بهترین فیلم خارجی زبان

لیست اولیه نامزدهای اسکار بهترین فیلم خارجی زبان (بین المللی) اعلام شد؛ ناکامی نماینده ایران

بالاخره لیست اولیه نامزدهای اسکار 2020 بهترین فیلم خارجی زبان (بین المللی) اعلام شد که شاهد حضور فیلم در جست و جوی فریده در آن نیستیم و این اثر از رقابت اسکار کنار گذاشته شده است.

امسال شاهد اکران فیلم‌های بین‌المللی خوبی در سراسر جهان بودیم که از میان آن‌ها می‌توان به انگل (Parasite)، بینوایان (Les Misérables) و… اشاره کرد. آثاری که اکثر محصولات سینمایی ایران طی سال گذشته میلادی در مقابلشان حرف خاصی برای گفتن ندارند و به همین خاطر جای تعجب ندارد که در جست و جوی فریده را در جمع نامزدهای اولیه اسکار 2020 برای بهترین فیلم خارجی زبان (بین المللی) نمی‌بینیم.

لیست اولیه نامزدهای اسکار بهترین فیلم خارجی زبان (بین المللی)

  1. نماینده جمهوری چک The Painted Bird
  2. نماینده استونی Truth and Justice
  3. نماینده فرانسه Les Misérables
  4. نماینده مجارستان Those Who Remained
  5. نماینده مقدونیه‌ی شمالی Honeyland
  6. نماینده لهستان Corpus Christi
  7. نماینده روسیه Beanpole
  8. نماینده سنگال Atlantics
  9. نماینده کره‌ جنوبی Parasite
  10. نماینده اسپانیا Pain and Glory

در زمان معرفی نماینده ایران به اسکار بسیاری از سینمادوستان از عجله مسئولان در این زمینه گله و شکایت داشتند که کاملا مطنقی و به جا بود، اما فارغ از هرگونه جانب داری اگر فیلم‌های متری شش و نیم (با در نظر گرفتن عملکردش در بخش افق‌های جشنواره ونیز)، قصرشیرین، سرخپوست و…. هم به آکادمی معرفی می‌شدند با توجه به فیلم‌های خوبی که امسال اکران شدند، شانس بالایی در برای قرار گرفتن در این لیست نداشتند و حتی اگر در میان نامزدهای اولیه آن‌ها را می‌دیدیم، برای رسیدن به مقصود نهایی تقریبا کار غیرممکنی را پیش رو داشتند.

به شخصه انگل را شانس اول این جایزه می‌دانم، اما با این وجود فیلم درد و شکوه (Pain and Glory) به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های پدرو پالرمو، فیلم آتلانتیک (Atlantics) با در نظر گرفتن بازخوردهای خوبی که در جشنواره کن نسبت به آن وجود داشت و قصه و شخصیت‌های رنگین پوستش به همراه فیلم‌های بینوایان به عنوان نماینده فرانسه و کسانی که باقی مانده‌اند (Those Who Remained) به عنوان نماینده مجارستان شانس اندکی برای موفق دارند.

مراسم اسکار 2020 در 9 فوریه، مصادف با 20 بهمن برگزار خواهد شد و فهرست نهایی نامزدها نیز در 23 دی ماه (13 ژانویه) مشخص می‌شود.