افزایش قیمت بنزین

دولت از افزایش قیمت بنزین سالی 30 هزار میلیارد تومان درآمد کسب می‌کند

طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه، دولت از محل افزایش قیمت بنزین به صورت سالانه به درآمدی حدود 30 هزار میلیارد تومان می‌رسد که به صورت ماهانه 2500 میلیارد تومان خواهد بود.

بیش از دو هفته از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین گذشت، طرحی که با اجرای آن قیمت بنزین به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرد؛ قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای 1000 تومان و قیمت بنزین غیر سهمیه‌ای یا آزاد نیز 3000 هزار تومان تعیین شد. اما در خصوص درآمدی که دولت از محل افزایش قیمت بنزین به دست می‌آورد، ارقام مختلفی اعلام می‌شود. در همین رابطه نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد با افزایش قیمت سوخت دولت سالانه به درآمدی حدود 30 هزار میلیارد تومان خواهد رسید که این مبالغ به عنوان کمک‌های حمایتی به مردم برگشت داده خواهد شد.

حواشی میزان درآمد دولت از افزایش قیمت بنزین

برخی از نمایندگان مجلس ارقام مختلفی را در خصوص درآمد دولت از افزایش قیمت سوخت مطرح کردند؛ برای مثال برخی مبلغ 87 هزار میلیارد تومان و برخی نیز رقم 70 هزار میلیارد تومان را اعلام کردند که با میزان مبلغی که رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است بسیار تفاوت دارد. از این رو با پیگیری‌های انجام شده مشخص شد که درآمد 30 هزار میلیارد تومانی دولت از افزایش قیمت سوخت برای یک دوره یکساله در نظر گرفته شده است؛ به بیان دیگر 30 هزار میلیارد تومان به دوره آبان 98 تا آبان 99 مربوط می‌شود. از این رو دولت به صورت ماهانه حدود 2400 تا 2500 میلیارد تومان درآمد به دست می‌آورد که طبق گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه این مبالغ به مردم برگشت داده می‌شود.

در همین راستا نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه مدتی است مبالغ مختلفی در خصوص درآمد دولت از محل افزایش قیمت سوخت مطرح می‌شود گفت قصد داریم در 24 آذر ماه 98 پس از گذشت یک دوره یک ماهه از اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین، گزارش کاملی از جزئیات کسب درآمد و نوع توزیع آن را برای آگاهی مردم منتشر کنیم.