چارتر

معرفی انواع چارتر

پرواز چارتر یکی از گزینه‌های به صرفه و اقتصادی برای سفرهای هوایی است. وقتی بلیط هواپیما خودمان را به صورت چارتر خریداری کنیم، قیمت کمتری می‌پردازیم و دستمان در انتخاب ساعت و روز سفر هم بازتر است.

علاوه بر این، گاهی اوقات بلیط‎‌های چارتر تغییر قیمت می‌دهند و  ما قیمتی می‌پردازیم که حتی کمتر از نصف بلیط سیستمی است! اما بیشتر ما “چارتر” را فقط به عنوان یک نوع بلیط ارزان‌قیمت می‌شناسیم و نمی‌دانیم چند نوع چارتر وجود دارد. در این مطلب با هم در مورد انواع چارتر می‌خوانیم و هر کدام را بررسی می‎کنیم.

پرواز چارتر و آژانس‌های مسافرتی

از آن جایی که در پروازهای چارتر، این هواپیمایی نیست که بلیط را به مشتری می‌فروشد بلکه مشتری از آژانس چارترکننده بلیط هواپیما می‌خرد، نوع پرواز چارتر و مدل فروش آن هم در دست همان آژانس است. وقتی یک آژانس یا شرکت مسافرتی چند عدد یا تمام صندلی‌های یک هواپیما را چارتر می‌کند، در واقع آن‌ها را دربست کرایه می‌‍کند تا از طرف خودش به فروش برساند و همین، قیمت را پایین می‌آورد. بعضی اوقات هواپیمایی‌ها یا خطوط هوایی، تعدادی از صندلی‌های خودشان را به صورت مشخص و ثابت به شرکتی که مشتریان زیادی دارد اجاره می‌دهند تا به صورت پرواز چارتر بفروشد و گاهی وقت‌ها هم در هر پرواز به صورت جداگانه و با توجه به زمان و ساعت صندلی اجاره می‌دهند. آژانس می‌تواند بسته به روز، تاریخ و حتی ساعت پرواز، بلیط هواپیما را ارزان‌تر یا گران‌تر بفروشد یا نوع فروش آن را تغییر بدهد.

فول چارتر یا Full Charter

در این حالت، آژانس چارترکننده تمام صندلی‌های یک پرواز خاص را برای خودش اختصاصا کرایه می‌کند. مثلا یک پرواز تهران- اهواز از هواپیمایی ماهان را در نظر بگیرید که قرار است صبح پنجشنبه شانزده آبان از تهران به اهواز برود. یک آژانس هواپیمایی یا شرکت گردشگری، تمام صندلی‌های این هواپیما را که بین صد تا دویست عدد هستند برای خودش اجاره می‌کند و بعد، اختیار فروش آن صندلی‌ها دیگر در دست هواپیمایی ماهان نیست. بلکه آژانس با قیمت پیشنهادی خودش (که مسلما از قیمت سیستمی پایین‌تر است) به مسافران بلیط هواپیما می‌فروشد، این پرواز یک پرواز چارتر از نوع فول است.

چارتر

سیت چارتر یا seat charter

مشخصات این نوع چارتر تقریبا شبیه به نوع اول یعنی فول چارتر است، با این تفاوت که آژانس تعدادی از صندلی‌ها را در دوره‌های مشخص برای خودش رزرو می‌کند، مثلا در دو ماه متوالی یا دهم تا بیستم هر ماه یا… این دوره‎ها به شرایط هواپیمایی و آژانس و سیاست‌های کاری دو طرف بستگی دارند. سیت چارتر دو نوع شناور و بک تو بک (back to back) دارد که در مدل فروش شناور، آژانس چارترکننده باید در مدت زمان مشخص که از قبل تعیین شده، تعداد خاص صندلی را به صورت رفت و برگشت بفروشد، زمان و فاصله رفت و برگشت البته به مسافرانی بستگی دارد که بلیط هواپیما می‌خرند. در مدل بک تو بک، چارترکننده متعهد می‌شود که همان تعداد صندلی را بفروشد. فرق این مدل با سیتم چارتر شناور این است که در این مدل، فروشنده در مورد تاریخ رفت و برگشت هم به هواپیمایی متعهد می‌شود (بد نیست بدانید که در تمام انواع پرواز چارتر، فروشنده بلیط یعنی آژانس چارترکننده باید در ازای صندلی‌های خالی هزینه بدهد، خود این موضوع گاهی باعث افت قیمت بلیط می‌شود).

یک نوع دیگر از سیت چارتر هم وجود دارد که در واقع مدل سختگیرانه دو نوع قبلی است. در پرواز چارتر بلاک سیت یا block seat ، آژانس چارترکننده باید در قبال همه فاکتورهای پروازی که اجاره می‌کند تعهد بدهد: تعداد صندلی‌ها، تاریخ رفت و برگشت معین و ثابت و خود پرواز. یعنی مثلا فقط شش صندلی برای تاریخ پانزده و بیست آبان در یک پرواز با شماره 4178.

چارتر

بهتر است قبل از خرید بلیط هواپیما، تمام این اطلاعات را بدانیم. اگر پرواز چارتر از علی بابا می‌خرید، تمام اطلاعات مربوط به هواپیمایی و ساعت رفت و برگشت و… را در صفحه خرید دریافت می‌کنید اما داشتن اطلاعات در مورد پرواز چارتر و به طور کلی بلیط هواپیما، برای هر مسافری که تعداد زیادی از سفرهایش هوایی هستند ضروری است. دانستن این اطلاعات کمک می‎‌کند هوشمندانه‌تر خرید کنید و بهترین گزینه را در قیمت و زمان پیدا کنید.

دیگر مزیت خرید پرواز چارتر از علی بابا پشتیبانی قوی و امکان استرداد بلیط است.

بلیط‌های چارتر نسبت به بلیط‌های سیستمی مزیت‌های زیادی مثل متغیر بودن قیمت دارند. قیمت متغیر این بلیط‌ها به شما اجازه می‌دهد با کمی پیگیری و دقت، بلیطی انتخاب کنید که به قیمت بسیار بسیار پایین‌تر از بلیط سیستمی تمام شده است. البته در خرید بلیط چارتر این نکته را هم نباید فراموش کنید که در تعطیلات و زمان‌های شلوغ، قیمت این نوع پرواز به دلیل افزایش تقاضا ممکن است به قیمت سیستمی نزدیک شود، پس جلو جلو بلیط بخرید!

این مطلب در قالب رپورتاژ آگهی و توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا متن تبلیغاتی برای گجت نیوز ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*