همراه اول

ریزش شدید مشترکان ایرانسل و تداوم رشد همراه اول

بر اساس جدیدترین گزارش رگولاتوری، همراه اول بیشترین سهم از بازار تلفن همراه را در اختیار دارد و تعداد مشترکان این اپراتور افزایش پیدا کرده، اما ایرانسل و رایتل با ریزش تعداد مشترکان مواجه شده‌اند.

به تازگی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، گزارش جدیدی از حوزه تلفن همراه را منتشر کرد که بر اساس آن، اپراتور همراه اول همچنان ثبات داشته و بیشترین تعداد مشترکان را در حوزه تلفن همراه دارد، اما در سوی دیگر اپراتورهای ایرانسل و رایتل با ریزش شدیدی از نظر تعداد مشترکان مواجه شده‌اند. در این گزارش، تعداد مشترکان، ضریب نفوذ و سهم بازار هر یک از اپراتورهای تلفن همراه در بازار ایران مشخص شده است.

طبق گزارش جدید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تعداد مشترکان تلفن همراه در کشورمان به بالاتر از 116 میلیون مشترک رسیده و ضریب نفوذ تلفن همراه حدود 140 درصد شده است. اپراتور اول ارتباطی کشورمان یعنی همراه اول 53 درصد از بازار را در اختیار دارد و به ضریب نفوذ 74.31 درصدی رسیده است. پس از همراه اول، ایرانسل قرار دارد که سهم 43 درصدی از بازار را دارد و ضریب نفوذ این اپراتور 60.07 درصد بوده است. رایتل هم با سهم حدود 4 درصد و ضریب نفوذ 5.32 درصد در رده بعدی قرار دارد.

رشد همراه اول و کاهش مشترکان ایرانسل

طبق این گزارش، اپراتور همراه اول در سه ماهه تابستان سال 1398 موفق شده 943 هزار و 142 مشترک جدید را به خود جذب کند و تنها اپراتوری بوده که به رشد خود در این حوزه ادامه داده است. اما در سوی مقابل، ایرانسل در این بازه زمانی 53 هزار و 972 مشترک و رایتل هم 756 هزار و 940 مشترک را از دست داده‌اند و دچار ریزش مشترکان شده‌اند.

به این ترتیب در وضعیت اشباع بازار تلفن همراه، میزان رشد مشترکان همراه اول با روالی منطقی، سیر صعودی را طی می‌کند. اما ایرانسل در سه ماهه اول امسال رشد زیادی داشته، ولی از خرداد تا شهریور 98 با ریزش چشمگیری از نظر تعداد مشترکان روبه‌رو شده است. همچنین در این گزارش به درصد پوشش جاده‌های اصلی، فرعی و ریلی نیز اشاره شده که باز هم همراه اول با 86.42 درصد پوشش در جایگاه بالاتری ایستاده و ایرانسل با 67.40 درصد و رایتل با 29.37 درصد در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

اپراتور همراه اول نیز به این گزارش واکنش نشان داده و اعلام کرده همراه اول همچنان پرچمدار حوزه ارتباطات سیار ایران بوده و تنها اپراتوری است که در شش ماهه نخست امسال، همواره با رشد تعداد مشترکان مواجه بوده است.