گوشی گلکسی مجهز به دوربین 108 مگاپیکسلی

افشای اطلاعاتی از یک گوشی گلکسی مجهز به دوربین 108 مگاپیکسلی توسط سامسونگ

در قطعه‌ کدهای به‌روزرسانی آزمایشی One UI 2.0 پشتیبانی از وضوح 108 مگاپیکسلی به اپلیکیشن دوربین اضافه شده است که می‌تواند به عرضه‌ی یک گوشی گلکسی با دوربین 108 مگاپیکسلی در آینده‌ای نزدیک اشاره داشته باشد.

سامسونگ سه ماه پیش از یک سنسور دوربین 108 مگاپیکسلی برای گوشی‌های هوشمند به نام ISOCELL Bright HMX رونمایی کرد. از آن زمان، برای بسیاری این سوال پیش آمده است که چه زمانی شاهد عرضه‌ی گوشی‌های سامسونگ با بهره‌گیری از این سنسور خواهیم بود؟

هنوز این کار انجام نشده است،‌ اما قطعه کدهای یکی از اپلیکیشن‌های سامسونگ نشان می‌دهد که یک گوشی گلکسی با بهره‌گیری از این دوربین در راه است. این دیوایس لزوما گلکسی اس 11 نیست، اما برخی از شواهد و شایعه‌ها به این موضوع تاکید دارند که نسل آینده‌ی گلکسی اس 10 به این دوربین مجهز خواهد بود.

حضور دوربین 108 مگاپیکسلی سامسونگ در یک گوشی گلکسی

سامسونگ این سنسور 108 مگاپیکسلی را با همکاری شرکت شیائومی تولید کرده است و شیائومی تنها برندی است که از این دوربین در چند مدل از گوشی‌های هوشمند خود استفاده کرده است. با این حال به نظر می‌رسد این سنسور به زودی، به گوشی‌های برند سامسونگ نیز راه خواهد یافت. توسعه دهندگان XDA در اپلیکیشن دوربین به‌روزرسانی آزمایشی One UI 2.0 که در هفته‌ی جاری منتشر شد، پشتیبانی از خروجی وضوح 108 مگاپیکسلی را کشف کرده‌اند. این اپلیکیشن حالا از وضوح 12000 در 9000 پیکسل پشتیبانی می‌کند که جمعا 108 میلیون پیکسل یا 108 مگاپیکسلی خواهد بود.

هیچ نشانه‌ای از این که گلکسی اس 11 نخستین گوشی گلکسی مجهز به دوربین 108 مگاپیکسلی است را نمی‌توان در این قطعه کدها دید. بر اساس شایعات، این گوشی علاوه بر تجهیز به این دوربین، به یک لنز زوم اپتیکال 5 برابری نیز مجهز خواهد بود. بعید به نظر می‌رسد سامسونگ بدون آنکه قصد اضافه کردن این قطعه‌ی سخت افزاری را در گوشی آینده‌ی خود داشته باشد، پشتیبانی نرم افزاری از رزولوشن مذکور را به اپلیکیشن دوربین خود افزوده باشد. همچنین بعید است این گوشی بتواند تصاویری با وضوح کامل 108 مگاپیکسل را منتشر کند. سامسونگ فرصت این را خواهد داشت تا به نفع بهبود عکاسی در محیط‌های تاریک، از فناوری پیکسل باینینگ استفاده کند. این روشیست که برای کاهش نویز، چند پیکسل را در یک پیکسل ترکیب می‌کند.

نسبت سیگنال به نویز بالاتر بدان معناست که دوربین می‌تواند در شرایط کم نور، روشنایی بیشتری را جذب کند. در صورت ترکیب 4 یا 9 پیکسل با هم، یک عکس 27 یا 12 مگاپیکسلی حاصل خواهد شد. می میکس آلفا، نخستین دیوایسی بود که از این سنسور 108 مگاپیکسلی با فناوری پیکسل باینینگ و خروجی تصاویر 27 مگاپیکسلی بهره‌مند بود.

هنوز مشخص نیست کدام گوشی سامسونگ از این دوربین بهره‌مند خواهد بود. بسیاری بر این باورند که آن می‌تواند گلکسی اس 11 باشد. برخی دیگر نیز بر این باورند که یکی از گوشی‌های مدل 2020 سری گلکسی ای می‌تواند برای نخستین بار میزبان این سنسور باشد.