سایدلود کردن اپلیکیشن های گوگل پلی استور

سایدلود کردن اپلیکیشن های گوگل پلی استور برای کاربران هواوی ایمن نیست

سایدلود کردن اپلیکیشن های گوگل پلی استور روی گوشی های هوشمند هواوی با سیستم عامل‌های هارمونی او اس امنیت دستگاه‌ها را کاهش می‌دهد. گوگل از کاربران خواست از این کار خودداری کنند.

چند روز پیش دلایل تحریم هواوی از زبان گوگل تشریح شد. این شرکت اعلام کرد توسط دولت آمریکا به قطع همکاری با بزرگترین گوشی‌ساز چینی مجبور شده است و تلاش می‌کند تحت نظارت دولت، به منظور توسعه به‌روزرسانی برای گوشی‌های اندرویدی کنونی هواوی، با این شرکت همکاری داشته باشد. نصب نرم افزارهای اندرویدی روی گوشی‌های دارای سیستم عامل‌های پلتفرم هارمونی او اس امکان‌پذیر است، اما گوگل کاربران را از سایدلود کردن اپلیکیشن های گوگل پلی استور منع می‌کند.

البته گوگل در مقایسه با شرکت‌های نظیر ARM و مایکروسافت کمتر برای دور زدن تحریم هواوی تلاش کرده و با وجود ادعا درباره امیدواری برای فراهم شدن امکان همکاری تمام و کمال با هواوی همانند قبل، سمت دولت آمریکا را گرفته است!

هواوی اپ استور چند روز پیش معرفی شد. انتظار داریم فروشگاه نرم افزاری اختصاصی هواوی، تبدیل به رقیبی قدرتمند برای فروشگاه‌ نرم افزاری اپل و گوگل شود. هواوی از مدت‌ها پیش به استقلال نسبی در زمینه تولید سخت افزار برای گوشی‌های هوشمند دست پیدا کرده بود. با در نظر گرفتن موفقیت‌های کنونی شرکت در زمینه توسعه یک پلتفرم نرم افزاری انحصاری، برای ساخت گوشی هوشمند دیگر نیازی به استفاده از اندروید ندارد. با این حال، برای توسعه هارمونی او اس از هسته پلتفرم اندروید استفاده شده و به همین دلیل امکان نصب برنامه‌های اندرویدی در گوشی‌های آتی هواوی وجود دارد.

سایدلود کردن اپلیکیشن های گوگل پلی استور ممنوع!

البته، از آن جایی که در سیستم عامل‌های هارمونی او اس، Google Play Services اجرا نمی‌شود، فروشگاه نرم افزاری اندروید یعنی Google Play Store نیز قابل نصب نیست. به همین دلیل امکان دریافت مستقیم نرم افزارهای اندرویدی از این فروشگاه وجود ندارد.

برای نصب برنامه‌ها، باید آن‌ها را سایدلود کرد. منظور از سایدلود کردن به زبانی ساده، دریافت فایل نصبی یک اپلیکیشن اندرویدی با پسوند apk و نصب آن است. به عقیده گوگل، سایدلود کردن اپلیکیشن های گوگل پلی استور روی گوشی‌های هوشمند هواوی امنیت را کاهش می‌دهد.

این ادعای جدیدی نیست. گوگل همواره کاربران را از سایدلود کردن برنامه‌های اندرویدی منع کرده است. دلیل این موضوع، عدم نظارت گوگل، به عنوان توسعه‌دهنده اصلی اندروید، روی نرم افزارهای ارائه شده خارج از گوگل پلی استور است. همه برنامه‌های قرار گرفته در فروشگاه اپلیکیشن گوگل از نظر وجود بدافزار بررسی شده و صحت کارکرد آن‌ها تضمین می‌شود، هر چند در برخی مواقع، تعدادی از زیر دست راهکارهای امنیتی گوگل در می‌روند! به عنوان نمونه مهمترین بدافزارهای اندروید که هم‌اکنون باید آن‌ها را حذف کرد چندی پیش توسط گوگل معرفی شد. آن‌ها تا مدتی قبل در گوگل پلی استور وجود داشتند.

در هر صورت احتمال دستکاری شدن فایل‌های نصبی که با پسوند apk خارج از فروشگاه نرم افزاری گوگل ارائه می‌شوند، بسیار بیشتر است. سایدلود کردن اپلیکیشن‌ها با در نظر گرفتن همین موضوع منع شده است. این ممنوعیت شامل حال همه کاربران شده و ارتباط خاصی با گوشی‌های جدید هواوی با سیستم عامل‌های هارمونی او اس ندارد. نباید فراموش کرد بر اساس ادعای هواوی، امنیت HarmonyOS از اندروید بالاتر است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. سلام، من هواوی میت ۳۰ پرو دارم، میشه کمکم کنید که گوگل پلی رو بتونم نصب کنم؟
    Chat partner رو هم جواب نداد، لطفا راهنمایی کنید