گوشی های سامسونگ کجا تولید می‌شوند

گوشی های سامسونگ کجا تولید می‌شوند؟ پاسخ آن شما را متعجب خواهد کرد!

سامسونگ در حال حاضر بزرگترین فروشنده گوشی ‌های موبایل هوشمند در سراسر جهان است و برای بسیاری از کاربران جالب است که بدانند گلکسی های این برند کره‌ای در کجا ساخته می‌شوند. اگر جواب شما هم کشور چین است، باید بگویم که سخت در اشتباه هستید زیرا تولید گوشی های سامسونگ در نقاط دیگری از جهان اتفاق می‌افتد!

طبق گزارش‌هایی که از منابع مطلع در صنعت اسمارت فون ها در سال گذشته منتشر شد، سامسونگ حدود ۳۰۰ میلیون گوشی هوشمند به دست خریداران رسانده و واضح است که پاسخگویی به چنین سفارش عظیمی نیاز به زنجیره تامین گسترده‌ای دارد. به همین دلیل کمپانی سامسونگ خطوط تولید خود را در چندین کشور مختلف جهان راه‌اندازی کرده است، البته تفاوتی ندارد که گوشی‌ های این برند کره‌ای در کدام کشور تولید می‌شوند، زیرا ناظران و نمایندگان سامسونگ همواره اطمینان حاصل می‌کنند که تمام گجت های تولید شده در کارخانه‌های مختلف دارای کیفیت واحد و یکسانی باشند.

چین از لیست میزبانان گوشی های سامسونگ خط خورده است!

گوشی های سامسونگ کجا تولید می‌شوند

شاید بسیاری از کاربران تصور کنند که بیشتر گوشی های گلکسی سامسونگ در کشور چین تولید می‌شود. به هر حال چین مرکز اصلی تولید گوشی ‌های هوشمند در سراسر جهان است، جایی که بخش عظیمی از آیفون ‌های اپل در آنجا تولید می‌شود و غول‌های چینی نظیر هواوی و شیائومی نیز محصولات خود را در آن تولید می‌کنند، اما جالب است بدانید که سامسونگ سال گذشته تنها خط تولید باقی مانده خود را نیز در کشور چین متوقف کرد و حالا از شروع سال ۲۰۱۹ هیچکدام از گوشی های این برند کره‌ای در کشور چین تولید نمی‌شود.

پیش از این سامسونگ دارای دو خط تولید در کشور چین بود اما بعد ازاینکه سهم این غول کره‌ای از بازار گوشی‌ های هوشمند چین به زیر یک درصد رسید، مدیران سامسونگ مجبور شدند که کمی عقب‌نشینی کنند و دیگر از لحاظ اقتصادی توجیهی برای سامسونگ وجود ندارد که گوشی های خود را در این کشور به تولید برساند. اما حالا بعد از تعطیلی خطوط تولید سامسونگ در چین چه کشورهایی میزبان کارخانه‌های تولید گجت های هوشمند هستند؟

ویتنام

گوشی های سامسونگ کجا تولید می‌شوند

ویتنام جایی است که بیشتر گوشی های سامسونگ در حال حاضر در آنجا تولید می‌شود. حالا تمرکز اصلی سامسونگ در شهر تای گوین ویتنام قرار دارد، جایی که دو کارخانه بزرگ مسئولیت تولید تلفن ‌های همراه هوشمند، تبلت ها و گجت های پوشیدنی این برند کره‌ای را بر عهده دارند.

سامسونگ قصد دارد یک خط تولید دیگر را نیز به این مجموعه اضافه کند تا ظرفیت تولید محصولات سری گلکسی در ویتنام افزایش یابد. در حال حاضر کارخانجات سامسونگ در ویتنام حدود ۱۲۰ میلیون دستگاه در سال تولید می‌کنند و بخش عظیمی از سفارشات کاربران در کشورهایی نظیر مناطق آمریکای شمالی، اروپا و دیگر نقاط جهان در ویتنام تامین می‌شود.

هند

گوشی های سامسونگ کجا تولید می‌شوند

کشور هند نه تنها بزرگترین کارخانه تولید گوشی های موبایل سامسونگ را در خود جای داده است، بلکه این واحد بزرگترین کارخانه تولید گوشی های هوشمند در جهان بر اساس ظرفیت تولید است. سامسونگ در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که قصد دارد ۶۲۰ میلیون دلار در این کشور سرمایه‌گذاری کند تا ظرفیت تولید خود در هند را دو برابر نماید. این سرمایه گذاری منجر به راه‌اندازی مجموعه گسترده سامسونگ در شهر نویدا در ایالت اوتار پرادش در کشور هند در سال ۲۰۱۸ شد که حالا ظرفیت تولید آن به ۱۲۰ میلیون گوشی هوشمند در سال رسیده است. اکثر ظرفیت تولید شده در این کارخانه وارد بازارهای محلی هند می‌شود.

با توجه به تعرفه‌های سنگین واردات در کشور هند، سامسونگ این مجموعه را راه‌اندازی کرده است تا بتواند تقاضای عظیم کاربران هندی را بدون پرداخت هزینه های سنگین واردات تامین نماید و همچنان در برابر شرکت‌هایی مانند اپل، هواوی و شیائومی، قادر به رقابت باشد. گوشی های سری گلکسی ام و گلکسی A سامسونگ در این مجموعه تولید می‌شوند؛ البته بخش کوچکی نیز از ظرفیت تولید شده در این کارخانه وارد بازارهای اروپایی، آفریقا و کشورهای غرب آسیا می‌شود.

