اینفلوئنسرها

اینفلوئنسرها مکلف به پرداخت مالیات شدند

معاون سازمان مالیاتی اعلام کرد اینفلوئنسرها یا همان چهره‌های معروف در شبکه‌های اجتماعی مشمول پرداخت مالیات شدند و معافیت مالیاتی فقط شامل حال هنرمندان خواهد شد.

محمد مسیحی، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی در خصوص دریافت مالیات از اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام عنوان کرد در مورد شبکه‌های اجتماعی از نظر شمول مالیات هیچ نوع محدودیتی وجود ندارد. وی تاکید کرد از این رو فعالان مجازی همانند سایر فعالان در فضای واقعی باید مالیات پرداخت کنند.

جزئیات پرداخت مالیات توسط اینفلوئنسرها

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی در ادامه بیان کرد طی دو سال اخیر برای فعالان فضای مجازی رسیدگی‌هایی در دستور کار قرار گرفت و اخیرا از برخی نیز مطالبه مالیاتی انجام داده‌ایم که بخش اعظمی از آنها با نتیجه همراه بوده‌اند. وی تاکید کرد اکثر این افراد مشهور دارای پرونده مالیاتی و کد مالیاتی هستند.

محمد مسیحی در پاسخ به این سوال که آیا این برنامه دریافت مالیات از فعالان فضای مجازی با توجه به کاهش درآمدهای نفتی افزایش پیدا خواهد کرد یا خیر، گفت در حال حاضر شبکه های اجتماعی با رشد بسیار زیادی همراه بوده‌اند و مردم نیز از آنها استقبال زیادی را انجام می‌دهند که همین موضوع افزایش درآمد چهره‌های معروف در این شبکه‌ها را به همراه داشته است و به همین دلیل موضوع دریافت مالیات از اینفلوئنسرها با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.

فعالیت هنرمندان در صفحه‌های اجتماعی مشمول مالیات می‌شود؟

یکی دیگر از مدیران ارشد سازمان امور مالیاتی کشور در این خصوص عنوان کرد درآمد هنرمندان و سلبریتی‌ها طبق بند لام ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم که از مجوز فعالیت وزارت فرهنگ و یا صدا و سیما ناشی می‌شود، معاف از مالیات خواهد بود و این موضوع به ارائه اسناد و مدارک مشروط است. وی در پایان خاطرنشان کرد اگر یک هنرمند از این مجوزها فراتر برود و فعالیتی در شبکه‌های اجتماعی انجام دهد که با مجوزها مغایر باشد، یعنی از یک محصول تبلیغ کند، در این شرایط برای این هنرمند یا سلبریتی معافیتی لحاظ نمی‌شود و سازمان مالیاتی می‌تواند از وی مالیات دریافت کند. این تبلیغ چه در فضای مجازی چون اینستاگرام باشد چه خارج از این محیط باز هم مشمول مالیات می‌شود.