قیمت کنسول ایکس باکس سری ایکس چه قدر خواهد بود؟

شرکت مایکروسافت در جریان مراسم Game Awards از Xbox Series X رونمایی کرد اما قیمت کنسول ایکس باکس سری ایکس چه قدر خواهد بود؟ ما در ادامه، این مسئله را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

در حال نزدیک شدن به نسل جدید کنسول‌ها هستیم و همه منتظر هستند تا از قیمت کنسول ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 آگاهی پیدا کنند. ما تا پیش از این، به بررسی قیمت احتمالی پلی استیشن 5 پرداخته بودیم و حالا در این مقاله، قیمت احتمالی ایکس باکس جدید را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

در خرید یک کنسول باید به فاکتورهای مختلفی توجه داشت، خصوصا در ابتدای هر نسل که قیمت‌ کنسول‌ها در بالاترین حالت ممکن قرار دارد. بعضی از افراد که دغدغه مالی ندارند، چندین کنسول خریداری می‌کنند اما تعداد آن‌ها کم است. معمولا اکثر بازی دوستان تنها یک کنسول گران قیمت تهیه می‌کنند و اگر از آن راضی باشند، شاید تا انتهای نسل، از همان استفاده کنند.

بازی‌های زمان عرضه، فناوری‌های جدید و مهم‌تر از همه، قیمت، اساسی‌ترین عواملی هستند که شما در هنگام خرید یک کنسول بازی، به آن‌ها توجه می‌کنید اما قیمت چیزی است که باعث می‌شود یک کنسول آغاز درخشانی داشته باشد یا با شکست مواجه شود. اگر به تاریخ صنعت بازی نگاه کنیم، بارها با چنین اتفاقی رو به رو می‌شویم. هر چه قدر قیمت رقابتی‌تر باشد، کنسول شانس بیشتری برای پیروزی دارد. البته موارد خاص هم وجود داشته‌اند، همانند کنسول Ouya که با قیمت مناسبی عرضه شد اما از همان ابتدا، شانسی نداشت و سریعا فراموش شد. اما وقتی به سه قطب بزرگ کنسول‌ها (پلی استیشن، ایکس باکس و نینتندو) می‌رسیم، ارزان‌ بودن می‌تواند یکی از کلیدهای پیروزی باشد.

قیمت کنسول ایکس باکس سری ایکس ؛ ریسک یا ضرر؟

قیمت کنسول ایکس باکس سری ایکس

از سه غول صنعت بازی، هیچ کدام به اندازه مایکروسافت، درک درستی از این قضیه ندارند. آن‌ها در ابتدای نسل هشتم، با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کردند، جایی که قیمت‌گذاری نادرست، شدیدا به ضرر آن‌ها تمام شد. کنسول 499 دلاری آن‌ها شاید گران‌قیمت‌ترین کنسول تاریخ نبود اما در مقایسه با کنسول Wii-U شرکت نینتندو و پلی استیشن 4، نزدیک به 100 دلار گران‌تر بود و همین باعث شد تا بازی‌دوستان به سرعت آن را از میان گزینه‌ها کنار گذاشته و کنسول‌های دیگر را خریداری کنند.

این اتفاق چندین بار رخ داده و ظاهرا همه شرکت‌ها باید آن را تجربه کنند تا درس بگیرند. کنسول 3DO شرکت پاناسونیک و حتی پلی استیشن 3 که برای مدتی با قیمت نجومی عرضه شد و شرکت سونی را دچار ضرر و زیان کرد. اما ایکس باکس وان، خوش شانسی آورد که مایکروسافت پشتیبان آن بود و آن‌ها با ارائه مدل‌های تجاری مختلف، توانستند ایرادات را اصلاح کرده و به رینگ مبارزه بازگردند. البته ایکس باکس وان هرگز نتوانست به پلی استیشن 4 نزدیک شود، کاری که در نسل قبل، پلی استیشن 3 انجام داد و در کمال ناباوری، خود را به ایکس باکس 360 رساند. مایکروسافت البته اشتباهات دیگری نیز مرتکب شده بود اما قیمت‌گذاری نامناسب، همانند یک تیر خلاص بود و باعث شد آن‌ها از بازار رقابت، عقب بمانند.

