سومین نوزاد مهندسی ژنتیکی شده جهان در چین به دنیا آمد

سومین نوزاد مهندسی ژنتیکی شده جهان در چین به دنیا آمد

به تازگی خبری مربوط به تولد سومین نوزاد مهندسی ژنتیکی شده جهان منتشر شده است و به نقل از یکی از خبرگزاری‌های دولتی چین، پژوهشگر مسئول به وجود آوردن این نوزاد و نوزادهای قبلی، به زندان محکوم شده است.

دوشنبه هفته پیش، یکی از خبرگزاری‌های دولتی کشور چین به نام ژینهوا (Xinhua)، اعلام کرد که هی جیانکوئی (He Jiankui)، محققی که به عنوان سازنده اولین نمونه‌های نوزاد مهندسی ژنتیکی شده تاریخ مشهور است، به سه سال زندان محکوم شده و جرم اصلی او انجام تحقیقات و پژوهش‌های علمی غیرقانونی بوده است.

در نوامبر سال 2018 هی اعلام کرد که دو نوزاد دوقلو که از طریق تکنیک کریسپر (CRISPR) به صورت ژنتیکی دستکاری شده‌اند، به دنیا آمده‌اند و از همان زمان دولت چین اقدامات این محقق را محکوم کرد. در زمان انتشار خبر، این محقق تایید کرده بود که در جریان آزمایش‌های او، در شکم یک زن دیگر جنینی قرار گرفته است که ژنتیک آن ویرایش شده است.

خبر تولد سومین نوزاد مهندسی ژنتیکی شده به صورت غیرمستقیم منتشر شد

یکی از متخصصان برجسته علم ژنتیک به نام ویلیام هرلبات (William Hurlbut) مدتی پیش شخصا با هی در این رابطه صحبت کرده بود و اینطور که از صحبت‌های محقق چینی به نظر می‌آمد،‌ سومین نوزاد مهندسی ژنتیکی شده در ماه ژوئن یا ژوئیه 2019 باید به دنیا آمده باشد.

سال 2019 بدون انتشار هیچ خبری از نوزاد سوم گذشت، اما نکته جالب اینجاست که خبرگزاری ژینهوا با اعلام خبر دستگیری هی و مشخص کردن جرم این پژوهشگر که «به دنیا آوردن سه انسان دستکاری ژنتیکی شده» است،‌ به صورت غیرمستقیم تولد سومین نوزاد را تایید کرد.

البته اطلاعات بیشتری در مورد جنسیت، سلامتی و وضعیت کلی نوزاد سوم منتشر نشده، اما اینطور که به نظر می‌رسد، در سال‌های آینده شاهد این خواهیم بود که علاوه بر دوقلوهای ویرایش شده اولیه،‌ یک موجود زنده دستکاری‌شده دیگر هم بر روی زمین راه برود.