کارآمدترین باتری جهان

کارآمدترین باتری جهان توسط محقق ایرانی ساخته شد

مهدخت شیبانی به عنوان محقق ایرانی توانست با همکاری پژوهشگران استرالیایی کارآمدترین باتری جهان را بسازد که قادر است تا 5 برابر بیشتر شارژ را در خود نگه دارد.

مهدخت شیبانی به عنوان یک محقق ایرانی مدعی شد کارآمدترین باتری لیتیوم-سولفور جهان را ساخته است. این محقق ایرانی با همکاری پژوهشگرانی در استرالیا موفق به ساخت باتری جدیدی شده است که از توانایی نگه‌داری شارژ موبایل برای 5 روز متوالی بهره می‌برد. همچنین اگر این باتری در یک خودرو الکتریکی استفاده شود، با یک بار شارژ می‌توان حدود 1000 کیلومتر را پیمود.

جزئیات ساخت کارآمدترین باتری جهان

کارآمدترین باتری جهان از فناوری ذخیره‌سازی نوین مشابه مدل‌های فعلی بهره نمی‌برد، بلکه برای ساخت این باتری از یک فناوری جدید به همراه ترکیب لیتیوم-سولفور استفاده شده است. در واقع باتری‌های لیتیوم-سولفور قادر خواهند بود تا 5 برابر مدل‌های لیتیوم یونی، انرژی بیشتری را در خود ذخیره کنند که تا به امروز شرایط استفاده از آنها در دستگاه‌های الکتریکی مصرفی فراهم نشده بود. بی‌ثباتی کاتد باتری به عنوان مهم‌ترین چالش این باتری جدید محسوب می‌شود که در هر چرخه شارژ، مقدار آن 78 درصد کاهش پیدا می‌کند؛ یعنی باتری با سرعت بسیار زیادی فرسوده شده و برای شارژ مجدد توان لازم را نخواهد داشت.

مهدخت شیبانی و همکاران وی به این موضوع پی بردند که با استفاده از یک کاتد انعطاف‌پذیر قادر خواهند بود میزان انبساط و انقباض باتری را بدون هیچ‌گونه کاهشی کنترل کنند. این محققان مدعی هستند با چنین روشی موفق به ساخت کارآمدترین باتری لیتیوم-سولفور جهان شدند.

مهدخت شیبانی به عنوان محقق ایرانی که در دپارتمان مهندسی مکانیک و هوافضای دانشگاه موناش فعالیت دارد، در این خصوص بیان کرد:

در حال حاضر دنیا به فناوری‌های نوین ذخیره‌سازی انرژی نیاز دارد تا بتواند با آن تغییرات آب و هوایی را کنترل کند. باتری‌های لیتیوم-سولفور از ظرفیت بسیار زیاد سولفور بهره می‌برند و قادر خواهند بود نسبت به باتری‌های لیتیوم-یونی تا 5 برابر انرژی بیشتری را در خود ذخیره کنند. علاوه بر آن، باتری‌های لیتیوم-سولفور از مواد ارزان تولید می‌شوند که در سراسر دنیا نیز می‌توان آنها را تهیه کرد.

این محقق ایرانی خاطرنشان کرد این نوع از باتری‌ها به احتمال زیاد 2 تا 4 سال دیگر به مرحله تجاری‌سازی می‌رسند و برای فرایند تولید آن هم حق امتیاز به تایید رسیده است. گفتنی است مدل اولیه این باتری در آلمان به تولید رسیده و در سال میلادی جدید در خودروها و پنل‌های خورشیدی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. تا چهار سال دیگه که این بخواد به تولید انبوه برسه به نظرم همین باتری های لیتیوم یونی یا پلیمری خیلی پیشرفت کردن…خدا کنه به موفقیت برسه هرچه زودتر اسم ایران بیشتر از همیشه سربلند باشه

  2. این محقق ایرانی فک کنم با پناهندگی تونسته همچین کاری کنه صد حیف که نمیتونه برگرده ایران.البته اگرم برمیگشت فک کنم الان زندانی سیاسی بود.

  3. فکرشو بکنید اگ تجاری بشه با یک بار شارژ ۵ روز دیگه نمیخواد گوشیتون رو شارژ کنید

  4. دمش گرم این برادریش رو ثابت کرده امیدوارم دولتم برادریش رو ثابت کنه و ازش حمایت کنه