کره جنوبی

گوشی های سامسونگ کجا تولید می‌شوند

قطعا سامسونگ در کشور مادر خود نیز دارای کارخانجات عظیمی است و بخش زیادی از قطعاتی که توسط شرکای تجاری سامسونگ تولید می‌شوند، در کشور کره جنوبی وارد خطوط تولید خواهند شد. البته ظرفیت تولید شده در کارخانجات سامسونگ در کره جنوبی کمتر از ۱۰ درصد از مجموع گوشی های فروخته شده در سراسر جهان را پوشش می‌دهد و اکثر محصولات تولید شده در این مجموعه برای پاسخگویی به نیازهای محلی به کار گرفته می‌شود.

برزیل

گوشی های سامسونگ کجا تولید می‌شوند

رد پای سامسونگ در کشور برزیل نیز دیده می‌شود و مجموعه کارخانجات تولیدی غول کره‌ای در کشور قهوه و فوتبال در سال ۱۹۹۹ راه اندازی شد و ۶ هزار کارگر در آن مشغول به کار شدند. جایی که سامسونگ در آن سفارش‌های ثبت شده از سوی کاربران کشورهای آمریکای لاتین را به مرحله‌ی تولید می‌رساند.

از آنجا که برزیل نیز مانند هند دارای تعرفه‌های سنگین برای واردات محصولات خارجی است، این مجموعه به سامسونگ اجازه می‌دهد که نرخ محصولاتش را در کشور برزیل و کشورهای همسایه در سطح رقابتی نگه دارد.

اندونزی

گوشی های سامسونگ کجا تولید می‌شوند

اندونزی نیز در لیست کشورهایی قرار دارد که گوشی های سری گلکسی سامسونگ در آنجا تولید می‌شوند. کارخانجات سامسونگ در کشور اندونزی در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شده است و ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار گوشی هوشمند در سال را دارند. بخش عظیمی از محصولات تولید شده توسط این مجموعه نیز برای پاسخگویی به نیازهای کاربران در شهرهای اندونزی به فروش می‌رسند.

بازار گوشی ‌های هوشمند در دهه اخیر تغییرات گسترده‌ای داشته است و تولیدکنندگان چینی به غول‌هایی ترسناک تبدیل شده‌اند که معادلات بازار را تغییر داده‌اند و به همین دلیل سامسونگ برای رهایی از زیر فشار مجبور شده است تغییراتی در سیاست‌های گسترده خود به وجود بیاورد. این موضوع در اولویت‌های تولیدی سامسونگ نیز موثر بوده است و محصولاتی نظیر گلکسی A6s که برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ وارد بازار شد شاهد خوبی بر این مدعاست. گوشی هوشمند گلکسی ای ۶ اس توسط سامسونگ طراحی و توسط شرکت دیگری تولید شده بود و برای پاسخگویی به نیاز کاربران برای گوشی های ارزان قیمت در کشور چین وارد بازار شده بود. این روش به سامسونگ اجازه می‌دهد که در بازار محصولات رقابتی بتواند پا به ‌پای رقبای قدری نظیر هواوی پیش برود.

تخمین زده می‌شود که ۶۰ میلیون گلکسی تولید شده به این روش به زودی وارد بازارهای جهانی شوند. البته هرچه سامسونگ روند تولید محصولات خود را به این سو پیش ببرد، به معنای آن است که بخش‌های بیشتری از خطوط تولید این شرکت در کشورهای مختلف بدون استفاده می‌ماند و اگر کره‌ای‌ها بخواهند جلوی این اتفاق را بگیرند، باید از افزایش فروش و سهم خود از بازارهای جهانی اطمینان حاصل نمایند.

گلکسی های تولید شده در کدام کشور اصل هستند؟

البته باور غلطی در میان کاربران وجود دارد به این صورت که گوشی‌ های تولید شده در کشورهای مختلف دارای کیفیت های متفاوتی هستند و به طور مثال گوشی های تولید شده در کره جنوبی اصل هستند و محصولات تولیدی در کشورهای دیگر در رده دوم قرار می‌گیرند. اما به زبان ساده چنین چیزی واقعیت ندارد و تمام گوشی های تولید شده در تمام کشورهایی که سامسونگ خطوط تولید رسمی خود را در آنجا راه اندازی کرده است، مشابه هم هستند و و مثلا گوشی تولید شده در ویتنام از گلکسی های تولید شده در اندونزی کیفیت بهتر یا بدتری ندارد.

به بیان دیگر، خطوط تولید کشورهای مختلف تنها وظیفه مونتاژ کردن و سرهم کردن قطعات را برعهده دارند و قطعات تولید شده توسط سامسونگ با کیفیت یکسانی در اختیار آنها قرار می‌گیرد و روند سرهم‌کردن نیز بنا بر به استانداردهای واحد انجام می‌گیرد. بنابراین نیازی نیست که نگران این باشید که گوشی سامسونگ شما در کدام کشور تولید شده است؛ اگر این محصول در یکی از کارخانجات رسمی سامسونگ سرهم شده باشد، همین موضوع کیفیت آن را تضمین می‌کند.