ویروس کرونا چین در زیر میکروسکوپ چه شکلی است؟

ویروس کرونا چین در زیر میکروسکوپ چه شکلی است؟

ویروس کرونا چین از زمان شیوع در 31 دسامبر گذشته تاکنون، ده‌ها هزار نفر را آلوده کرده و جان بیش از هزار نفر را گرفته است؛ اما این ویروس جدید دستگاه تنفسی در زیر میکروسکوپ چه شکلی است؟

ویروس کرونا چین که به صورت رسمی با نام “COVID-19” شناخته می‌شود، در اواخر سال میلادی گذشته در شهر ووهان چین منتشر شد و از آن زمان تاکنون، بیش از 26 کشور جهان گزارش داده‌اند که بیمارانی مبتلا به کروناویروس ووهان در بیمارستان‌های آن‌ها تحت درمان هستند. در همین رابطه، با گجت نیوز همراه باشید تا به بررسی تصاویر میکروسکوپی ویروس کرونا بپردازیم.

ویروس کرونا چین زیر میکروسکوپ

در هفته‌های گذشته کروناویروس چین به یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های بین‌المللی تبدیل شده و سازمان جهانی بهداشت هم وضعیت بیماری تنفسی ویروس مورد نظر را در حالت اضطراری در سطحی جهانی اعلام کرده است. تاکنون بیش از 42 هزار نفر آلوده به COVID-19 شده‌اند و متاسفانه چیزی در حدود هزار نفر از مبتلایان جان خود را از دست داده‌اند.

با اینکه دانشمندان در سطحی بین‌المللی در تلاش‌اند تا واکسن ویروس کرونا چین را بسازند،‌ بسیاری از کسانی که اخبار این بیماری مرگبار را دنبال می‌کنند، هنوز تصویر میکروسکوپی کروناویروس را ندیده‌اند. در همین رابطه،‌ اخیرا موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های واگیردار آمریکا یا همان NIAID، عکس‌های میکروسکوپی شگفت‌انگیزی از این ویروس را منتشر کرده که به طرز عجیبی چشم‌نواز هستند.

ویروس کرونا چین در زیر میکروسکوپ چه شکلی است؟

آنچه در بالا می‌بینیم، تصویر میکروسکوپ الکترونی روبشی یا SEM از ویروس کرونا چین در بدن بیماری آمریکایی است. در این عکس که رنگ‌های آن واقعی نیستند، ذرات ویروسی با رنگ زرد، در سطح سلول‌های بدن بیمار که با رنگ صورتی و آبی مشخص شده،‌ دیده می‌شوند.

ویروس کرونا چین در زیر میکروسکوپ چه شکلی است؟

عکس بالا به کمک یک دستگاه میکروسکوپ الکترونی عبوری یا TEM ثبت شده و با آنکه نسبت به تصویر قبلی،‌ شاهد وضوح کمتری هستیم، دندانه‌های ویروس COVID-19 به خوبی دیده می‌شوند و می‌توان از چنین عکسی فهمید که چرا اسم کروناویروس،‌ به معنی ویروس تاج مانند، برای آن انتخاب شده است.

ویروس‌های SARS و MERS که دیگر اعضای خانواده ویروس کرونا چین هستند هم ظاهری مشابه دارند و به واسطه برآمدگی‌های سطح گرد خود شناخته می‌شوند. تفاوت دو ویروس ذکر شده با COVID-19 تنها در ژنوم این عوامل بیولوژیکی است و گفته شده که در بین این سه ویروس، تنها پنج تفاوت نوکلئوتیدی وجود دارد. با این حال، وقتی پای آلودگی انسان‌ها به میان می‌آید، هرکدام از این ویروس‌ها علائم خطرناک متفاوتی را به وجود می‌آورند و مشکلات آن‌ها منحصر به فرد خواهد بود.

ویروس کرونا چین در زیر میکروسکوپ چه شکلی است؟

گفته شده که این تصاویر با همکاری دانشمندان حوزه‌های ویروس‌شناسی و ‌تصویربرداری تهیه شده‌اند و در مراحل آخر هم کارشناسانی با استفاده از تکنیک‌های مخصوص، رنگ‌هایی را در تصاویر به کار برده‌اند که به آنچه می‌بینیم، جان می‌دهند.