کم خوابی
518179722

کم خوابی تمامی جنبه های زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد

مطالعات گذشته جملگی بر تاثیرات مخرب کم خوابی صحه گذاشته اند، اما یک پژوهش جدید نشان داد که این معضل می تواند تمامی جنبه های زندگی انسان را از خود متاثر سازد.

اگر چه پژوهش های بسیاری در خصوص تاثیرات منفی کم خوابی بر روی زندگی انسان صورت گرفته است، اما نتایج یک تحقیق جدید تاثیرات کم خوابی را بسیار گسترده تر از گذشته عنوان می کند و تاکید دارد که بر همه جنبه های زندگی انسان تاثیر منفی خواهد داشت.

تیمی از پژوهشگران آمریکایی با انجام یک تحقیق گسترده دریافتند که تاثیر کم خوابی روی زندگی انسان بسیار خطرناک بوده و تنها یک یا چند جنبه را شامل نمی شود، بلکه بر بسیاری از جنبه های زندگی انسان تاثیر منفی خواهد داشت تاجاییکه زندگی کاری و تحصیلی فرد را دچار تغییرات مخرب می کند.

کم خوابی می تواند به اشتباهات پرهزینه ای برای فرد منتهی شود، زیرا هر کنش فرد کم خواب متاثر از این موضوع خواهد بود. فرد کم خواب تا سه برابر بیشتر از یک فرد عادی در تمرکز داشتن دچار مشکل می شود.

این تحقیق مشخص کرد که محرومیت از خواب مناسب به فرد اجازه می دهد تا تمرکز خوبی در زمان کنش های مختلف داشته باشد. فرد کم خواب تا دو برابر بیشتر از یک فرد عادی در زمان پیش بردن یک برنامه گام به گام دچار مشکل می شود.

در واقع قابلیت «پلیس کیپینگ» اشاره به توانمندی فرد برای پیش بردن گام به گام برنامه ها دارد. ترکیب تاثیرات منفی کم خوابی بر روی این قابلیت و نیز تمرکز فرد، باعث می شود تا در نهایت امکان بروز اشتباه در جریان زندگی روزمره و در محیط کار افزایش یابد. گاهی این اشتباهات به قدری بزرگ خواهد بود که دیگر نمی توان آنها را اشتباه نامید، بلکه پیامدهای تراژیکی هستند که عامل اصلی آنها کم خوابی بوده است.

کم خوابی و عواقب تراژیک آن

برای روشن شدن موضوع و اهمیت هر چه بیشتر مقوله کم خوابی، دو مثال برای شما عنوان می شود؛ همه ما آگاه هستیم که رانندگی یکی از پرخطرترین فعالیت های انسانی است. بسیاری از مشکلات رانندگی که به مرگ راننده و سر نشینان منتهی می شود تنها با یک اشتباه کوچک رخ می دهد. کمبود خواب می تواند امکان تکرار این اشتباهات کوچک را افزایش داده و مقوله رانندگی را تبدیل به کنشی به مراتب خطرناک تر نماید.

از سوی دیگر در بسیاری از مشاغل، پیش رفتن بر اساس برنامه های گام به گام بسیار مهم است. بطور مثال یک پزشک باید در گام اول بیمار را معاینه کند و سپس برای وی دارو تجویز نماید. حال تصور کنید این پزشک دچار کمبود خواب باشد و در زمان معاینه، بیماری را بدرستی تشخیص ندهد. به یقین تجویز دارو توسط چنین پزشکی می تواند در مواردی حتی مرگبار باشد.

بر اساس این تحقیق که بر روی ۱۳۸ داوطلب انجام شد، تعداد ۷۷ نفر می بایست در طول شب بیدار بمانند. در ادمه مشخص شد امکان بروز اشتباه در طول روز در افراد دچار کم خوابی تا ۳۰ درصد افزایش پیدا می کند.

محققان معتقدند که کلیه کنش های انسانی که دچار کم خوابی بوده است متاثر از این موضوع خواهد بود. در واقع کل فعالیت های فرد کم خواب در طول روز تحت تاثیر منفی کم خوابی قرار خواهد داشت.

توجه به تحقیقات علمی صورت گرفته در خصوص نتایج منفی کم خوابی و مقایسه آن با فرهنگ عامه ایرانی نشان می دهد که در فرهنگ ایرانی برخی ارزش های فرهنگی وجود دارند که کم خوابی را نوعی ارزش تصور می کنند. این بدان معناست که در فرهنگ عامه کشور ما خواب مناسب در مواردی به صورت یک ضد ارزش تلقی می شد و فردی که از خواب مناسب برخوردار است برچسب تنبلی و یا دیگر برچسب های ضدارزشی را باید تحمل کند. تحقیقاتی از این دست می توانند دیدگاه های فرهنگی این چنینی را تغییر داده و مقوله خواب مناسب را از مقوله مقوله تنبلی تفکیک نمایند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. من توی یه شبانه روز نزدیک نه ساعت میخوابم

  2. ۷ ساعت واسه ماها مناسب ترینه