گلوله توپ هدایت شونده

گلوله توپ هدایت شونده اکسکالیبور در مقابل اهداف متحرک آزمایش شد

شرکت ریتیان به تازگی جدیدترین مدل از گلوله توپ هدایت شونده خود به نام اکسکالیبور را آزمایش کرده و تصاویری از این آزمایش را منتشر کرده است.در این مطلب قصد معرفی این مهمات جدید را داریم.

در نبردهای امروز، نابودی سریع اهداف با دقت بالا، هزینه کم و تلفات جانبی حداقلی از اهمیت زیادی برخوردار است و به همین دلیل کشورهای مختلف طیف وسیعی از مهمات را به این منظور توسعه داده‌اند.

شرکت ریتیان، به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان سلاح در آمریکا، مهمات اکسکالیبور را با همین هدف توسعه داد. در آزمایشات آخرین نمونه از این گلوله توپ هدایت شونده که به تولید انبوه رسیده است، 30 گلوله به اهدافی در فواصل 7 تا 38 کیلومتری شلیک شد که خطای متوسط 1.6 متر از اهداف برای این گلوله به ثبت رسید.

گلوله توپ هدایت شونده

با توجه به قیمت بسیار پایین‌تر نسبت به موشک‌های هوا به زمین مانند هلفایر، اکسکالیبور گزینه ایده‌آلی برای از بین بردن اهداف کم ارزش‌تر با دقت بالا و تلفات جانبی کمتر در محیط‌های شهری است. خصوصا این که جنگ‌های اخیر همگی در چنین محیط‌هایی جریان داشته‌اند (جنگ سوریه، جنگ عراق، جنگ افغانستان و …).

این خصوصیات باعث شده‌اند که چندین کشور مانند هند، هلند و سوئد این مهمات را خریداری کنند و اکسکالیبور به شکلی گسترده در نبرد مورد استفاده قرار بگیرد. تا امروز 1400 گلوله توپ هدایت شونده اکسکالیبور توسط ارتش آمریکا و متحدانش در نبرد شلیک شده است.

گلوله توپ هدایت شونده

عملکرد مناسب این مهمات باعث شده است که ریتیان به دنبال توسعه نمونه‌های دیگری از آن‌ها برود. یکی از این نمونه‌ها اسکالیبور اس (Excalibur S) است که علاوه بر هدایت جی پی اس، از قابلیت هدایت لیزری نیز برخوردار است. با استفاده از هدایت لیزری، توپخانه‌ها قادر خواهند بود که اهداف متحرک را نیز با دقت بسیار بالا مورد اصابت قرار دهند.

گلوله توپ هدایت شونده

ریتیان این گلوله هدایت شونده جدید را اخیرا مورد آزمایش قرار داده و تصاویری از این آزمایش را نیز منتشر کرده است. در این آزمایش گلوله توپ هدایت شونده به هدف متحرک برخورد کرده و آن را نابود کرد. این آزمایش با هدف بررسی مقاومت بخش هدایتی گلوله در برابر فشار حاصل از شلیک و همچنین تغییر نوع هدایت در مرحله پایانی پرواز گلوله از جی پی اس به هدایت لیزری صورت گرفت که هر دو هدف موفقیت آمیز ارزیابی شدند.