خدمات ارزش افزوده

آذری جهرمی در لایو جنجالی اینستاگرام: خدمات ارزش افزوده 13 هزار میلیارد تومان از جیب مردم گرفت!

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امشب در یک لایو جنجالی اینستاگرام اعلام کرد که خدمات ارزش افزوده 13 هزار میلیارد تومان از جیب مردم گرفته است!

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که اخیرا اعلام کرده بود برای ارائه توضیحاتی در خصوص خدمات ارزش افزوده در یک لایو اینستاگرامی حضور خواهد داشت، امشب با عملی کردن وعده خود در مقابل کاربران توضیحاتی در این مورد ارائه کرد.

آذری جهرمی در این لایو اینستاگرامی گفت :

طی دو سال گذشته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص موضوع ارزش افزوده صحبت کرده است. البته مردم در ابتدا خدمات ارزش افزوده و مالیات بر ارزش افزوده را یکسان می‌دانستند و هنگامی که ما از کلاهبرداری‌ها این حوزه خبر داده‌ایم، مردم بر این باور بودند ما از مسئله مالیات بر ارزش افزوده می‌گوییم و چنین فضایی از ناآگاهی باعث سوءاستفاده‌هایی شد.

نحوه شکل‌گیری خدمات ارزش افزوده

آذری جهرمی عنوان کرد:

شرکت‌های حوزه خدمات ارزش افزوده از دوره‌ای فعالیت خود را آغاز کردند که قرار شده بود محتوای فاخر توسط شبکه‌های تلفن همراه به مردم ارائه شود. وی افزود مدل‌های اولیه این خدمات ارسال شماره برای دریافت آیه قران، حدیثی از نهج‌البلاغه و اشعار دیوان حافظ بود. سپس به تدریج این موضوع با پیچیدگی مواجه شد و حجم تجارت ناسالم به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرد و به واسطه آن کلاهبرداری‌های زیادی رخ داد. هنگامی که شما برای دریافت یک آیه قران یا یک شعر حافظ آگاهانه عددی را ارسال می‌کردید و عضو سامانه می‌شدید، مشکلی نبود، اما پس از مدتی عده‌ای کلاهبرداری از شیوه‌هایی استفاده کرده و مردم را بدون آگاهی آنها در این خدمات عضو می‌کردند.

ارسال پرونده متخلفان 33 میلیاردی به دادگاه

وزیر ارتباطات در ادامه بیان کرد یکی از روش‌های کلاهبرداران این حوزه برای عضویت ناآگاهانه مردم این بود که تجهیزات اپراتورهای تلفن همراه را دستکاری می‌کردند. آذری جهرمی در ادامه افزود:

در سال گذشته توانستیم موردی را شناسایی کنیم که طبق آن 5 شرکت در آمار دستکاری کردند. این افراد مردم را به اجبار و بدون آگاهی آنها در خدمات ارزش افزوده عضو کرده بودند که خوشبختانه توانستیم 33 میلیارد تومان را به مردم بازگشت دهیم و به مردم پیامک داده‌ایم که این مبالغ بدون آگاهی شما از حسابتان دریافت شده بود و پرونده متخلفان را به دادگاه ارسال کردیم.

آذری جهرمی در تشریح سایر روش‌های متخلفان این حوزه عنوان کرد:

روش‌های دیگری نیز وجود دارد. برای مثال شما اپلیکیشن‌های متعددی را بر روی گوشی موبایل خود نصب می‌کنید. اپلیکیشن‌هایی که با هدف قبله‌نمایی، قرآن داشتن، گوش دادن به موسیقی، بازی کردن، دریافت دایره‌المعارف پزشکی دانلود و نصب می‌کنید، اما غافل و ناآگاه هستید که برخی از سودجویان به واسطه این اپلیکیشن‌ها به شما دسترسی پیدا می‌کنند و پیامک درخواست فعال‌سازی و عضو شدن در خدمات ارزش افزوده را به جای شما به شرکت می‌فرستند. این موضوع باعث می‌شود بسیاری از مردم در این خدمات عضویت پیدا کنند.

وزیر ارتباطات افزود، ما در سال گذشته توانستیم شرکتی را شناسایی کنیم که بیش از 1000 اپلیکیشن تحت عنوان موضوعات مذهبی یا غیراخلقی و سرگرمی ایجاد کرده و در فضای مجازی انتشار داده بود. انتشار این اپلیکیشن‌ها و همچنین نصب آنها توسط مردم باعث شد تا بسیاری از افراد بدون آگاهی در این خدمات عضو شوند. ما پرونده‌ای برای این شرکت تشکیل داده و به پلیس فتا ارسال کردیم و همچنین رونوشتی نیز به دادستانی ارائه دادیم.

