دیوار

کشف دیوار ۱۱۵ کیلومتری در غرب ایران؛ نسخه ایرانی دیوار چین در کرمانشاه!

باستان شناسان موفق به کشف بقایای دیوار سنگی ۱۱۵ کیلومتری در غرب ایران و در شهرستان سرپل ذهاب استان کرمانشاه شدند. اما سازنده نسخه ایرانی دیوار چین کیست؟!

۱۱۵ کیلومتر از بقایای دیوار باستانی در شهرستان سرپل ذهاب واقع در کرمانشاه در غرب ایران کشف شده و سوال بزرگی را در ذهن باستان شناسان ایجاد نموده است؛ سازنده این سازه عظیم کیست.

سازه یاد شده طولی به اندازه «دیوار هادریان» دارد که در بریتانیا و توسط رومان ها ساخته شد. این سازه ۷۱ مایل معادل ۱۱۵ کیلومتر امتداد دارد و وسعت آن به یک میلیون متر مربع می رسد. دیوار از سنگ ساخته شده و به نظر می رسد منابع عظیم طبیعی و نیروهای انسانی بسیاری صرف ساخت آن شده است.

این سازه از شمال به جنوب امتداد دارد و در واقع از کوه بامو نشات گرفته و تا روستای ژاو مرگ در جنوب امتداد پیدا می کند.

کوزه هایی در طول سازه یافت شده که نشان می دهد بین قرن چهارم قبل از میلاد و قرن ششم پس از میلاد ساخته شده است. برای ساخت این دیوار از مواد محلی مانند تخته سنگ استفاده شده و برای استحکام آن ملات گچی به کار برده شده است. هر چند باستان شناسان به تازگی به وجود این سازه وقوف یافته اند، اما بومیان محل برای سالیان دراز از وجود این ساخته عظیم انسانی آگاه بودند و آن را «دیوار گوری» می نامیدند.

دیوار افسانه ای؛‌ نسخه ایرانی دیوار چین در کرمانشاه

باستان شناسان هنوز قادر نیستند تا در خصوص سازنده این دیوار نظری بدهند. همچنین هدف از برپا کردن آن هنوز مشخص نیست. هر چند سازه تا حدودی سالم باقی مانده، اما نمی توان با قطعیت عرض و ارتفاع آن را تشخیص داد. با این وجود باستان شناسان در نهایت ارتفاع ۳ متری و پهنای ۴ متری را برای آن تعریف کرده اند.

برای باستان شناسان فهم کارکرد سمبلیک و یا دفاعی دیوار مشخص نیست. شاید هم مرز یکی از امپراطوری های کهن به مانند امپراطوری اشکانیان بوده است که اوج درخشش آنها را در میانه سالهای ۲۴۷ پیش از میلاد تا ۲۲۴ پس از میلاد شاهد بوده ایم. شاید هم این سازه از مرزهای باستانی سلسله ساسانیان است.  این دو امپراطوری قلعه ها، شهرها و سیستم های آبیاری بسیاری در غرب ایران ساخته اند.

دیوار گوری تنها سازه دیواری کشف شده در ایران نیست. سازه هایی از این دست قبلا هم توسط باستان شناسان در شمال و شمال شرقی ایران کشف شده است  که جملگی آنها برای مقاصد دفاعی و نظامی برپا شده بودند. باستان شناسان امیدوارند با انجام تحقیقات بیشتر بر روی دیوار گوری به سرنخ های بیشتری برای شناخت این سازه برسند.

سرپل ذهاب یکی از شهرهای مهم استان کرمانشاه در ایران است که مردمان آن به زبان کردی گویش می کنند. در شهرستان سرپل ذهاب پیروان مذاهب شیعه، سنی و یارسان در کنار هم زندگی می‌کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. چقد مهیب و ترسناکه این داستان

  2. کسی تو ساختش دست نداشته و طبیعی بوجود اومده بابا

  3. عالی بود گغته تون

  4. این دیوار بر اساس عوارض طبیعی ایجاد شده و لی دیوار چین عوارض مصنوعی هست چطور مقایسه میکنید اخه

  5. بعدم یه سریا برای انکار ادیان یا خدا میگن “قرن 21 ام هستیم دیگه…”
    اونوقت هنوز داریم کلی چیز جدید از محیط اطرفمون پیدا میکنیم 🙂

  6. والا خیلی چیزا تو ایران پیدا میشه ولی هیشکی اهمیت نمیده،اون تخت جمشید داره نابود میشه و کسی اهمیت نمیده بعد به این اهمیت بدنند…حالا اگه اینو تو اروپا کشف میکردن الان سراسر دنیا سروصدا بود برن ببینن چیه ولی اینجا کسی اهمیت نمیده اگه هم بدن یه هفته س…