برای پیشگیری از بیماری کرونا لازم است که موی صورت خود را بتراشیم؟

آیا برای پیشگیری از بیماری کرونا باید ریش و سبیل خود را بتراشیم؟

پیشگیری از بیماری کرونا نکات خاص خود را دارد که شامل شستن مکرر دست‌ها و صورت و مواردی از این قبیل می‌شود؛ در همین رابطه، اخیرا موضوع تراشیدن ریش و سبیل برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا توجه زیادی در شبکه‌های اجتماعی به خود جلب کرده است.

اخیرا یک تصویر مربوط به مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) در شبکه‌های اجتماعی و برخی خبرگزاری‌ها بسیار سر و صدا کرده است؛ این تصویر آموزشی به تاثیر موی صورت در محافظت ماسک‌های استفاده شده توسط افراد مربوط بوده و در همین رابطه، بسیاری این تصویر را به پیشگیری از بیماری کرونا ارتباط داده‌اند؛ اما آیا این ادعا درست است؟

رابطه ریش و پیشگیری از کرونا

تصویر اینفوگرافی CDC در سال 2017 منتشر شد و اخیرا این عکس در شبکه‌های اجتماعی بین کاربران دست به دست می‌شود؛ این کاربران عکس مورد نظر را به ویروس کرونا یا همان COVID-19 ارتباط داده‌اند و گفته شده که کارشناسان برای پیشگیری از بیماری کرونا توصیه کرده‌اند که افراد سبیل و ریش خود را اصلاح کنند.

با این حال مرکز کنترل بیماری‌ها اخیرا اعلام کرده که اینفوگرافی مورد نظر برای مقابله با ویروس کرونای جدید ساخته نشده و یکی از زیرشاخه‌های این سازمان مدت‌ها پیش این عکس را در کنار چندین اینفوگرافی مختلف، برای بالا بردن امنیت افراد در محیط‌های کاری ساخته است. در تصویر مورد نظر گزینه‌های مختلفی برای استایل موهای صورت افراد پیشنهاد شده و بحث اصلی عکس هم بر روی عبور هوا و مواد مختلف از طریق موی صورت به داخل ماسک تمرکز دارد.

برای پیشگیری از بیماری کرونا لازم است که موی صورت خود را بتراشیم؟

یکی از اصلی‌ترین توصیه‌های CDC برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا محافظت از سلامتی در محیط‌های بسته است. به بیان دیگر این سازمان توصیه می‌کند که افراد در محیط‌های بسته و زمانی که مجبور هستند تا به افراد دیگر نزدیک شوند، از وسایل محافظتی مثل ماسک و دستکش استفاده کنند و نیازی به پوشیدن مکرر ماسک در مکان‌های عمومی و فضاهای باز و محیط‌های آزاد نیست.

کارشناسان این سازمان و سازمان‌های بهداشتی دیگر به صورت کلی توصیه‌هایی شبیه موارد مربوط به سرماخوردگی و آنفولانزا را به مخاطبان ارائه می‌دهند؛ پیشنهاد می‌شود که افراد برای پیشگیری از بیماری کرونا از اشخاصی که علائم بیماری را دارند، دوری کنند، از مالیدن دست به صورت، چشم‌ها، دهان و بینی خودداری کنند، در صورت ابتلا به بیماری در خانه بمانند و ترجیحا جلوی سرفه و عطسه خود را با دستمال بگیرند.

البته برای بالا رفتن کارایی ماسک‌های صورت باید فضای اطراف ماسک به گونه‌ای باشد که هوا از داخل آن وارد نشود و داشتن سبیل و یا ریش به طوری که مو از اطراف ماسک بیرون بزند، کارایی این روش محافظتی را کم می‌کند. با این حال سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها به هیچ وجه اعلام نکرده که افراد برای پیشگیری از بیماری کرونا باید با موهای صورت خود خداحافظی کنند.

برای پیشگیری از بیماری کرونا لازم است که موی صورت خود را بتراشیم؟

همچنین مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا اعلام کرده که ماسک‌های جراحی (تصویر بالا) توانایی چندانی برای مقابله با بیماری‌های ویروسی ندارند؛ قابلیت جلوگیری از ورود قطرات تنفسی و معلق درشت به دهان و بینی کسی که ماسک را پوشیده، در کنار نگه‌داشتن ذرات تنفسی خارج شده از دهان صاحب ماسک وقتی که او عطسه میزند، تنها موارد کاربرد این ماسک‌ها هستند.

در حال حاضر مراکزی مثل CDC در تلاش هستند تا با گردش اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده مقابله کنند و انتشار اینفوگرافی اخیر هم یکی از این دست اطلاعات است. کارشناسان توصیه می‌کنند که برای پیشگیری از بدتر شدن اوضاع و بحرانی‌تر شدن وضعیت ویروس کرونا، افراد باید از انتشار خبرهای نادرست و اطلاعات گمراه‌کننده خودداری کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. تصور کنید آخوند بدون ریش