تولید خودروهای هیبریدی

خودروسازان داخلی به تولید خودروهای هیبریدی علاقه ندارند

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت خودروسازان داخلی به تولید خودروهای هیبریدی علاقه ندارند و 95 درصد از بنزین کشور توسط محصولات ایران خودرو و سایپا مصرف می‌شود.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مورد افزایش قیمت بنزین و همچنین مصرف بالای بنزین در کشور اعلام کرد چندین بار در خصوص میزان مصرف زیاد بنزین در کشور مخالفت کردم و بر این باورم که بنزین یک سرمایه بین نسل‌ها محسوب می‌شود و می‌بایست این سوخت فسیلی را برای نسل‌های آینده نیز ذخیره کنیم، اما اینکه با چه روشی باید میزان مصرف بنزین را کاهش داد، موضوعی است که سیاست‌مداران فعلی در خصوص آن نظرهای متفاوتی دارند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه بیان کرد هنگامی که به دلیل مصرف زیاد و پرداخت یارانه قیمت بنزین را افزایش می‌دهیم، باید به این سوال پاسخ داده شود که آیا برای آن جایگزین مناسبی را در نظر گرفته‌ایم که مردم از آن استفاده نکرده‌اند؟ خودروسازان طی دهه اخیر بیش از 10 میلیون خودرو به تولید رسانده‌اند که به جز پراید کلیه این تولیدات مصرفی بیشتر از استانداردهای 20 سال گذشته جهان را دارند و مردم نیز به ناچار خودروهایی با مصرف بالا را خریداری می‌کنند. با این شرایط چرا باید مردم مورد سرزنش قرار بگیرند که مصرف بنزین آنها زیاد است؟

مصرف 95 درصد بنزین ایران توسط تولیدات ایران خودرو و سایپا

مهدی دادفر در ادامه افزود:

طبق آمار به صورت روزانه حدود 85 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود که حدود 95 درصد از آن را محصولات ایران خودرو و سایپا مصرف می‌کنند و سهم خودروهای وارداتی از آن فقط 5 درصد است. آقایان حرف زور می‌زنند؛ هم قیمت بنزین را به لیتری 3 هزار تومان افزایش می‌دهند، هم مردم به ناچار باید از خودرویی استفاده کنند که بیشترین مصرف بنزین در میان خودروهای تولیدی در جهان را دارند. قطعا با چنین روشی شهروندان از نظر اقتصادی ضعیف‌تر خواهند شد و اعتراض خود را نشان می‌دهند. در حال حاضر در هر خانواده‌ای یک دانشجو وجود دارد که به طور معمول بین این افراد 4 واحد اقتصاد خوانده‌اند، از این رو دولت با مردم بی‌سواد طرف نیست.

طرح هوشمندسازی تعرفه خودرو

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مورد این طرح عنوان کرد حدود 2 سال قبل طرحی را پیشنهاد کردیم که به واسطه آن برای خودروهایی که آلایندگی کمتری تولید می‌کنند و کم مصرف هستند، دولت تعرفه 10 درصدی را محاسبه کند و به هر مقداری که واحد اسب بخار و مصرف سوخت آن افزایش پیدا می‌کند، میزان تعرفه آن را نیز افزایش دهند که چنین طرحی در دنیا بسیار رایج است و به این طرح مالیات بر دارندگی می‌گویند؛ به بیانی دیگر آخر هر سال شخصی که دارای خودرو مازراتی است، 20 میلیون مابه‌التفاوت مصرف سوخت را به دولت پرداخت کند که چنین طرحی نیز همانند سایر طرح‌های اصلاحی مورد توجه قرار نگرفت.

آخرین جزئیات تولید خودروهای هیبریدی در کشور

مهدی دادفر در مورد تولید خودروهای هیبریدی توسط خودروسازان داخلی بیان کرد:

در حوزه تولید خودروهای هیبریدی در کشور هیچ فعالیتی انجام نشده است و اگر کسی چنین ادعایی را دارد، من به صراحت عنوان می‌کنم که حرف‌هایش دروغ است. ما توانایی تولید این خودروها را در کشور داریم، اما رفتارها حاکی از آن است که کسی نمی‌خواهد این اتفاق در داخل کشور رخ دهد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه اظهار کرد حدود 5 سال قبل از استرالیا موتور هیبریدی به ایران وارد شد و حتی آن را به صورت آزمایشی بر روی خودرو سمند نصب کردند، اما این پروژه بدون پیگیری رها شد. وی افزود در سازمان گسترش برای تولید خودرو هیبریدی 4 طرح کلان با اعتبار 44 میلیارد ریال و بازپرداخت 46 میلیارد ریال تصویب شد که در سال 90 شاهد شروع این پروژه بودیم و در تاریخ 21 اردیبهشت سال 91 نیز حدود 12 میلیارد تومان به پیمانکار آن پرداخت کردند. بر اساس این تفاهمنامه مقرر شد 3 مدل خودرو هیبریدی در شرکت ایران خودرو و محصول ال 90 هیبریدی در پارس خودرو به تولید برسد، اما تاکنون هیچ یک از این طرح‌ها به مرحله نهایی نرسیدند.

مهدی دادفر در ادامه عنوان کرد در سال 94 شاهد ورود نخستین خودرو هیبریدی به کشور بودیم که در حال حاضر 2 هزار خودرو هیبریدی در داخل ایران در حال تردد هستند و از نظر دانش فنی و آشنایی مکانیک‌ها با این خودروها هیچ مشکلی وجود ندارد. دولت می‌بایست در این حوزه به هر فرد ایرانی اجازه دهد تا قادر باشد در صورت علاقه به وارد کردن خودرو هیبریدی بپردازد و از ارائه مجوز انحصاری به چند شرکت یا نمایندگی بپرهیزد. وی در پایان خاطرنشان کرد با ایجاد نمایندگی نیز هر مصرف‌کننده ایرانی می‌توانند از نمایندگی‌ها خودرو هیبریدی بخرد. باید توجه داشته باشید زمانی که می‌توان با خودرو تویوتا کمری هیبریدی مسافت تهران-مشهد را به صورت رفت و برگشت فقط با 23 لیتر بنزین طی کرد، دیگر به سوبسید بنزین نیازی نخواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. چون بلد نیستن خودروی هیبرید بسازن

  2. خوب همه پراید دارن و مصرف سوختم مال پرایده شده 95درضچصپ

  3. نتیجه انحصار همینه. دو تا اشغال ساز فقط چند تا موتور با تکنولوژی سی چهل سال پیش دارن کافیه اسم ماشینهایی ساخته شده با این چند موتور رو سرچ کنید تا به عمق دزدی در صنعت داغون ماشین پی ببرید از شورولت وبیوک رسیدیم به پژو و پراید

  4. خیلی تیتر خنده داری بود
    یجوریه کسی ندونه فک میکنه می تونن بسازن ولی دوست ندارن

  5. والا منم اگه بنزین لیتری 3 تومن بود علاقه نداشتم 🙂

  6. خودروسازان ما اکه اینده نگری داشتن وضعیتشون به این فلاکت نمیفتاد
    اونا فقط پول رو میشناسن اونم در ازای کالای بی کیفیت
    ما دیگه چیزی به نام صنعت خودروسازی نداریم
    غیر این فکر کنیم خودمونو گول زدیم
    چی بودیم چی شدیم