گوشی سونی اکسپریا 1 مارک 2

گوشی سونی اکسپریا 1 مارک 2 معرفی شد؛‌ اسنپدراگون 865، اتصال 5G و دوربین‌هایی دلربا

گوشی پرچمدار سونی اکسپریا 1 مارک 2 (Sony Xperia 1 II) رسماً معرفی شد. تراشه‌ی اسنپدراگون 865، فناوری 5G و دوربین‌هایی هیجان انگیز از جمله مشخصات این محصول است. سونی همچنین توسعه‌ی گوشی سونی اکسپریا پرو مخصوص ویدیوبلاگرها را نیز تأیید کرده است.

در سایه‌ی لغو کنگره‌ی جهانی موبایل بارسلونا، شرکت سونی در یک رویداد آنلاین از جدیدترین پرچمدارش رونمایی کرد. این گوشی که سونی اکسپریا 1 مارک 2 نام دارد، ارائه کننده‌ی جدیدترین تراشه‌ی موبایلی، دوربین‌هایی بازنگری شده و پشتیبانی از فناوری 5G است. همراه آن، سازنده‌ی ژاپنی همچنین تأیید کرده است که در حال توسعه‌ی گوشی اکسپریا پرو، به عنوان ابزاری حرفه‌ای برای سازندگان فیلم است.

سونی اکسپریا 1 مارک 2

پرچمدار جدید سونی به یک پنل 6.5 اینچی 4K HDR OLED با نسبت ابعاد سینمایی 21:9 مجهز است. این شرکت نرخ رفرش را افزایش نداده، در عوض از فناوری Motion Blur Reduction برای کاهش تاری استفاده می‌کند. به لطف این فناوری، نمایشگر گوشی با تحلیل و بررسی آنچه در نمایشگر قرار دارد و تنظیم فردی فریم‌ها برای کاهش تأخیر فریم، می‌تواند تمام مزایای یک نمایشگر 90 هرتزی را به همراه داشته باشد.

گوشی سونی اکسپریا 1 مارک 2

این مرتبه، برخلاف گوشی اکسپریا 1 معمولی که دوربین‌ها در مرکز قاب پشتی حضور داشتند، سه دوربین در سمت چپ قاب پشتی قرار گرفته‌اند. رزولوشن این دوربین‌ها بدون تغییر مانده است. یعنی سنسور اصلی 12 مگاپیکسلی ‌+ 12 مگاپیکسلی فوق عریض و 12 مگاپیکسلی تله فوتو، اما اندازه‌ی این سنسورها بزرگ‌تر شده و لنزهای سریع‌تری را شامل می‌شوند. این نخستین بار است که سونی با شرکت ZEISS همکاری می‌کند و از لنزهای این برند استفاده می‌کند. دوربین جلو نیز بدون تغییر باقی مانده است و یک سنسور 8 مگاپیکسلی در حاشیه‌ی اضافی قاب بالای نمایشگر حضور دارد.

بالاترین ماژول دوربین قاب پشتی، یک سنسور فوق عریض است که فاصله‌ی کانونی 16 میلی‌متری، دیافراگم f/2.2، اندازه سنسور 1/2.6 اینچی با فوکوس خودکار Dual-PD را ارائه می‌کند. سنسور بعدی از نوع تله فوتو است که فاصله کانونی 70 میلی‌متری، دیافراگم f/2.4، لرزشگیر اپتیکال تصویر، اندازه سنسور 1/3.4 اینچی با فوکوس خودکار PD را ارائه می‌کند. سنسور اصلی دوربین گوشی سونی اکسپریا 1 مارک 2 نیز یک سنسور 1/1.7 اینچی Exmor با فوکوس خودکار Dual-PD و لرزشگیر اپتیکال تصویر است. این سنسور با دیافراگم f/1.7 همچنین روشن‌ترین سنسور در بین این سه است. اما یک سنسور سه بعدی تشخیص عمق نیز بین  دوربین اصلی و تله فوتو قرار گرفته است که می‌تواند با سرعت فوکوس خود به کمک کاربر بیاید.

گوشی سونی اکسپریا 1 مارک 2

صحبت از فوکوس شد، Xperia 1 II فوکوس خودکار تشخیص چشم را از مدل اصلی خود به ارث برده است که اکنون علاوه بر انسان‌ها، با حیوانات نیز کار می‌کند. سونی می‌گوید این نخستین گوشی در جهان است که قادر به عکاسی پیاپی 20 فریم بر ثانیه‌ای با فوکوس خودکار ردیابی است. بنابراین تمام این تصاویر پیاپی دقیق و فوکوس شده خواهند بود. گوشی‌ساز ژاپنی اعلام کرده است که این دوربین‌های جدید توسط شرکت ZEISS‌ کالیبره شده‌اند و با پوشش ضد رفلکس *ZEISS T همراه هستند که پیشتر فقط در لنزهای حفره‌ای موجود بود. این می‌تواند به معنای تأثیرگذاری کم افکت روح هنگام عکاسی از یک منبع نور باشد.

