واردات خودرو

واردات خودرو با چه شروطی آزاد می‌شود؟

دولت در لایحه پیشنهادی بودجه سال 99 به هیچ نوع درآمدی از محل واردات خودرو اشاره نکرده است، اما برخی از نمایندگان به دنبال روزنه‌هایی برای آزادسازی واردات ماشین هستند.

پس از اینکه آمریکا از اول تیر 97 از برجام خارج شد و تحریم‌های اقتصادی متعددی علیه ایران وضع کرد، واردات خودرو به کشور نیز با هدف مدیریت منابع ارزی از سوی دولت ممنوع اعلام شد، اما مدتی است نمایندگان مجلس در تلاشند تا برای آزادسازی واردات خودرو به کشور راهی را پیدا کنند. این در حالی است که دولت همچنان با جدیت همیشگی خود مخالف آزادسازی واردات این کالا به کشور است. در همین رابطه، هادی قوامی، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 99 در مجلس اعلام کرد بر اساس این مصوبه قرار است واردات خودروهای سبک و سنگین با اولویت هیبریدی و ماشین‌آلات معدنی با منشا ارز خارجی بر اساس قوانین و مقررات صورت پذیرد.

کمیسیون تلفیق در شرایطی مصوبه واردات خودروهای سبک با اولویت هیبریدی و ماشین‌آلات معدنی را به تصویب رسانده است که دولت در لایحه پیشنهادی خود از هیچ نوع درآمدی از محل واردات خودرو اعم از سبک و سنگین نام نبرده است. از این رو دولت در سال 99 برای آزادسازی واردات خودرو تصمیمی نخواهد داشت، اما در این شرایط همچنان برخی از نمایندگان به دنبال آزادسازی آن هستند.

در همین رابطه برخی از شرکت‌های واردکننده خودرو بر این باورند که به دلیل انحصار تولید خودرو در کشور، دولت با واردات این کالا مخالفت می‌کند. همچنین موافقان طرح دولت با توجه به شرایط تحریمی کشور و قطع صادرات نفت، دلیل ممنوعیت واردات را ساماندهی و جلوگیری از خروج ارز می‌دانند. از این رو نمایندگان کمیسیون تلفیق با چه توجیهی به دنبال آزادسازی واردات ماشین هستند؟ آیا هدف آنها شکست انحصار خودرو کشور است یا احیای کسب و کار واردات ماشین به ایران؟

آیا واردات خودرو آزاد می‌شود؟

در خصوص آزادسازی واردات ماشین، نادر قاضی پور، یکی از نمایندگان کمیسیون صنایع در کمیسیون تلفیق اظهار کرد:

با توجه به اینکه هم‌اکنون تنها راه تنفس از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، واردات ماشین به کشور محسوب می‌شود، در کمیسیون صنایع طراحی پیشنهاد شد تا راهکاری برای ادامه واردات ماشین به کشور ایجاد شود. هم‌اکنون به دنبال مدیریت منابع ارزی به کشور هستیم. از این رو سعی کردیم از روش فعال کردن منابع ارزی که منشا خارجی دارند، مسیر واردات ماشین اعم از سبک و سنگین را هموار کنیم. هرچند همان طور که در مصوبه کمیسیون تلفیق مشاهده می‌شود به دنبال ساز و کاری هستیم که هر نوع خودرویی به کشور وارد نشود. بنابراین برای واردات ماشین به کشور اولویت‌هایی چون هیبریدی و استفاده در معادن را در نظر گرفته‌ایم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. نزدیک انتخاباته و وعده های دروغ و فرافکنی
    بشنو ولی باور نکن

  2. مافیای خودرو کله گنده تر از نماینده های مجلسن

  3. واردات با این قیمت دلار خیلی گرون تموم میشه واسه همه و از جمله خودشون از اون طرفم پراید متوقف شد