سونی اکسپریا 5

نگاهی به کارنامه سونی اکسپریا در سالی که گذشت

گوشی های سونی اکسپریا (Sony Xperia) دیگر در کانون توجهات قرار ندارند؛ اما محصولات عرضه شده‌‌ی کمپانی ژاپنی در سال 2019، بد نبودند و حتی امکانات جذابی برای جلب نظر مشتریان داشتند.

شاید برای خرید یک موبایل جدید، نگاه اکثر مشتریان به محصولات سامسونگ، اپل و هواوی باشد. ولی دستگاه‌های دیگری هم با ویژگی‌های نوآورانه در بازار حضور دارند. این در مورد گوشی‌های جدید سونی اکسپریا هم صادق است.

گوشی‌های سونی اکسپریا در سال 2019

امسال این کمپانی، دو مدل اکسپریا 1 و اکسپریا 5 را به عنوان پرچمداران خود معرفی کرد. همچنین شاهد عرضه‌ی  دو موبایل میان رده با اسامی اکسپریا 10 و 10 پلاس و یک مدل اقتصادی به نام اکسپریا L3 بودیم.

سونی اکسپریا 5

این روزها که ظاهر گوشی‌های موبایل خیلی شبیه به هم شده است، مدل‌های اکسپریا با طراحی کشیده‌‌ی خود به راحتی قابل تشخیص هستند. به عنوان مثال، سونی اکسپریا ۱ حدود یک سانتی‌متر از سامسونگ گلکسی اس ۱۰ پلاس بلندتر است. البته به‌رغم داشتن نمایشگر کشیده،  خوش‌دست هم هست؛ چون حاشیه‌های بسیار باریکی دارد.

سایر گوشی‌های امسال سونی اکسپریا نیز همین ویژگی را دارند و برای افرادی ایده‌آل‌اند که به تماشای آنلاین فیلم‌های واید اسکرین (مثلا از نتفلیکس) علاقه‌مند هستند. با نسبت تصویر 21:9، کاربران تجربه متفاوت و خوشایندی خواهند داشت. مهم‌تر اینکه صفحه نمایش اکسپریا وان، 4K HDR است و کمتر رقیبی از این لحاظ دارد.

البته اکثر ویدیوهای یوتیوب، فرمت 18:9 دارند؛ بنابراین هنگام مشاهده‌ی آن‌ها با این گوشی‌ها، شاید نوار مشکی رنگی در دو طرف مشاهده کنید!

ویژگی‌های مشتری پسند

سونی تلاش زیادی کرد تا گوشی‌های امسالش چیزی از رقبا کم نداشته باشند. مثلا اکسپریا 1 و اکسپریا 5 به تراشه اسنپدراگون 855، پنل OLED و گوریلا گلکس 6 مجهز هستند. کمبود حافظه داخلی (128 گیگ) هم با استفاده از کارت microSD تا سقف یک ترابایت، قابل جبران است.

از طرفی، برخی کاربران گلکسی نوت از عملکرد Edge Panel هنگام سوایپ کردنِ اتفاقی از سمت راست، گله‌مند هستند. کاربران اکسپریا ۱ و اکسپریا ۵ اما به لطف لبه‌های حساس به لمس دستگاه خود، می‌توانند از این ویژگی بهتر استفاده کنند: دو بار ضربه زدن برای میان‌بر به اپلیکیشن‌ها یا تقسیم نمایشگر به دو قسمت.

سونی اکسپریا

برای جلب بیشتر رضایت مشتریان، سیستم عامل این گوشی‌ها نیز بسیار به اندروید خام شباهت دارد. اگر از وجود چند اپ سونی چشم‌پوشی کنیم، همانی است که در دستگاه‌های گوگل پیکسل پیدا می‌کنید. سونی به ارائه آپدیت نرم افزاری هم متعهد است؛ تا جایی که اکسپریا 1 و اکسپریا 5 زودتر از اکثر پرچمداران رقیب، آپدیت اندروید 10 را دریافت کردند.

ترفندهای تصویربرداری

پرچمداران جدید سونی، دوربین سه‌گانه‌ (تله‌فوتو، واید و فوق عریض) دارند که هر سه 12 مگاپیکسلی هستند. شاید این مجموعه، بهترین نباشد؛ اما به ویژه در نور کافی، عملکرد خوبی دارد و تصاویری با جزئیات زیاد ثبت می‌کند.

سونی اکسپریا 1

سونی با استفاده از تجارب خود در زمینه دوربین، اپ Cinema Pro را هم در دسترس کاربران Xperia 1 و Xperia 5 قرار داده است. حتی شما می‌توانید ویدیوهای 10 بیت HDR با استاندارد H.265 ضبط کنید؛ یعنی ورای چیزی که از دوربین موبایل‌ها انتظار داریم. همچنین واید اسکرین بودن این گوشی‌ها، آپشن‌های تنظیمی بیشتری را در اختیارتان می‌گذارد.

جمع‌بندی

اما انتقادهای تمام نشدنی علیه دستگاه‌های سونی، بی‌دلیل هم نیست. همواره قیمت، عمر باتری و رابط کاربری آن‌ها جای بحث داشته که البته این مورد آخری، در مدل‌های 2019 رفع شده است.

با تمام اوصاف، شاید بتوان گفت گوشی‌های جدید سونی اکسپریا شایسته‌ی توجه بیشتری هستند. به ویژه حالا در پایان سال 2019 که قیمت‌شان هم اندکی پایین‌ آمده است. هرچه باشد، این‌ها میراث‌دار محصولات سونی اریکسون هستند که در دوران اوج، امکانات منحصر به فردی داشتند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. یادم میاد یه زمانی سری زد اش به سر و صدای عجیبی به پا کرده بود

  2. سال خوبی پشت سر گذاشت انشالله بقیه سال ها هم همچین باشه

  3. ب نظر من امسال هم شکیت خورد با توجه ب ف وش کمش

  4. امیداورم گوشی هاشو دوباره بفرسته خاورمیانه.

  5. انشا…بدون شک سال2020طبق وعده ای که سونی میراث دار و با اصالت قولش داده بازگشت هجومی و جهشی را انجام خواهد داد و اخبار اکسپریا3با طراحی جدید و بدون حاشیه و نسبت تصویر 21:9خاص و لاکچری و پردازنده دراگون 865و باتری 4200و دوربین 6گانه و حافظه 12گیگ شاهد و مدرکی بر گفته های بنده خواهند بود
    پس منتظر استقبال طرفداران سونی و فروش بالا و بدست گرفتن جایگاه از دست رفته توسط اکسپریا3باشید
    #سونی مثل هیچکدام
    گزارش خوبی بود
    تشکر