تشریح اقدامات انجام شده برای مقابله با خدمات ارزش افزوده

آذری جهرمی در ادامه بیان کرد که هدف ما کاهش این کلاهبرداری‌ها و دزدی از مردم است. وی افزود، مصوبه‌ای در شواری عالی فضای مجازی به تصویب رسید که بر اساس آن شرکت‌های حوزه خدمات ارزش افزوده می‌بایست در وزارت ارشاد یا کارگروهی که در وزارت ارشاد ایجاد می‌شود عضو شده و فعالیت کنند. وی تاکید کرد این شرکت‌ها از وزارت ارتباطات مجوزی دریافت نمی‌کنند. طبق اعلام آذری جهرمی در کمیسیون تنظیم مقررات به اپراتورها دو مصوبه ابلاغ و اطلاع‌رسانی کردیم که نتیجه آن ایجاد سامانه ستاره 800 مربع بود و از مردم نیز درخواست کردیم با شماره‌گیری از این کدها از عضویت در سرویس‌های ارزش افزوده خارج شوند.

وزیر ارتباطات در ادامه اظهار کرد:

اینکه عددی را به شماره‌ای ارسال کنید و در قرعه‌کشی خودرو شرکت داده شوید، همانند بخت‌آزماییی است؛ این روشی بود که کلاهبرداران با تهییج افکار عمومی از آن استفاده کردند، در شرایطی که بخت‌آزمایی در شرع و منطق ما حرام محسوب می‌شود و همچنین کلاهبرداری‌های زیادی که به جیب مالکان این کسب‌وکارها روانه می‌گردد. روش بعدی کلاهبرداران توسعه اپلیکیشن‌هایی بود که از برخی از چهره‌های مشهور فضای مجازی استفاده می‌شد و مردم را به لینک‌های مختلف ارجاع می‌دادند تا با وارد کردن شماره تلفن و عضویت مردم، از آنها سوءاستفاده کنند.

آذری جهرمی در ادامه گفت:

مجموع این مبالغ کلاهبرداری شده 2600 میلیارد تومان است؛ در واقع حتی نماینده‌ای از مجلس شورای اسلامی که فارغ‌التحصیل دانشگاه استنفورد است و سال‌ها در سمت معاون وزیر بوده نیز به مدت 18 ماه قربانی خدمات ارزش افزوده شده و هر به صورت ماهانه 90 هزار تومان از حساب وی دریافت می‌شد. برای روز سالمند به خانه سالمندان مراجعه کردم. خانمی آنجا بود که می‌گفت شارژ گوشی‌اش بدون اینکه با آن تماسی بگیرد به پایان می‌رسدو من دیدم عضو 3 سرویس ارزش افزوده است. اینها کجا به سرویس‌های ارزش افزوده کار دارند؟

12 میلیون تومان از حساب یک کاربر برداشت شده بود!

وزیر ارتباطات در ادامه تاکید کرد:

مدتی قبل کد دستوری ستاره 800 ستاره 6 مربع را به مردم معرفی کردیم که به واسطه آن، مردم می‌توانند از مبالغی که به واسطه سرویس‌های ارزش افزوده از آنها کسر شده بود را مشاهده کنند. چنین رقم‌های کسر شده از حساب مردم برای بسیاری باورنکردنی بود. فردی به نام شایان از کرمانشاه به مدت 3 سال حدود 12.5 میلیون تومان برای خدمات ارزش افزوده پرداخت کرده است. گوشی موبایل شایان یک نوکیا ساده بود که او از آن برای خدمات هوشمند نیز استفاده نکرد و با شماره کد دستوری (#6*800*) متوجه شد که به این مقدار از حساب وی کسر شده است که برای شایان رقمی بسیار عجیب بود.

آذری جهرمی تاکید کرد تمام سعی ما ساماندهی این فضا است و تا به امروز بالغ بر 3.5 میلیون نفر با استفاده از کد دستور فوق از میزان پولی که از آنها کسر شده از ما استعلام گرفته‌اند و حدود 500 هزار شکایت از استان‌های مختلف نیز به ثبت رسیده است که قطعا ما این شکایت‌ها را پیگیری خواهیم کرد تا پول‌های از دست رفته مردم به آنها برگشت داده شود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان خاطرنشان کرد:

ما کماکان از مردم درخواست داریم تا با گرفتن کد مربوطه و دعوت از دوستان و آشنایان خود، از مقدار پرداختی‌ها و بررسی اینکه چه میزان از این هزینه‌ها با اراده و چه میزان خارج از اراده شما بوده مطلع شوید و با پیامک رایگان 8007 که در نظر گرفته است، مطلب شکایت خود را برای ما ارسال کنید. ما هم برای ساماندهی این فضا و پایان دادن به این کلاهبرداری‌ها اقداماتی را انجام خواهیم داد، از جمله مصوبه‌هایی که تنظیم شده تا در هفته‌های آتی پس از اینکه شفاف‌سازی شد و همه مردم متوجه شدند، به آنها اطلاع‌رسانی کنیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. واسه قطع خود سیستم هم پول می خواستند که 😑