شمش طلای غول آسا پارک مکزیک گنجینه‌ای چند صد ساله است!

شمش طلای غول آسا پارک مکزیک گنجینه‌ای چند صد ساله است!

در دهه 80 میلادی یک شمش طلای غول آسا در پارکی در کشور مکزیک کشف شد که برای 3 دهه محل ساخته شدن و قدمت آن یک راز بود. حال دانشمندان به تازگی کشف کرده‌اند که این شی ارزشمند قدمتی چند صد ساله دارد.

شمش طلای غول آسا کشف شده در پارک شهر مکزیک که در سال 1981 توسط یک کارگر ساختمان پیدا شد، شیئی فوق‌العاده باارزش و مرموز است که محل ساخت آن برای چند دهه مشخص نبود. محققان از همان زمان تاکنون نمی‌دانستند که این تکه طلای 1.93 کیلوگرمی از کجا آمده و چه سرگذشتی دارد،‌ اما به تازگی اعلام شده که شمش مورد نظر به امپراتوری آزتک مربوط است.

سرگذشت شمش طلای غول آسا

دانشمندان اعلام کرده‌اند که این شمش طلا که 39 سال پیش در پارکی به نام آلامدا (Alameda) نزدیک به مرکز پایتخت کشور مکزیک پیدا شد، توسط شخصی به نام هرنان کورتز (Hernan Cortes) و فاتحان اسپانیایی،‌ از امپراتوری آزتک غارت شده است.

محققان موسسه ملی باستان شناسی و تاریخ مکزیک (INAH) به تازگی با کمک اشعه ایکس کشف کردند که شی تاریخی پیدا شده مربوط به واقعه‌ای تاریخی به نام «شب غمگین» (Noche Triste) است که در آن فاتحان اسپانیایی از ترس جان خود مجبور به عقب‌نشینی از پایتخت قوم آزتک شده بودند و گفته شده که این شمش طلا جزو گنجینه‌هایی بوده که اسپانیایی‌ها توانسته‌اند با خود از محل عقب‌نشینی، خارج کنند.

در شب غمگین،‌ در تاریخ 30 ژوئن سال 1520، آزتک ها که از قتل‌عام نخبگان و مبلغان مذهبی خود توسط اسپانیایی‌ها خشمگین بودند، دشمنانشان را از شهر بیرون کردند و در بیانیه INAH اعلام شده که شمش طلای غول آسا پارک مکزیک تنها مدرک به جا مانده از آن شب است. شیئی که 500 سال پیش در یکی از کانال‌های پایتخت آزتک به کف آب فرورفت و پس از 5 قرن مجددا مورد توجه دانشمندان قرار گرفت.

گفته شده که در سال 1519 کورتز و همراهانش به عنوان مهمان وارد امپراتوری آزتک شدند، اما پس از گذشت مدتی این افراد به قصد تصاحب گنجینه‌های آزتک، امپراتور موکتزوما (Moctezuma) را گروگان گرفتند و با حکومت منطقه وارد جنگ شدند.

یک سال پس از رسیدن کورتز به پایتخت آزتک، مشخص شد که این شخص بدون اجازه رسمی از حاکمان اسپانیایی وارد مکزیک شده و سربازانی برای دستگیری کورتز از سوی حکومت اسپانیا اعزام شده‌اند. در جریان این اتفاق کورتز این سربازان را شکست داد، اما چون نماینده او که مسئول مقابله با آزتک ها بود تعدادی از بلندمرتبه‌ترین شخصیت‌های این تمدن را قتل‌عام کرد، کورتز و همراهانش مجبور به فراری زودهنگام و سریع از پایتخت این تمدن شدند و در جریان این فرار هم شمش طلای پارک مکزیک از میان وسایل آن‌ها گم شد.

کارشناسان INAH اعلام کرده‌اند که ترکیب این شمش طلا با سایر اشیائی که از قرن 16 میلادی، از قوم آزتک به جا مانده، مطابقت دارد و این گنجینه باستانی تکه دیگری از پازل اتفاقاتی است که در شب غمگین رخ دادند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*