عینک اپل

عینک اپل: بررسی ویژگی‌ها، انتظارات و تاریخ معرفی اپل گلس

عینک اپل (Apple Glasses) از دسته محصولاتی است که گفته می‌شود به‌صورت محرمانه درحال‌توسعه است. شایعات زیادی در مورد گجت افسانه‌ای اپل وجود دارد اما هرگز دیده نشده است. برای بررسی شایعات اپل گلس، با گجت نیوز همراه باشید.


چیزی که عینک اپل را به موضوع جذابی برای شایعات و گمانه‌زنی‌ها بدل می‌کند، تنها ساخته‌شدن توسط اپل نیست، بلکه این محصول کاملا منحصربه‌فرد و جدید است. اگر اپل موفق شود همه‌چیز را به‌خوبی جلو ببرد، می‌تواند کل بازار این صنعت را مال خود کند. عینک اپل انقلاب بزرگ بعدی است که همه‌ی کاربران اپل منتظر آن هستند؛ بااین‌وجود، بیایید آنچه را که در مورد اپل گلس می‌دانیم مرور کنیم.

نمایشگر واقعیت افزوده (AR displays)

یکی از معدود مواردی که تمامی شایعات در مورد آن اتفاق‌نظر دارند این است که عینک اپل از واقعیت افزوده (AR)  استفاده می‌کند؛ فناوری که امکان نمایش اطلاعات را بر روی دنیای واقعی فراهم می‌کند. اپل چند سال است که برنامه‌ها و بازی‌های گونانی را برای استفاده از AR در آیفون‌ها و ایپد‌ها در نظر گرفته و سرمایه‌گذاری سنگینی را به این بخش اختصاص داده است. محصولات اپل با استفاده از دوربین خود و اضافه کردن افزودنی‌های موردنظر، تصویر نهایی را نمایش می‌دهند.

یکی از مشکلاتی که در مورد عینک‌های واقعیت افزوده وجود دارد نیاز به داشتن نمایشگرهای شفافی است که قادر به نمایش محتوا با کنتراست و وضوح‌بالا باشد. نمایشگرهای شفاف سال‌هاست که ارائه‌شده‌اند اما این نمایشگر‌ها برای محصول موردنظر اپل مناسب نیستند. به همین دلیل طی چند سال اخیر اپل متخصصان شرکت‌های مختلفی را در حوزه واقعیت افزوده جذب کرده است تا در این زمینه به کار گرفته شوند. امیدواریم مصرف این حجم از منابع و بودجه، منجر به ارائه محصولی سطح بالایی شود.

یک همراه آیفون

عینک اپل

شایعات نقل می‌کنند که برای حفظ ظرافت و باریکی، عینک اپل به پردازشگر آیفون وابسته خواهد بود. پردازش توسط آیفون انجام می‌شود و این دو دستگاه باهم جفت می‌شوند. امروزه آیفون‌ها از قدرت محاسباتی بسیار بالایی برخوردار هستند، بنابراین ارائه تصاویر اپل گلس بدون هیچ مشکلی انجام خواهد شد. انتقال داده به‌صورت بی‌سیم خواهد بود اما هنوز مشخص نیست که این اتصال بلوتوث است یا چیز دیگری.

با استفاده از گوشی هوشمند می‌توان اطلاعات زیادی را روی عینک دریافت کرد. از موارد کاربردی می‌توان به دریافت اعلان‌ها، مکان‌یابی و اخبار و همچنین تجربیات جدید مانند ویدیو 360 و اجلاس‌های مجازی اشاره کرد. در دو مورد آخر، با استفاده از حسگر‌ها موقعیت سر کاربر در فضا تعیین می‌شود. تصور کنید که در اتاقی خالی نشسته‌اید و به هر صندلی که نگاه کنید، فردی را ببینید که در واقعیت آنجا حضور ندارد. اپل اگر موفق به شود این فناوری را به ثمر برساند، انقلابی در صنعت خواهد بود.

