حسگر 108 مگاپیکسلی سامسونگ

انتشار جزئیات جدید حسگر 108 مگاپیکسلی سامسونگ

سامسونگ چند ماه قبل از حسگر دوربین ISOCELL Bright HMX خود پرده برداشت. اکنون اطلاعاتی در مورد ویژگی‌های پیشرفته حسگر 108 مگاپیکسلی سامسونگ منتشر شده و شاهد ارائه جزئیات جدیدی هستیم که در ادامه ملاحظه می‌کنید.

نام ایزوسل مربوط به مانعی است که پیکسل‌های مجاور را از هم جدا کرده و مانع از انتقال سیگنال‌های ناخواسته می‌شود. حسگر 108 مگاپیکسلی سامسونگ از نوع ایزوسل پلاس (ISOCELL Plus) است که به جای مانع فلزی از یک ماده دیگر استفاده می‌کند تا اتلاف نوری و بازتاب نور را به حداقل برساند.

این اولین حسگر سامسونگ است که از ویژگی Native ISO دوگانه موسوم به Smart-ISO استفاده می‌کند. هر حسگر سطحی از تقویت آنالوگ را قبل از تبدیل روشنایی دریافتی از پیکسل‌ها به داده‌های دیجیتال انجام می‌دهد. این Native ISO نامیده می‌شود.

داشتن دو سطح Native ISO به حسگر اجازه می‌دهد که حساسیت نور را در شرایط نوری ضعیف به نحو بهتری تنظیم کند. در اصل، حسگر می‌تواند یک سطح تقویت را برای نواحی هایلایت و یک سطح دیگر را برای نواحی سایه انتخاب کند.

حسگر 108 مگاپیکسلی سامسونگ

این یک حسگر Quad Bayer است که سامسونگ آن را Tetra Cell می‌نامد، یعنی گروهی از چهار پیکسل که یک فیلتر رنگی را به اشتراک می‌گذارند. این به الگوریتم‌های پردازش تصویر اجازه می‌دهد که چهار پیکسل 0.8 میکرومتر را در یک پیکسل 1.6 میکرومتر ادغام کند که توانایی عکاسی در شرایط نوری ضعیف را بهبود می‌بخشد. حتی بعد از تبدیل چهار به یک، تصویر حاصل هنوز هم دارای رزولوشن بالای 27 مگاپیکسل خواهد بود.

در شرایط نور روز، الگوریتم‌ها شیوه دیگری را در پیش می‌گیرند و داده‌های پیکسل را دوباره تنظیم می‌کنند، به طوری که تصویر حاصل دارای رزولوشن 108 مگاپیکسل باشد – این اولین حسگر با رزولوشن بالاتر از 100 مگاپیکسل است. این حسگر همچنین با اندازه “1/1.33 یکی از بزرگ‌ترین حسگرهای موبایل ساخته‌شده تا به حال به شمار می‌رود.

چالش دیگری که وجود دارد، مسئله فوکوس خودکار است. سامسونگ از ویژگی تحت عنوان Super-PD استفاده می‌کند که وعده فوکوس سریع و دقیق را حتی در شرایط نوری ضعیف می‌دهد (PD مخفف عبارت فوکوس مبتنی بر تشخیص فاز یا همان Phase Detection است).