فضاپیمای جونو

فضاپیمای جونو مقادیر زیادی آب در سیاره مشتری کشف کرد

اطلاعات جدیدی که محققان ناسا توسط فضاپیمای جونو به دست آوردند حاکی از آن است که در سیاره مشتری مقادیر زیادی آب وجود دارد و 0.25 درصد از اتمسفر این سیاره از آب تشکیل شده است.

فضاپیمای جونو موفق شد در خصوص سیاره مشتری اطلاعات مهمی را کسب کند. اطلاعات جدیدی که توسط این فضاپیمای ناسا جمع‌آوری شده حاکی از آن است که در سیاره مشتری مقدار زیادی آب وجود دارد. البته مقدار آب در برخی از مناطق نسبت به سایر نقاط این سیاره بیشتر بوده و همچنین حدود 0.25 درصد از اتمسفر از آب تشکیل شده است. چنین اطلاعاتی در حالی به دست آمده که در گذشته محققان اعلام کرده بودند در این سیاره آب کمتری وجود دارد.

کشف آب در سیاره مشتری توسط فضاپیمای جونو

اطلاعاتی که در گذشته توسط کاوشگر ویاژر و سایر ابزارهای فضایی تهیه شده بود نشان می‌داد در این سیاره صاعقه رخ می‌دهد که همین دلیلی بر وجود آب در این سیاره است. البته محققان پیش‌بینی می‌کردند مقدار آب در این سیاره به میزان ناچیز باشد، اما در حال حاضر اطلاعات فضاپیمای جونو نشان می‌دهد در این سیاره مقدار آب زیادی وجود دارد.

در همین راستا چنگ لی، یکی از محققان پروژه جونو در دانشگاه برکلی کالیفرنیا اعلام کرد بررسی‌های ما نشان می‌دهد آبی که در خط استوای مشتری وجود دارد، بیشتر از آن مقداری است که در ماموریت گالیله محاسبه شده است. همچنین منطقه استوایی مشتری دارای شرایط ویژه‌ای است و می‌بایست میزان آب در این منطقه را با سایر مناطق مورد بررسی قرار دهیم.

محققان پروژه فضاپیمای جونو برای این که مقدار آب مشتری را اندازه‌گیری کنند از ابزار MWR استفاده کردند که به صورت همزمان می‌تواند آب را در عمق‌های مختلف اتمسفر سیاره مشتری مورد بررسی قرار دهد. در واقع محققان توانستند با دقت بیشتری اتمسفر مشتری را تا عمق 93 مایلی بررسی کنند. گفتنی است در ماموریت گالیله محققان فقط تا عمق 75 مایلی اتمسفر را بررسی کرده بودند. جونو همچنان در مدار مشتری در حال فعالیت است و قرار است در 10 آوریل سال 2020 این فضاپیما بار دیگر از فاصله نزدیک آن عبور کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*