ایکس باکس وان هرگز از پلی استیشن 4 پیشی نگرفت اما نگاه‌های منفی نسبت به آن کنار رفت و به تدریج توانست فروش قابل قبولی داشته باشد. حذف دوربین، رفع تعدادی از مشکلات و مهم‌تر از همه، کاهش قیمت به 399 دلار باعث شد تا این کنسول، به یک گزینه وسوسه برانگیز برای خریداران تبدیل شود. با همه این تفاسیر، مایکروسافت حالا خوب می‌داند که قیمت کنسول بعدی‌اش تا چه اندازه باید با دقت انتخاب شود. از آنجایی که قیمت 499 دلار جواب نداد، منطقی این است که آن‌ها کنسول جدید خود را با قیمت 399 دلار عرضه کنند. اما در قیمت‌گذاری باید به چند فاکتور مهم توجه شود که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

قیمت کنسول ایکس باکس سری ایکس

اولین فاکتور، اطلاع از قیمت کنسول رقیب است. تصور بر این است که مایکروسافت می‌داند سونی چه قیمتی را برای کنسول پلی استیشن 5 انتخاب می‌کند و آن‌ها یک قیمت کاملا مشابه را برای کنسول خود در نظر می‌گیرند. اما هرگز نمی‌توان در این زمینه مطمئن بود، حتی اگر مایکروسافت در شرکت سونی، افراد به اصطلاح نفوذی داشته باشد، این شرکت‌ها به سرعت تغییر جهت می‌دهند و تصمیما‌ت‌شان به راحتی و با توجه به شرایط بازار تغییر می‌کند. در سوی دیگر، با توجه به تکنولوژی‌های جدید به کار رفته در کنسول ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5، قیمت 499 دلار چندان هم عجیب نخواهد بود. حداقل بر روز کاغذ، می‌توانیم این قیمت را توجیه کنیم. در ضمن نباید فراموش کرد که این دو شرکت رقیب، حالا با یکدیگر همکاری می‌کنند و حتی یک فرضیه وجود دارد که آن‌ها با توافق قبلی، کنسول‌هایشان را با یک قیمت مشابه به بازار عرضه خواهند کرد.

اگر تمام ویژگی‌هایی که وعده داده شده است (پردازنده قدرتمند، پشتیبانی از 8K، حافظه اس اس دی و غیره)، در این کنسول‌ها وجود داشته باشد، از نظر تئوری، هزینه ساخت آن‌ها حتی می‌تواند از 499 دلار نیز بیشتر باشد. اما اگر این شرکت‌ها از قیمت‌گذاری‌های قبلی درس گرفته باشند، خصوصا سونی که در ابتدا پلی استیشن 3 را با قیمت باورنکردنی 599 دلار عرضه کرد، می‌توان این انتظار را داشت که آن‌ها ترجیح می‌دهند ضرر کنند اما در چشم گیمرها، منفور نباشند. پس می‌توان انتظار داشت که قیمت این کنسول‌ها به شکلی انتخاب شود که این دو شرکت، سود چندانی نکنند یا حتی ضرر کنند.

اینجا است که نقش بازی‌های انحصاری و بزرگ، پررنگ می‌شود. این شرکت‌ها اگر بتوانند، کنسول‌های زیادی بفروشند و سپس بازی‌های قابل توجهی عرضه کنند، در نهایت سود بزرگی به دست خواهند آورد و ضرر احتمالی فروش کنسول حل می‌شود.