کنترل‌ها

نباید انتظار دکمه یا شماره‌گیر را روی قاب عینک اپل داشت (هرچند که می‌تواند سرگرم‌کننده باشد). احتمالا هرگونه کنترلی با انگشت انجام می‌شود و سطوح حساس به لمس روی بدنه قرار خواهد گرفت که می‌توانید روی آن ضربه بزنید یا بکشید. بااین‌حال، برخی از شایعات حاکی از آن است که این عینک ممکن است با یک کنترلر دستی کوچک که دارای چند دکمه است ارائه شود و همانند یک جوی استیک ریز باشد. به‌علاوه، شما می‌توانید به لطف سیری همانند ایرپادها از دستورات صوتی نیز استفاده کنید. برخی گمانه‌زنی‌ها نیز وجود دارد که کنترل دستگاه با حرکات سر همانند لرزش و تکان دادن ممکن خواهد بود.

دوربین دارد یا ندارد؟

یک مسئله‌ای که همیشه در مورد عینک‌های هوشمند وجود داشته حریم خصوصی است؛ که اگر دوربین داشته باشد هرگز نمی‌توان مطمئن شد درحال‌ ضبط است یا خیر. بدیهی است که این مسئله چالش جدی‌ برای اپل نیز خواهد بود زیرا این شرکت حریم خصوصی را جزو ارکان اصلی تجارت خود می‌داند. بااین‌همه، عینک واقعیت افزوده برای تعامل با محیط اطرافش به دوربین نیاز دارد و می‌تواند یک دوربین معمولی یا یک دوربین زمان پرواز باشد. دوربین زمان پرواز دقیق‌تر است اما معمولا گستره‌ی محدودی دارد. این احتمال که عینک اپل باوجود دوربین، قابلیت فیلم‌برداری نداشته باشد هم وجود دارد.

طراحی عینک اپل

عینک اپل

طراحی عینک هوشمند اپل محرمانه و مبهم‌ترین بخش آن است هیچ‌چیز قطعی در مورد آن وجود ندارد. باوجوداینکه طراح‌های مفهومی مختلفی از آن منتشرشده است اما هیچ‌کسی خارج از گروه طراحی اپل، خبر از ظاهر این عینک AR خبر ندارد. شاید با نزدیک شدن به زمان معرفی، طرح‌های جدیدی منتشر شود اما تا الان، هیچ‌چیز معلوم نیست.

احتمالا یکی از دلایلی که هیچ حدسی در مورد ظاهر عینک اپل زده نمی‌شود وجود چند طرح مختلف از آن باشد و خود اپل هم هنوز از طرح نهایی مطمئن نباشد.

خانواده هدست وافعیت افزوده

به‌غیراز عینکی که در بالا توضیح دادیم، صحبت‌هایی وجود دارد که اپل ممکن است یک یا دو محصول دیگر را در بخش واقعیت افزوده به بازار عرضه کند. برخی از شایعات حاکی از آن است که اپل یک هدست کامل واقعیت افزوده/ واقعیت مجازی به‌عنوان رقیب اوکولوس کوئست (Oculus Quest) و اچ‌تی‌سی وایو (HTC Vive) ارائه کند. کمپانی ساکن کوپرتینو با اپل آرکید (Arcade) پا به دنیای گیم گذاشته و بااین‌وجود یک بخش اختصاصی برای واقعیت افزوده دور از انتظار نیست.

جدا از حدس و گمان‌های موجود، نام رمزگذاری شده هدست‌های اپل در ARDisplayDevice یافته شده است. ARDisplayDevice فریمورکی است که با ایکس‌کد، ابزار توسعه نرم‌افزار این شرکت، برای واقعیت افزوده منتشرشده است.

عینک اپل
در نسخه‌‌های بتا iOS 13 نیز کدهایی مربوط به واقعیت افزوده یافت شده است. توسعه‌دهندگان استریو واقعیت افزوده اپل را بانام StarBoard یافتند. حتی بعضی از آن‌ها موفق به اجرای آن به‌صورت آزمایشی شدند و استریم چشم‌چپ و راست را شبیه‌سازی کردند.

زمان معرفی اپل گلس

در حال حاضر، دور از ذهن به نظر می‌رسد که چند مدل از محصولات واقعیت افزوده اپل به‌صورت هم‌زمان عرضه شود. به گفته میگ چی کو (Ming-Chi Kuo)، تحلیلگر برجسته اپل که پیش‌بینی‌های معمولا درستی دارد، اولین دستگاه واقعیت افزوده اپل طی سه‌ماهه دوم سال 2020 عرضه خواهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*