سلول تی

سلول تی ، قاتل تومورهای سرطانی

دانشمندان عقیده دارند که با تزریق سلول تی به بدن بیماران سرطانی می توان آنها را درمان کرد. جالب تر اینکه سلول تی می تواند به تعداد کثیری از انواع سرطان حمله کند.

دانشمندان در جریان موفقیت ها اخیر خود در زمینه سرطان اعلام کردند که با تزریق سلول تی به بدن بیماران سرطانی می توان آنها را درمان کرد. جالب تر اینکه سلول تی می تواند به تعداد کثیری از انواع سرطان حمله کند.

استفاده از سلول تی برای درمان سرطان مراحل ابتدایی خود را طی می کند و تاکنون بر روی موش های مبتلا به سرطان آزمایش شده است، اما در خصوص بیماران سرطانی هنوز از این روش استفاده نشده است، با این وجود پژوهشگران به این شیوه درمانی بسیار امیدوارند و عقیده دارد «سلول تی درمانی» می تواند گامی عظیم در جهت درمان انواع سرطان باشد.

قبل از رسیدن به شیوه جدید، پژوهشگران برای درمان سرطان از “CAR-T” استفاده می کردند. “CAR-T” یک داروی حاوی سلول زنده است که در جریان فرایند مهندسی ژنتیک بر روی این سلول بیمار تهیه می شود تا سلول های سرطانی را جست و جو و نابود کند.

این شیوه نتایج شگفت انگیزی به همراه دارد که می تواند بعضی از بیماران را از حالت غیر قابل درمان درآورده و در مسیر بهبود قرار دهد، اما مشکل این شیوه آن بود که برای درمان خاص و یا تنها برای معدودی از سرطان ها کارایی داشت. در واقع می توان مدعی بود که موفقیت چندانی در زمینه سرطان هایی که همراه با تومور هستند نداشت.

بر این اساس دانشمندان در صدد برآمدند تا گیرنده جدیدی از سلول تی را کشف کنند و در این زمینه موفق شدند. این گیرنده «ام آر 1» نام دارد. «ام آر ۱» به سلول تی این امکان را می دهد تا سلول ها سرطانی را شناسایی. اما این شناسایی محدود به سلولهای سرطانی خاصی نیست بلکه این گیرنده همه سلول های سرطانی را شناسایی می کند.

سلول یاد شده دارای گیرنده‌هایی بر روی سطح خود است که می‌تواند ترکیب شیمیایی را تشخیص دهد. گیرنده این سلول می‌تواند طیف گسترده‌ای از سلول‌های سرطانی را کشف کرده و از بین ببرد که از جمله این سلول ها می توان به سلول‌های سرطانی ریه، پوست، خون، روده بزرگ، سینه، استخوان، پروستات، تخمدان، کلیه و دهانه رحم اشاره کرد.

سلول تی چیست؟

سلول تی سلولی است که در خون وجود دارد و می توان آن را یک سلول سیستم ایمنی که می‌تواند خطر را در بدن شناسایی و برای حذف آن اقدام کند عنوان کرد. اما این سلول با بقیه سلول ها یک تفاوت عمده دارد. سلول تی قادر است به طیف گسترده‌ای از سرطان‌ها حمله کند. بر این اساس دانشمندان احتمال می دهند بتوانند همه بیماران سرطانی را با استفاده از این  شیوه در آینده معالجه کنند.

سلول تی

سیستم ایمنی بدن انسان در واقع سد دفاعی طبیعی بدن در مقابل عفونتهاست که به سلول‌های سرطانی نیز یورش می برد. پژوهشگران بدنبال راه‌های غیرمعمولی بوده‌اند که سیستم ایمنی بدن از طریق آن به طور طبیعی به تومورها حمله ‌کند. قبلا کسی باور نداشت که این موضوع امکانپذیر باشد اما دانشمندان عقیده دارند که با استفاده از سلول تی می توانند به انواع سرطان حمله کرده و به در مان آنها بپردازند.

این شیوه مستلزم تکثیر این سلول ارتقا یافته است. در این متد در ابتدا می بایست نمونه خون بیمار آماده شود. در ادامه سلول های تی از آن مشتق و تغییرات ژنتیکی در آن ها اعمال می گردد تا بتوانند گیرنده های یابنده سرطان را بازسازی کنند و سلول های تی ارتقاء یافته را می توان در مقادیر زیاد در آزمایشگاه تکثیر کرد و بار دیگر به بیمار تزریق نمود. دقیقا به همان صورتی که در شیوه نه چندان کار آمد CAR-T  انجام می شود.

این روش ظرفیت بالایی دارد ولی هنوز بسیار زود است که بگوییم در معالجه همه سرطان ها موفق خواهد بود. به هر حال این یافته بسیار جالب و هیجان انگیز است، هم برای پیشبرد دانش انسان درباره سیستم ایمنی بدن و هم درباره احتمال تولید داروهای تازه در آینده تا بتوان با آنها بیماران سرطانی را درمان کرد. شاید سلول تی بتواند در آینده نزدیک انسان را برای همیشه از کابوس ابتلا به انواع سرطان برهاند.