تفاوت سرماخوردگی با آنفولانزا

تفاوت سرماخوردگی با آنفولانزا در چیست؟

آنفولانزا و سرماخوردگی دو بیماری هستند که در فصول سرد سال شیوع بسیاری دارند، اما سوال مهم این است که تفاوت سرماخوردگی با آنفولانزا در چیست و آیا سرماخوردگی و آنفولانزا یک بیماری هستند؟

آنفولانزا و سرماخوردگی هر دو در اثر ویروس ایجاد می‌شوند و می‌توانند علائم مشابهی داشته باشند. سرماخوردگی و آنفولانزا شایع‌ترین بیماری‌ها در میان انسان‌ها هستند و تفاوت اصلی میان این دو بیماری آن است که معمولا علائم آنفولانزا بسیار شدیدتر از سرماخوردگی است. هر ساله بیشتر از 200 هزار نفر به دلیل عوارض آنفولانزا در بیمارستان بستری می‌شوند و از این میان حدود 23600 نفر جان خود را از دست می‌دهند. در این مقاله به بررسی تفاوت سرماخوردگی با آنفولانزا خواهیم پرداخت.

تفاوت میان سرماخوردگی با آنفولانزا

تفاوت سرماخوردگی با آنفولانزا

علائم سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار شبیه به هم هستند و تفاوت عمده آن‌ها در این است که بیماری آنفولانزا بسیار شدیدتر از سرماخوردگی بوده و اغلب با تب بالا همراه است. بر اساس اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، بزرگسالان سالانه 2 الی 3 بار دچار سرماخوردگی خواهند شد. لازم به ذکر است که راینو ویروس رایج‌ترین عامل سرماخوردگی است. سرماخوردگی و آنفولانزا در اثر ویروس‌های مختلفی ایجاد می‌شوند و در حالت کلی علائم آنفولانزا بدتر و شدیدتر است. بد نیست بدانید که احتمال بروز عوارض جدی همانند ذات‌الریه و عفونت‌های باکتریایی در سرماخوردگی کمتر وجود دارد. تفاوت اصلی بین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا در این است که آنفولانزا در بیشتر مواقع با تب همراه است. تب می‌تواند 100 درجه فارنهایت یا بالاتر باشد و حدود 3 الی 5 روز طول بکشد. در نظر داشته باشید که خستگی شدید ناشی از آنفولانزا می‌تواند هفته‌ها ادامه داشته باشد، اما علائم سرماخوردگی معمولا خفیف بوده و حدود 1 هفته طول می‌کشد. همچنین، آبریزش یا گرفتگی بینی در سرماخوردگی از آنفولانزا بیشتر است. استفراغ هم یکی دیگر از تفاوت‌های اساسی میان این دو بیماری است؛ بدین شکل که سرماخوردگی به طور معمول با استفراغ همراه نیست، اما می‌تواند در افراد مبتلا به آنفولانزا رخ دهد. اگرچه تفاوت‌های فوق به طور کلی صحیح هستند و آنفولانزا را از سرماخوردگی مشخص می‌کنند، اما بدون انجام آزمایشات لازم نمی‌توان با قاطعیت نوع بیماری را تعیین کرد، زیرا آنفولانزا ممکن است بدون تب هم رخ دهد.

سرماخوردگی چیست؟

تقریبا همه انسان‌ها با احساس سرماخوردگی آشنا هستند. این بیماری در هر نوع اقلیم آب و هوایی و بر روی هر فردی تاثیرگذار است. علائم سرماخوردگی شامل آبریزش بینی، گلو درد، سرفه، عطسه، آب افتادن چشم‌ها، سر درد و درد بدن است. هیچ درمان خاصی به جز استراحت و نوشیدن مایعات فراوان برای سرماخوردگی وجود ندارد و بهبود کامل آن حدود 7 الی 10 روز زمان می‌برد. برای درمان سرماخوردگی معمولا مراجعه به پزشک لازم نیست، اما افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، به عنوان یک عارضه مستعد ابتلا به ذات‌الریه هستند، بنابراین باید به پزشک مراجعه کنند. افراد باید برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی یا انتشار آن، دست خود را به طور مرتب بشویند و در یک دستمال یا داخل آرنج خود عطسه کنند. انجام این کار، کاملا بهداشتی است، زیرا باعث نابودی میکروب‌ها شده و اجازه نمی‌دهد آن‌ها بر روی لباس یا سطح پوست زندگی کنند.

