ورزش

۹ تصور رایج اشتباه در خصوص ورزش

ورزش کردن موضوعی است که به کرات و در هر جایی به آن و مزایای آن اشاره می شود. اما در خصوص این مقوله ۹ اشتباه رایج وجود دارد که علم اشتباه بودن این تصورات بی پایه و اساس را اثبات کرده است.

بسیاری از افراد جامعه به خاطر داشتن ۹ تصور غلط از ورزش و تمرینات بدنی، فرصت های بسیاری را از دست می دهند. علم ثابت کرده که در میان تصورات غلط ۹ تصور بی پایه و اساس وجود دارند که شمولیت آنها بیشتر از دیگر اشتباهات است.

در ذیل به اختصار به هر یک از این تصورات اشتباه در خصوص ورزش خواهیم پرداخت؛

۱- اگر یک بار به تناسب اندام رسیدید دیگر لازم نیست ورزش کنید

اگر به خوبی ورزش کنید و به تناسب مورد نظر برسید تصور می کنید که دیگر نیازی به ورزش کردن ندارید، اما این تصور غلط است و راز برخورداری از مزایای تمرین ورزشی مربوط به تداوم در تمرین است. تداوم راز موفقیت در ورزش است، اگر تازه تمرینات شروع کره اید آن را قطع نکنید. مهم نیست چه اتفاقاتی در زندگی رخ می دهد، اما تمرین را قطع نکنید.

۲- فعالیت های سرپایی روزانه تمرین ورزشی تلقی نمی شوند

اتفاقا برعکس گزاره فوق، علم ثابت کرده که حداقل فعالیت روزانه هم فعالیت ورزشی تلقی می شود. در واقع حرکت های جسته گریخته نیز تمرین ورزشی هستند که نباید از آنها غافل شد. البته نباید فراموش کرد که بهترین تمرین ورزشی تمرینی است که منجر به تعریق شود و بر این اساس ۱۵۰ دقیقه ورزش در طول هفته تجویز می شود.

۳- حتما باید بیش از ۱۰ دقیقه تمرین کرد، در غیر این صورت وقت خود را تلف می کنید

گزاره فوق نیز درست نیست. زیرا تحقیقات جدید ثابت کرده اند که هیچ حداقلی برای ورزش وجود ندارد و هر میزان حتی اختصاص دادن زمانی بسیاری محدود به تمرین نیز مزایای خود را در بر خواهد داشت. لذا حتی رسیدگی به باغچه خانه و یا حمل پاکت های مواد غذایی از فروشگاه تا منزل می تواند یک تمرین ورزشی باشد. این  تمرینات ورزشی کوتاه مدت رامی توانید به عنوان اسنک ورزشی در نظر بگیرید. این اسنک ها می توانند سی ثانیه تا یک دقیقه به طول بیانجامند و حتی در حد بالا رفتن از چند پله راهرو آپارتمان خلاصه شوند.

۴- بیماری مزمن دارم و لذا تمرین نمی کنم

این تصور غلط است. به یاد داشته باشید که بسیاری از بیماری های مزمن از جمله سرطان، بیماری قلبی و بیماری انسداد مزمن ریوی با انجام تمرینات ورزشی بهبود می یابند. برای بیماران مزمن بهتر است زمان کمتری را به ورزش اختصاص دهند که از آن جمله می توان به ۱۵۰ دقیقه تمرین در هفته اشاره کرد. اما برای بسیاری از بیماران، بهره برداری از هر نوع رژیم غذایی و یا تمرین ورزشی باید با اجازه پزشک متخصص صورت گیرد.

۵- وارد دوران پیری شده ام، پس تمرین نمی کنم

این تصور غالب از بنیان اشتباه است. برای بسیاری از انسان ها پیری تنها در سن های نزدیک به ۹۵ سالگی می تواند مشکل ساز باشد. در واقع می توان با ورزش کردن از بروز بیماری های مختلف در سن های بالا جلوگیری کرد. به یاد داشته باشید که در سن های بالا نیز قدرت بدنی، تراکم ماهیچه و انعطاف را می توان ارتقا داد. بطور مثال افراد بالای ۶۵ سال می توانند تمرینات قدرتی و یا ایروبیک خود را همچنان ادامه دهند.

۶- تمرین ورزشی منجر به لاغر شدن بدن می شود

اینکه ورزش ضرورتا به لاغری منتهی شود، اصلا درست نیست. برای رسیدن به لاغری مورد نیاز حتما باید توجه جدی به رژیم غذایی و نیز میزان کالری دریافتی داشته باشید. بهترین محدوده زمانی اختصاص یافته به تمرین همان ۳۰۰ دقیقه در هفته است و تقریبا اکثر انسان ها با این سطح از تمرین ورزشی می توانند سلامت خود را تضمین کنند.

۷- هفته ای یک بار می دوم، اما کافی نیست، پس ادامه نمی دهم

بسیاری تصور می کنند که چون نمی توانند به اندازه کافی وقت برا برنامه دو و یا ورزش های دیگر کنار بگذارند، لذا از برنامه های محدود ورزشی خود نیز می گذرند. بطور مثال چون زمان کافی برا ورزش ندارند همان هفته ای یک جلسه تمرین دویدن را هم کنار می گذارند. اما این اقدام درست نیست. تحقیقات نشان داده اگر در هفته یک بار و آن هم برای ۵۰ دقیقه قادر به تمرین ورزشی هستید این موضوع می تواند بخش مهمی از سلامت شما را تضمین کند. در واقع همین میزان کم دویدن می تواند مانع از مرگ زود رس شود.

۸- در صورت بار دار بودن باید استراحت مطلق داشته باشید

زنان باردار می توانند در زمان بارداری خود، ورزش های سبک انجام دهند و بارداری نباید تبدیل به بهانه ای برای استراحت مطلق شود. بسیاری از حرکات ورزشی سبک بوده و هیچ تاثیر منفی بر روی جنین ندارند. ورزش سبک در دوران بارداری مانع از تجربه اضافه وزن و نیز دیابت می شود.

۹- حوصله ندارم، پس تمرین نمی کنم

شاید صلاح در این باشد که در صورت ابتلا به بیماری های حاد و یا داشتن تب شدید و کسالت بالا، از انجام تمرینات ورزشی دوری کنید، اما این بدان معنا نیست که شما هر وقت احساس بی حوصلگی یا کسالت مختصر داشته باشید از تمرین سر باز بزنید. در این بین یک چیز را فراموش نکنید. همواره به ندای بدن خود توجه کرده و سعی نمایید تمرینات خود را مبتنی بر آن ندا و به تعبیر بهتر بر اساس توانمندی های خود انجام داده و زیاده روی نکنید.