عنکبوت

نام‌گذاری یک گونه جدید و شگفت‌انگیز عنکبوت به نام نابغه ریاضی

«سدریک ویلانی» ریاضیدانی شهیر بود که او را لیدی گاگای ریاضیات می نامیدند. او دیوانه وار عنکبوت ها را دوست داشت و بر این اساس گونه جدید کشف شده عنکبوت به یاد او «ای ویلانی »نامگذاری شد.

«سدریک ویلانی» ریاضیدان را همه به خاطر علاقه وافری که به عنکبوت داشت می شناختند. او به لیدی گاگای ریاضیات معروف بود و به شکل عجیبی عنکبوت ها را دوست داشت. بر این اساس گونه جدید کشف شده عنکبوت به یاد او «ای ویلانی »نامگذاری شد.

اخیرا عنکبوتی کشف شده است که بشدت از قوانین ریاضی برای بافت تور خود استفاده می کند. این حشره را دانشمندان به یاد لیدی گاگای ریاضیات، ای ویلانی نامیدند. ای ویلانی برای ساخت تور خود به قوانین ریاضی متکی است.

ای ویلانی دارای رنگ سبز نئونی درخشانی است. این حشره قادر است با استفاده از قوانین ریاضی، خانه ای بشدت دقیق و محکم بسازد. عنکبوت یاد شده عضوی از خانواده Araneidae است که عادت دارند تا خانه خود را با تارهایشان بسازند. خانه ساخته شده از این تارها از لحاظ زیباشناختی و نیز پیروی از اصول ریاضی بی نقصند.

این عنکبوت همچنین عادت دارد تا با استفاده از پاهایش زاویه تارها را تشخیص داده و آنها را با زوایای دقیق بسازد. این زاویه ۱۵ درجه ای  و بدون کوچکترین اشتباه ساخته می شود. همین دقت در بکارگیری ریاضی باعث شد تا این عنکبوت را Araniella villanii بنامند که اشاره به نام سدریک ویلانی ریاضی دان فرانسوی و برنده جایزه فیلد در سال ۲۰۱۰ دارد. این جایزه به ریاضیدانان زیر ۴۰سال اهدا می شود. اما ویلانی یک خصوصیت دیگر غیر از نبوغ در ریاضی داشت و آن علاقه وافر این ریاضیدان به عنکبوت بود.

ای ویلانی و علاقه به عنکبوت

ویلانی علاقه بسیاری به این حشره داشت و بر این اساس همواره نمادهایی از این حشره را بر روی لباس خود حمل می کرد. ویلانی هرگز برای کسی توضیح نداند که چرا به این حشره تا این حد علاقمند است. او به طور کلی به حشرات راسته تنندگان علاقه وافری داشت. ویلانی مرد عنکبوتی دنیا ریاضیات بود.

عنکبوت ای ویلانی به مانند دیگر عنکبوتها علاقمند به خوردن حشرات است. او تمایل دارد تا خانه توری خود را در جنگل و در میان بوته ها و گیاهان بسازد تا با این کار بتواند بدن سبز درخشان خود را در میان رنگ سبز طبیعت استتار کند به همین دلیل گاها او را عنکبوت خیار سبز نیز می نامند. چنین رنگ درخشان سبزی اصولا در میان عنکبوتها رایج نیست و در واقع ای ویلانی در این مورد استثنا تلقی می شود. وجود رنگدانه ای خاص به نام بیلیوردین در بدن این عنکبوت باعث می شود تا چنین رنگ شگفت انگیزی از خود ساطع کند و قادر باشد تا خود را در طبیعت سبز پنهان نماید.

عنکبوت دارای موهایی سیخ مانند بر روی پشت خود است. این موها تقریبا بر روی کل بدن این حشره یافت می شود، اما خاصیت آن به این گونه است که همه آنها بمانند حسگرهایی قوی عمل می کنند و اطلاعات دنیای خارج را تجزیه و تحلیل می نمایند. بر این اساس شباهت بسیاری با عملکرد سبیل گربه دارند.

کشف این گونه عنکبوت نشان داد برخلاف تصور عامه هنوز گونه های جانوری بسیاری در طبیعت زیست می کنند که کشف نشده اند. عنکبوت ای ویلانی بومی مناطقی از جنوب غرب ایران و شرق قزاقستان است. این عنکبوت در شمال هند و بطور کلی در محدوده ۱۰ کشور مختلف مشاهده شده است. با این جود و با وجود آنکه سالیان درازی است که در این مناطق زندگی کرده است، اما دنیای علم تا این اواخر اطلاعی از وجود آن نداشت.