این گوشی اجرا کننده‌ی اندروید 10 بر روی اسنپدراگون 865 با یک مودم 5G است که می‌تواند در شبکه‌های Sub 6GHz فعالیت کند. 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه‌ی UFS نیز آن را همراهی می‌کنند. پرچمدار جدید سونی موفق به کسب تأییدیه‌ی IP65/IP68 برای مقاومت کامل در برابر نفوذ آب شده است و از یک باتری 4.000 میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از فناوری شارژ‌ سریع انرژی می‌گیرد. خبر خوب اینکه برخلاف نسخه‌ی اصلی،‌ مارک 2 اکنون از یک جک 3.5 میلی‌متری صوتی نیز میزبانی می‌کند. در اینجا یک اسکنر اثر انگشت هم روی فریم سمت راست گوشی حضور دارد.

گوشی سونی اکسپریا 1 مارک 2

این گوشی از فناوری‌های شرکت سونی که در دیگر محصولاتش یافت می‌شود بهره می‌برد. به طور مثال رابط کاربری دوربین آن را می‌توان در دوربین‌های Sony Alpha یافت و درست مانند پرچمدار پیشین این کمپانی، یک اپلیکیشن Cinema Pro که با همکاری بخش‌های CineAlta و Alpha سونی توسعه پیدا کرده‌اند تا به شما اجازه‌ی فیلمبرداری در سطح حفره‌ای را دهند نیز در این گوشی یافت می‌شود. این مرتبه، اپلیکیشن Cinema Pro برخلاف فوکوس ثابت در اکسپریا 5 و اکسپریا 1 معمولی، در این نسخه فوکوس لمسی را نیز ارائه می‌کند.

در اینجا یک اپلیکیشن جدید به نام Camera Pro نیز همین کار را برای عکس‌ها انجام می‌دهد. آن طیف گسترده‌ای از کنترل‌ها و تنظیمات آماده‌ی مدیریت رنگ را برای عکس‌های شما ارائه می‌کند. اودیوفیل‌ها نیز دکودینگ سخت افزاری صوتی 360 Reality Audio را در اختیار خواهند داشت که می‌تواند هنگام گوش دادن به موسیقی‌ها در اپلیکیشن Tidal، کیفیت صدا را بهینه کند.

گوشی سونی اکسپریا 1 مارک 2

Xperia 1 Mark II در دو رنگ مشکی و بنفش از بهار پیش رو عرضه خواهد شد. قیمت این محصول هنوز تأیید نشده است.

سونی اکسپریا پرو

سونی می‌گوید Xperia Pro یک راه حل حرفه‌ای به جای یک گوشی است و به زودی می‌توان آن را از فروشگاه‌ها خریداری کرد. این محصول همچنان در دست توسعه است، بنابراین مشخصات فنی کامل آن هنوز تأیید نشده است. تا آنجا که ما می‌دانیم نمایشگر و دوربین‌های آن مشابه اکسپریا 1 مارک 2 خواهد بود. این گوشی همچنین با یک درگاه HDMI همراه است و با دوربین‌های Sony Alpha سازگاری کامل دارد که می‌توانید از آن به عنوان منظره‌یاب استفاده کرده و از فناوری 5G برای اشتراک‌گذاری سریع ویدیوها و عکس‌‌هایتان استفاده کنید.

گوشی سونی اکسپریا 1 مارک 2 و اکسپریا پرو

یک دکمه‌ی تنظیم شونده نیز روی فریم کناری آن قرار دارد که می‌توانید مشخص کنید با کلیک روی آن کدام اپلیکیشن اجرا شود. فضای ذخیره‌سازی این گوشی 512 گیگابایت است و بدنه‌ای مستحکم را ارائه می‌کند. دوربین‌های روی قاب پشتی آن نیز با الهام از دوربین‌های Sony Alpha طراحی شده است.

اکسپریا پرو از چینش آنتن 4 مسیره 5G mmWave برخوردار است. بنابراین می‌تواند سرعت دانلود 5 گیگابیت بر ثانیه‌ای یا حتی فراتر از آن را ارائه کند. هنوز قیمت و سایر مشخصات فنی این محصول اعلام نشده است.