قیمت کنسول ایکس باکس سری ایکس

اگر اشتباه در قیمت‌گذاری اولیه ایکس باکس وان را کنار بگذاریم، مایکروسافت در مجموع هوشمندانه عمل کرده است. برای مثال، در زمان عرضه کنسول ایکس باکس اصلی، آن‌ها قیمت 299 دلار را بر روی آن قرار داده بودند که در مقایسه با گیم کیوب و پلی استیشن 2، بسیار رقابتی بود و به آن‌ها کمک کرد تا فروش نسبتا خوبی را تجربه کنند. مایکروسافت در آن زمان، هزینه بالایی برای ساخت هر دستگاه متحمل شد و فروش این کنسول، سود چندانی برای آن‌ها نداشت اما نگاهشان به آینده بود. ایکس باکس اصلی، به عامل موثری برای موفقیت ایکس باکس 360 تبدیل شد. مایکروسافت، ایکس باکس 360 را نیز با قیمت 299 دلار و نسخه 20 گیگابایتی آن را با قیمت 399 دلار عرضه کرد که این نسخه 399 دلاری، می‌توانست باعث اعتراضات گیمرها شود اما با تشکر از قیمت‌گذاری افتضاح سونی بر روی پلی استیشن 3، چندان دچار حاشیه نشد. کسی حتی تصور هم نمی‌کرد که کنسول 360 بتواند در مقابل کنسول بعدی سونی قد علم کند اما این اتفاق رخ داد.

یک بار دیگر به تنها اشتباه مایکروسافت بازمی‌گردیم، جایی که آن‌ها ایکس باکس وان را با قیمت 499 دلار عرضه کردند. آن‌ها در ادامه با حذف کینکت (Kinect)، قیمت کنسول را پایین آوردند اما دیگر دیر شده بود، آن‌ها ضرر کردند و تنها می‌توانستند از اشتباهات درس بگیرند. مایکروسافت حالا می‌داند که در سال 2020، تنها قیمت‌های 399 یا 499 دلار قابل قبول است و اگر یک درصد، قصد ریسک داشته باشد و قیمت بالاتری را انتخاب کند، شکست آن‌ها قطعی خواهد بود. شاید شرکت سونی، چنین ریسکی را به جان بخرد، زیرا آن‌ها محبوب‌تر هستند و بازی‌های انحصاری درجه یکی دارند که هر بازی‌دوستی را وسوسه می‌کند اما مایکروسافت؟ قیمت بالا، کنسول آن‌ها را نابود خواهد کرد.

قیمت کنسول ایکس باکس سری ایکس

مایکروسافت باید قدم‌های بعدی‌اش را با احتیاط بردارد. اگر قرار است قیمت این کنسول 499 دلار باشد، مخاطبان باید بدانند به چه دلیلی، این پول اضافی را پرداخت کرده‌اند. آیا بازی‌های قدیمی‌تر را اجرا می‌کند؟ آیا می‌تواند فیلم‌های بلوری 4K را اجرا کند؟ آیا چیزی بیشتر از یک کنسول برای اجرای بازی هیلو است؟ آیا بازی‌های انحصاری درجه یکی دارد؟

حداقل بر اساس اطلاعاتی که تاکنون از کنسول ایکس باکس سری ایکس و مایکروسافت منتشر شده، پاسخ تمامی سوالات بالا، «بله» است. در نتیجه، شاید ارزش این کنسول بیشتر از 399 دلار باشد اما اینجا مسئله ارزش مطرح نیست، به دست آوردن اعتماد بازی دوستان است که اهمیت دارد. تا این لحظه، بر اساس شایعات، اعلام شده که سونی قیمت پلی استیشن 5 را 399 دلار تعیین کرده است و مشخصا، مایکروسافت نباید اشتباه در قیمت‌ گذاری ایکس باکس وان را تکرار کند.

در پایان باید گفت، مایکروسافت تنها در صورتی قیمت کنسول خود را 499 دلار انتخاب می‌کند که سونی نیز همین کار را انجام دهد. مایکروسافت می‌تواند ادعا کند که کنسول‌اش ارزش 100 دلار بیشتر را دارد و کارایی بالاتری نسبت به پلی استیشن 5 ارائه می‌دهد اما مخاطبان، طرفداران و در مجموع، مشتریان چنین چیزی را قبول می‌کنند؟ آیا آن‌ها قانع می‌شوند؟ ما اگر جای مایکروسافت باشیم، این کنسول را در هیچ صورتی، با قیمت بالاتر عرضه نخواهیم کرد. از نظر ما، قیمت کنسول ایکس باکس سری ایکس 399 دلار خواهد بود اما به زودی، اطلاعات قطعی در این زمینه منتشر خواهد شد.

نظر شما در رابطه با قیمت کنسول ایکس باکس سری ایکس چیست؟ آیا شاهد یک قیمت گذاری منطقی خواهیم بود؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.