پیوند اتم

محققان آلمانی و انگلیسی نخستین فیلم پیوند و شکست پیوند اتم را ثبت کردند

محققان آلمانی و انگلیسی موفق شدند نخستین فیلم پیوند و شکست پیوند اتم را به ثبت برسانند. این تصاویر در مقیاس نیم میلیون بار کوچک‌تر از قطر موی انسان ثبت شده است.

اخیرا طی همکاری مشترک محققان آلمانی و انگلیسی برای اولین بار ویدیویی از پیوند و شکست پیوند اتم به ثبت رسیده که در مقیاس نیم میلیون بار کوچک‌تر از قطر موی انسان تهیه شده است. برای تهیه این ویدیو محققان از شیوه‌های میکروسکوپی استفاده کردند که نتیجه آن ثبت ویدیویی از شکستن پیوند شیمیایی میان دو اتم رنیوم (rhenium) است. گفتنی است اتم‌ها به عنوان بلوک‌های سازنده دنیا محسوب می‌شوند و تمامی مواد اطراف ما تشکیل شده از لایه‌های مختلف اتم است. البته برخی از آنها از یک لایه اتم ایجاد شده‌اند که می‌توان به گرافن اشاره کرد.

تمام مواد طبق روش فعل و انفعال اتم‌ها با یکدیگر کنترل می‌شوند که عامل اصلی انفجار، فرایندهای شیمیایی داخل بدن انسان و نحوه ایجاد انرژی خورشیدی به شمار می‌روند. در حال حاضر سرانجام پس از سال‌ها شاهد ثبت پیوند و شکست پیوند دو اتم هستیم. در همین رابطه کچنگ کاسو به عنوان یکی از دستیاران تحقیق در دانشگاه اولم آلمان عنوان کرد در این ویدیو نحوه جفت شدن اتم را مشاهده می‌کنیم که به خوبی از ایجاد پیوند میان آنها حکایت دارد.

طبق این ویدیو در زمانی که Re2 در یک نانوتوب در حال حرکت بود، طول پیوند آن با تغییر مواجه شد؛ چنین موضوعی حاکی از آن است که محیط اطراف اتم‌ها باعث می‌شود پیوند بین آنها قوی‌تر یا ضعیف‌تر شود. در این بررسی از روش TEM استفاده شده است که محققان اشعه‌ای پر انرژی از الکترون‌ها را به نمونه‌ای بسیار نازک از یک ماده تابانده‌اند. همچنین محققان در این تحقیق مدل نانوتوب‌های کربن را مورد استفاده قرار دارند که از نظر اتمی بسیار نازک بوده و سیلندرهای توخالی کربن را شامل می‌شوند. در واقع از این نانوتوپ‌ها به عنوان لوله‌های آزمایشی مینیاتوری برای اتم‌ها استفاده شده است.

فیلم پیوند و شکست پیوند اتم

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*