از آب نارگیل تازه و فراوری نشده استفاده کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*