حفره

شکل گیری هزاران حفره مرموز بر کف اقیانوس، دانشمندان را حیرت زده کرد

مشاهده حفره هایی عجیب و مرموز بر کف اقیانوس در سواحل کالیفرنیا، دانشمندان را نگران کرده است، زیرا توجیه علمی برای آنها وجود ندارد و آنها هنوز نتوانسته اند نظریه جامعی در خصوص علت شکل گیری این سوراخ های بزرگ ارائه دهند.

اخیرا دانشمندان شاهد شکل گیری حفره ها و گودال های اسرارآمیزی بر کف اقیانوس در سواحل کالیفرنیا بوده اند که این موضوع نگرانی هایی را ایجاد کرده است، زیرا هنوز توجیه علمی برای این پدیده یافت نشده است.

تعداد گودال های یاد شده کم نیست و رقم بالاتر از هزار حفره برای آنها عنوان شده است. برای دانشمندان هنوز مشخص نشده که چرا این گودالها شکل گرفته اند، اما برای موجودات علاقمند به کف اقیانوس این حفره ها تبدیل به مخفیگاه هایی مناسب شده اند و با خیال آسوده در داخل آنها زندگی می کنند.

تحقیق بر روی این حفره ها که تعداد آنها بالاتر از ۱۵۰۰ مورد است نشان داد که به طور میانگین قطری در حدود ۱۱ متر دارند و عمق آنها به بالاتر از یک متر می رسد. در حدود ۳۰ درصد از این حفره ها با زباله های انسانی پر شده بودند و در درون آن ماهی ها و بسیاری دیگر از موجودات آبزی سکنی گزیده بودند.

کشف این گودال های مرموز به دنبال تحقیقات زیر اقیانوسی صورت گرفت. این تحقیقات با محورت پژوهش در خصوص پوکمارک ها انجام می شد. پوکمارک ها هم خود تورفتگی هایی در کف اقیانوس هستند، اما آنها به مراتب بزرگترند، تا جایی که پهنایشان بطور میانگین به ۱۷۵ متر هم می رسد و ۵ متر عمق دارند.

حفره

در این ناحیه بیش از ۵ هزار و ۲۰۰ پوکمارک وجود دارد که منطقه ای به وسعت هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع را به خود اختصاص داده ند. این پوکمارک ها از سال ۱۹۹۹ کشف شدند. کسی نمی داند که پوکمارک ها نیز چگونه شکل گرفته اند، اما دانشمندان عقیده داشتند باید تحقیقات بیشتری در خصوص آنها صورت گیرد که در نهایت این تحقیقات به کشف حفره های جدید منتهی شد.

قرار است از این ناحیه برای ایجاد مزارع بادی استفاده شود، اما دانشمندان عقیده دارند که اگر حفره های یاد شده ناشی از خروج گاز متان از کف اقیانوس باشد این موضوع می تواند پروژه بادی و توربینها را با مشکلاتی مواجه کند. اما تئوری مربوط به متان درست نبود. در واقع پوکمارک ها از ۵۰ هزار سال پیش در این ناحیه شکل گرفته بودند.

پوکمارک ها و میکرو حفره ها

هنوز سوالات مربوط به پوکمارک ها پاسخ داده نشده بود که حفره های جدید مشکل را چند برابر کردند. دانشمندان این حفره ها را تورفتگی های میکرو نامیدند. به نظر می رسد آنها بسیار جوانتر از پوکمارک ها باشند. پژوهشگران دریافتند که سکنی گزیدن برخی جانداران در این گودال های میکرو باعث شده تا آنها وسیع تر و عمیق تر از قبل شوند.

وجود زباله های مختلف در داخل حفره ها باعث جذب ماهی ها و دیگر جانوران اقیانوسی شده بود تا از آن به عنوان مامن استفاده کنند. آیا این احتمال وجود دارد که وجود زباله های انسانی باعث و منشا شکل گیری این حفره ها باشد؟

حفره

زمانی که این زباله ها بر روی کف اقیانوس قرار می گیرند، موجودات آبزی به سمت آنها جذب می شوند و آنقدر رسوبات را به اطراف حرکت می دهند که موجب شکل گیری این حفره ها می شوند. در واقع بر اساس این تئوری حفره های شکل گرفته نتیجه فعالیت های موجودات آبزی در اطراف زباله های انسانی است. موجودات آبزی آنقدر در اطراف این زباله ها حرکت و جنب و جوش دارند که در  نهایت ساختار رسوبات اطراف آنها را بر هم ریخته و منجر به شکل گیری حفره ها می شوند. البته این تنها یک تئوری اثبات نشده است.

کوچکی این گودال ها گمانه زنی هایی را ایجاد کرد مبنی بر اینکه آنها نسل جوانتر پوکمارک ها هستند، اما این نظریه هم از لحاظ علمی رد شد، زیرا این دو با هم تفاوت های اساسی داشتند. همچنین متان نیز نمی توانست منشا شکل گیری آنها باشد. تحقیقات بیشتری نیاز است تا ماهیت واقعی و منشا شکل گیری این گودال ها را مشخص کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. خداکنه چیز بدی نباشه