مایکروسافت : اشتباه نکنید ، هوش مصنوعی برای بشر خطرناک نخواهد بود

رئیس مرکز تحقیقات مایکروسافت گفته است که حدس می‌زند سیستم های هوش مصنوعی در آینده به هوشیاری دست یابد، اما تهدید چندانی برای زندگی انسان نخواهد بود.این درحالی است که چندین متفکر برجسته جهان با اریک هارویتز موافق نیستند.

آقای هارویتز همچنین فاش کرده است که “بیش از یک چهارم توجه و منابع” واحد تحقیقات شرکت مایکروسافت در حال حاضر بر فعالیت‌های مرتبط با هوش مصنوعی متمرکز شده است.

او گفت: “در چشم‌انداز بلند مدت نگرانی‌هایی وجود دارد، مثل نگرانی از این که ما کنترل انواع خاصی از هوش را از دست بدهیم. من اما فکر نمی‌کنم که چنین مسئله‌ای از اساس اتفاق بیفتد.”

آقای هارویتز، تیمی از دانشمندان و مهندسان را در شاخه تحقیقاتی مایکروسافت هدایت می کند که تعداد آنها بیش از هزار نفر است.

ریک هارویتز

کار این گروه روی هوش مصنوعی به تولید “کورتانا” منجر شده است. کورتانا یک دستیار مجازی است که با صدا کنترل می شود و روی تلفن های هوشمند ویندوز اجرا می‌شود و با رونمایی ویندوز ۱۰ به زودی روی کامپیوترها هم اجرا خواهد شد.

آقای هارویتز گفته است که باور دارد کورتانا و رقبایش به موتور محرک توسعه در این زمینه از تکنولوژی تبدیل می‌شوند.

او گفت: “گام بعدی در میدان جنگ رقابت‌های شدید میان شرکت‌های مهم فناوری تکنولوژی، هوش مصنوعی خواهد بود.”

به گفته او “فکر تولید دستگاه‌هایی که بتواند بیندیشد، گوش کند، بشنود و از تجربه‌های کاربران اطلاعات جمع کند، حرف اول را در عرصه تکنولوژی می زند. ما کورتانا، سیری و گوگل ناو (Google Now) را داریم که با هم بر سر به دست آوردن عنوان بهترین دستیار هوشمند رقابت می کنند. چنین رقابتی، تنور تحقیقات و سرمایه‌گذاری را داغ می‌کند و آن را هرچه بیشتر در مرکز توجه قرار می‌دهد”.

‘تهدید موجودیت’

در حالی که هیئت رئیسه مایکروسافت، نگاهش به نحوه زندگی بشر در کنار هوش مصنوعی را “خوش‌بینانه” توصیف می‌کند، دیگرانی هم هستند که نسبت به این مسئله محتاطانه برخورد می‌کنند.

استیون هاوکینگ، نظریه‌پرداز و فیزیکدان، هشدار داده که ماشین‌های هوشیار زمانی که به طراحی دوباره خودشان دست می‌زنند، با سرعت روزافزونی توسعه خواهند یافت.

استیون هاوکینگ

او گفت: “بشر که به دلیل محدودیت‌های بیولوژیک سرعت کمتری دارد، توانایی رقابت ندارد و عقب خواهد ماند.”

همچنین، ایلان ماسک، مدیر اجرایی شرکت خودروسازی تسلا و موشک‌سازی اسپیس‌ایکس، هوش مصنوعی را بزرگترین تهدید برای موجودیت بشر دانسته.

او در ماه اکتبر در مقابل جمعی از دانشجویان گفت که “ما داریم با هوض مصنوعی شیطان را احضار می‌کنیم. مثل همه داستان‌هایی که در آن مردی اطمینان دارد که با نشان پنج‌ضلعی و آب مقدس می‌تواند شیطان را کنترل کند اما از عهده آن برنمی آید.”

سر کلایو سینکلر، مخترع کامپیوترهای اسپکتروم، حتی فراتر از این رفته و گفته است که باور دارد هوش مصنوعی بشر را از روی زمین محو خواهد کرد و چنین آینده‌ای اجتناب‌ناپذیر است.

او به بی‌بی‌سی گفت: “وقتی ساخت ماشین‌هایی را شروع می‌کنیم که در رقابت با هوش انسان، فراتر می‌روند، سخت خواهد بود که از شرایط پیش‌رو جان سالم به در ببریم. و چنین آینده‌ای اجتناب‌ناپذیر است.”

سر کلایو سینکلر

به تازگی چندین فیلم به نمایش درآمده‌اند که موضوع شان رویارویی انسان با تهدید بالقوه هوش مصنوعی است، فیلم‌هایی از قبیل “اکس‌مشینا”، “برتری”، “انتقام‌جویان: عصر اولتران”، “چپی” و “نابودگر: پیدایش” (Ex Machina, Transcendence Avengers: Age of Ultron, Chappie and Terminator Genisys).

جای تعجب نیست که آقای هارویتز فیلم “او” تولید سال ۲۰۱۴ را ترجیح می دهد، فیلمی که رابطه یک اپلیکیشن شبیه به کورتانا را با صاحبش نشان می‌دهد.

حفظ حریم شخصی

رئیس مرکز تحقیقات مایکروسافت البته اعتراف می کند که یک نگرانی دارد: این خطر وجود دارد که سیستم‌های هوش مصنوعی به حریم شخصی افراد حمله کنند و این زمانی رخ خواهد داد که آنها بتواند “با همدیگر” و از طریق “بافت” اطلاعات گسترده‌ای که از فعالیت‌های انسانی به دست می‌آورند به نتیجه گیری عمیق‌تری از کاربران برسند.

او اما اضافه می کند که احتمال دارد خود هوش مصنوعی راه حلی برای این مشکل پیدا کند.

به گفته او “ما با سیستم‌هایی کار می‌کنیم که می‌توانند به دقت بسنجند که برای ارائه بهترین خدمات به کاربران به چه اطلاعاتی نیاز دارند و بلافاصه در همان زمان، تجاوز به حریم شخصی هر یک از کاربران را محدود کنند.”

آقای هارویتز ادامه داد: “برای نمونه، ممکن است گفته شود که یک در هزار ممکن است با استفاده از این خدمات روی خود شما هم تحقیق شود. این احتمال به اندازه احتمال اصابت رعد و برق است، چنین چیزی بسیار نادر است. برای همین اعتقاد دارم که یادگیری و قوه استدلال ماشین و هوش مصنوعی در مجموع ابزارهای فوق‌العاده‌ای را برای اطمینان خاطر از حفظ حریم شخصی افراد فراهم می‌کند و به طور ناشناس یا با کمترین احتمال خطر برای هر انسانی، اجازه جمع‌آوری و تحقیق درباره‌ داده‌ها را به سرویس‌ها می‌دهد.”

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*