آنفولانزا چیست؟

تفاوت سرماخوردگی با آنفولانزا

سه نوع ویروس آنفولانزا به نام‌های آنفولانزا A، آنفولانزا B و آنفولانزا C وجود دارد. آنفولانزا نوع A و B آن‌هایی هستند که باعث همه‌گیری‌های فصلی می‌شوند. یکی از علائم مهم آنفولانزا احساس تب یا داشتن دمای 100 درجه فارنهایت و بالاتر است. با این حال، همه افراد مبتلا به بیماری آنفولانزا دچار تب نمی‌شوند. سایر علائم مرتبط با آنفولانزا عبارتند از:

  • سر درد
  • درد بدن
  • حالت تهوع، استفراغ و اسهال به ویژه در کودکان
  • گلو درد
  • سرفه
  • خستگی
  • لرز
  • گرفتگی بینی

احتمال تب بالا در افراد مبتلا به سرماخوردگی بسیار پایین است و آبریزش بینی و سوزش گلو از شایع‌ترین آن‌ها هستند.

روش‌های درمان آنفولانزا

بر اساس اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، اکثر افراد مبتلا به آنفولانزا نیاز به مراقبت پزشکی ندارند. آن‌ها بهتر است در خانه استراحت کرده و برای جلوگیری از شیوع بیماری، از تماس با افراد دیگر خودداری کنند. با این حال، درمان‌های زیر برای بیماری آنفولانزا وجود دارند:

داروهای بدون نسخه: برخی از داروهای مسکن به بهبود افراد مبتلا به آنفولانزا کمک کرده و می‌تواند درجه تب را کاهش دهد.

داروهای ضدویروسی: این داروها برای افرادی که در معرض خطر عوارض جدی قرار دارند تجویز شده و به طور معمول برای درمان مناسب نیستند.

داروهای خانگی: بخور دادن، گرم نگه داشتن، استراحت کردن و مصرف غذاهای مغذی همانند سوپ مرغ می‌تواند در کاهش علائم موثر باشد.

داروهای ضدویروسی معمولا برای افرادی که بیشتر در معرض خطر قرار دارند، استفاده می‌شود و آن‌ها به طور معمول شامل نوزادان زیر 2 سال، افراد بالای 65 سال و زنان باردار هستند، اما حتما باید به تجویز پزشک مورد استفاده قرار گیرند.

علائم هشدار‌ دهنده و اورژانسی آنفولانزا

تفاوت سرماخوردگی با آنفولانزا

بیماران باید در صورت بروز هر یک از علائم هشدار‌ دهنده به بیمارستان منتقل شوند. علائم هشدار‌ دهنده در نوزادان شامل دشواری در تنفس، بی‌اشتهایی، عدم وجود اشک هنگام گریه یا خیس شدن پوشک کمتر از حد معمول است. علائم هشدار دهنده در کودکان هم به شرح ذیل است:

  • مشکلات تنفسی
  • کبودی رنگ پوست
  • عدم مصرف مایعات به اندازه کافی
  • خواب زیاد
  • کج‌خلقی
  • تب به همراه بثورات پوستی

در صورتی که علائم آنفولانزا بهبود یابد، اما بعد از گذشت مدتی با تب و سرفه شدیدتر برگردد، والدین باید برای درمان کودک خود به پزشک مراجعه کنند.

واکسن آنفولانزا و سایر محافظت‌ها

بهترین راه برای محافظت در برابر آنفولانزا، استفاده از واکسیناسیون به صورت سالانه است، زیرا این کار به بدن کمک می‌کند تا بتواند سریع‌تر با ویروس‌ها مقابله کند. واکسن آنفولانزا در دوران بارداری هم توصیه می‌شود و این مسئله به اثبات رسیده است، زیرا اگر این بیماری در دوران بارداری رخ دهد، می‌تواند عوارض جدی برای کودک متولد نشده و مادر به همراه داشته باشد.