اسکار بهترین فیلم چگونه انتخاب می‌شود؟

اگر از نحوه دقیق انتخاب جایزه اسکار بهترین فیلم اطلاعی ندارید، در این مطلب می‌توانید در رابطه با پروسه انتخاب نامزدها و برندگان Oscar، اطلاعات تازه‌ای بدست بیاورید.

نحوه انتخاب اسکار بهترین فیلم در طی دهه‌های اخیر، چندین بار دستخوش تغییر شده است و حتی باعث شده تا سینمادوستان سردرگم شوند. ما در این مطلب کوتاه، نحوه انتخاب فعلی را توضیح خواهیم داد.

خوشبختانه وقتی این پروسه را موشکافی می‌کنیم، چندان پیچیده به نظر نمی‌رسد. در ادامه با ما همراه باشید.

اسکار بهترین فیلم چگونه مشخص می‌شود؟

بین سال‌های 1945 الی 2008 تنها پنج اثر برای بخش بهترین فیلم نامزد می‌شدند اما پس از اینکه در سال 2008، فیلم شوالیه تاریکی (Dark Knight) در لیست نامزدها قرار نگرفت و این مسئله، اعتراضات فراوانی را به همراه داشت، آکادمی تصمیم گرفت تا تعداد نامزدها را به 10 فیلم افزایش دهد (این تصمیم از سال 2009 اجرایی شد). در سال 2011، آن‌ها در این زمینه بازنگری کردند و قرار بر این شد که تعداد نامزدها حتما ده فیلم نباشد و بسته به آثار شایسته، شاهد چیزی میان پنج الی ده فیلم باشیم. آن‌ها این کار را انجام دادند تا تنها آثاری که واقعا شایسته نامزدی هستند، در این فهرست قرار بگیرند. به همین دلیل، در سال‌های اخیر شاهد نامزدی 8 یا 9 فیلم در این بخش بوده‌ایم. اما این نامزدها چگونه انتخاب می‌شوند؟

هنگامی که رای گیری اولیه اسکار آغاز می‌شود، تمامی اعضای آکادمی (حدود 8 هزار نفر) می‌توانند انتخاب‌های خود برای بهترین فیلم را اعلام کنند. رای دهندگان، پنج فیلم مورد علاقه خود را (از میان تمامی آثار واجد شرایط) به ترتیب محبوبیت، معرفی می‌کنند و فیلم شماره 1، در واقع از نظر آن‌ها، بهترین فیلم سال است. پس از پایان رای گیری، آثار سینمایی بر اساس نتایج، رتبه بندی می‌شوند و یک فیلم برای اینکه نامزد شود (یا در واقع در مراحل بعدی رای گیری حضور داشته باشد)، باید حداقل در 5 درصد از فهرست‌های رای دهندگان، در رتبه 1 آن‌ها قرار داشته باشد. در این مرحله، فیلم‌هایی که رای کافی نیاورده‌اند، به طور کلی کنار می‌روند و آثاری که رای آورده‌اند یک بار دیگر وارد رای گیری می‌شوند. این پروسه چندین بار تکرار می‌شود تا زمانی که آثار برتر مشخص شده و باقی فیلم‌ها از دور رقابت خارج شوند.

اسکار بهترین فیلم

هنگامی که نامزدها مشخص شدند، حالا زمان انتخاب اسکار بهترین فیلم است. فرض کنید 9 فیلم، بالاترین میزان رای را داشته‌اند. حالا اعضای آکادمی، به صورت انفرادی، این 9 فیلم را با توجه به معیارهای شخصی، از قوی‌ترین تا ضعیف‌ترین رتبه بندی می‌کنند. این رای‌ها ثبت می‌شود و سپس رای‌های هر فیلم به صورت جداگانه، بررسی و شمرده می‌شود (اینکه در فهرست اعضا، در چه جایگاهی قرار گرفته‌اند). اگر یک فیلم بتواند بیش از 50 درصد رای‌ها را تصاحب کند (در فهرست اعضا، رتبه اول باشد)، بهترین فیلم سال خواهد شد.

اما اگر هیچ فیلمی نتواند بیش از 50 درصد رای‌ها را بدست بیاورد، این پروسه کمی جذاب‌تر می‌شود. فیلمی که برای مثال در جایگاه نهم قرار گرفته، از نظر ریاضی دیگر شانسی ندارد و باید آن را حذف شده در نظر گرفت. در مقابل، این انتخاب‌های دوم یا سوم اعضای آکادمی است که تعیین کننده خواهد بود. به همین دلیل، بسیار مهم است که اعضا، انتخاب‌های درستی داشته باشند. تنها انتخاب فیلم شماره اول کافی نیست، انتخاب‌های دوم و سوم نیز می‌توانند در انتخاب اسکار بهترین فیلم تاثیرگذار باشند. پس حالا که در دور نخست رای گیری، هیچ فیلمی نتوانسته بیش از 50 درصد آرا را به خود اختصاص دهد، به انتخاب‌های دوم اعضا چشم دوخته می‌شود تا مشخص شود، این 9 فیلم، تا چه اندازه در جایگاه دوم قرار گرفته‌اند.

این نوع رای گیری به این دلیل انتخاب شده تا اثری که بیشترین میزان محبوبیت را دارد، به عنوان بهترین فیلم انتخاب شود. اما تقریبا همه می‌دانند که عوامل دیگری نیز در انتخاب اسکار بهترین فیلم تاثیر می‌گذارد و این انتخاب همیشه علمی یا فنی نیست. چندین بار شاهد بوده‌ایم که اعضای آکادمی به دلیل مصلحت اندیشی، رساندن یک پیام خاص یا با توجه به شرایط اجتماعی و سیاسی جهان، فیلم‌هایی را انتخاب کرده‌اند که در حد و اندازه اسکار بهترین فیلم نبوده است. تا اینجا، حداقل به نظر می‌رسد که در اسکار 2020 شاهد چنین اتفاقی نخواهیم بود و فیلمی این جایزه را به خانه می‌برد که واقعا سزاوار است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*