نمونه تصاویر دوربین گلکسی اس 20 اولترا

مقایسه نمونه تصاویر دوربین گلکسی اس 20 اولترا ؛ 108 مگاپیکسلی در برابر 12 مگاپیکسلی

دوربین سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا با تکنیک Pixel-Binning قادر به گرفتن عکس‌های 12 مگاپیکسلی است. اکنون نمونه تصاویر دوربین گلکسی اس 20 اولترا در رزولوشن 108 و 12 مگاپیکسل را مقایسه می‌کنیم.

دوربین سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا دارای سنسور 108 مگاپیسلی است! از طریق Pixel-Binning می‌توان و به وسیله ادغام 9 پیکسل در 1 پیکسل، کیفیت و میزان روشنایی را در عکس نهایی افزایش داد و جزئیات بالاتری را به ثبت رساند. این در حالی است که در دوربین سایر گوشی‌های هوشمند مجهز به سنسور دوربین 48 مگاپیکسلی، 4 پیکسل در 1 پیکسل ادغام می‌شوند. نتیجه در هر دو حالت، تصویری 12 مگاپیکسلی است. در این مطلب قصد داریم به مقایسه نمونه تصاویر دوربین گلکسی اس 20 اولترا در دو رزولوشن 108 مگاپیکسل و 12 مگاپیکسل بپردازیم.

یکی از مزیت‌های بسیار مهمی که کاربران را به فعال‌سازی Pixel-Binning در سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا ترغیب می‌کند، کاهش حجم عکس است. متوسط اندازه فایل نمونه تصاویر دوربین گلکسی اس 20 اولترا با رزولوشن 108 مگاپیکسل بین 24 مگابایت تا 31 مگابایت است! این میزان برای عکس‌های 12 مگاپیکسلی به 2.5 مگابایت تا 3.3 مگابایت می‌رسد.

به این ترتیب در یک گردش ساده، با گرفتن چند ده عکس، چندین گیگابایت از حافظه گوشی پر خواهد شد. عکس‌هایی با این اندازه به سختی قابل اشتراک‌گذاری بوده و در نرم افزارهای ویرایش تصویر، به کندی اجرا می‌شوند. با وجود کاهش اندازه فایل، افزایش کیفیت بیشترین دلیل تاکید سامسونگ به فعال بودن حالت Pixel-Binning است.

مقایسه نمونه تصاویر دوربین گلکسی اس 20 اولترا در دو رزولوشن

عکس‌های دارای رزولوشن بالاتر، کمی شارپ‌تر هستند. با این حال تفاوت تنها در زمان ریز شدن داخل عکس‌ها مشخص خواهد شد.

با وجود کاهش شدید حجم فایل حین کاهش رزولوشن از 108 مگاپیکسل به 12 مگاپیکسل، میزان جزئیات چنان تفاوتی در دو حالت ندارد. در عکس‌های بالا، تفاوت کمی در رنگ‌ها مشاهده می‌کنید، اما برای پی بردن به موضوع باید خیلی درون آن‌ها ریز شوید. اگر کاربری متوجه این مقایسه نباشد، به احتمال زیاد این دو عکس را دقیقا یکسان تلقی خواهد کرد.

در صحنه بالا سوژه اصلی را کراپ کرده‌ و بزرگنمایی انجام داده‌ایم. طبق انتظار، در عکس‌های با وضوح تصویر 108 مگاپیکسل، جزئیات بیشتری بعد از زوم کردن مشاهده خواهید کرد. البته تفاوت همچنان زیاد نیست. بسته به نوع محیط و رنگارنگ بودن سوژه، اختلاف بین نمونه تصاویر دوربین گلکسی اس 20 اولترا در دو رزولوشن کم و زیاد می‌شود. به عنوان نمونه در صحنه زیر، دقت و جزئیات عکس با رزولوشن پایین‌تر، بیشتر است.

در دو عکس زیر، روی عکس‌های بالا کراپ انجام داده‌ایم تا جزئیات بهتر مشخص شوند. مخصوصا در نواحی اطراف برگ سبز رنگ جزئیات بیشتری وجود دارد.

پردازش روی عکس‌ 108 مگاپیکسلی به منظور تبدیل آن به تصویری 12 مگاپیکسلی کمی روی کیفیت تاثیر گذاشته و آن را تا حدی مصنوعی جلوه می‌دهد. در زمان استفاده از رزولوشن بالاتر، جزئیات آن چنان افزایش پیدا نکرد، اما با قرار دادن رزولوشن روی 12 مگاپیکسل عکس مصنوعی‌تر به نظر خواهد رسید.