سامسونگ گلکسی اس 2

فلش بک: تعدد مدل‌های سامسونگ گلکسی اس 2 دیوانه‌کننده بود!

سامسونگ گلکسی اس 2 در مدل‌های بسیار زیادی عرضه شد، به طوری که هر اپراتور، مدلی با ظاهر و مشخصات فنی متفاوت در اختیار کاربرانش قرار می‌داد. تعدد این مدل‌ها دیوانه‌ کننده بود!

سامسونگ در رویداد اخیر خود، سه گوشی در قالب پنج مدل رونمایی کرد. برای هر یک از دو گوشی سامسونگ گلکسی اس 20 و گلکسی اس 20 پلاس مدلی عادی (4G) و مدلی با پشتیبانی از 5G عرضه شد. سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا فقط دارای یک مدل با پشتیبانی از نسل پنجم شبکه موبایل است. اگر تصور می‌کنید سامسونگ استراتژی اشتباهی را در پیش گرفته و تعداد مدل‌های خانواده Galaxy S20 زیاد است، سامسونگ گلکسی اس 2 را فراموش کرده‌اید!

نگاهی به سامسونگ گلکسی اس 2 ، یکی از پرفروش‌ترین‌های تاریخ

گوشی Samsung I9100 Galaxy S II در سال 2011 معرفی شد. در مطلب نگاهی به سیر تکامل گوشی های سری گلکسی اس سامسونگ، آن را به عنوان یکی از موفق‌ترین‌ها معرفی کردیم. همانند پرچمداران کنونی سامسونگ، در آن سال نیز سامسونگ هر چه در چنته داشت، داخل گلکسی اس 2 به کار برد. اندازه نمایشگر سوپر امولد این گوشی برابر 4.3 اینچ بود و از تراشه اگزینوس 4210 استفاده می‌کرد. پردازنده اصلی این تراشه، دو هسته‌ای بود.

پشتیبانی کامل از سیستم رنگ RGB توسط نمایشگر این گوشی سبب شد با وجود داشتن رزولوشن یکسان با صفحه نمایش اولین گوشی سری S (رزولوشن 480 در 800 پیکسل)، شارپنس و کیفیت بیشتری در مقایسه با آن داشته باشد. در سال 2011، نمایشگر 4.3 اینچی برای گوشی بزرگ تلقی می‌شد. بد نیست بدانید اولین گوشی سری Note با الهام‌گیری از سامسونگ گلکسی اس 2 طراحی و ساخته شد.

اگزینوس 4210 جزو اولین تراشه‌های موبایل مجهز به پردازنده 2 هسته‌ای بود و در آن زمان، توان پردازشی بسیار بالایی در مقایسه با سایر چیپست‌های موبایل ارائه می‌کرد. شرکت موتورولا در سال 2011 تلاش کرد Atrix را به عنوان سریع‌ترین گوشی هوشمند دنیا معرفی کند،‌ اما بررسی مرجع استاندارد تبلیغات در کشور انگلستان نشان داد پردازنده این گوشی به اندازه پردازنده سامسونگ گلکسی اس 2 سریع نیست.

از طرفی در TouchWiz 4.0 (چهارمین نسخه از اولین اندروید سفارشی‌ سازی شده سامسونگ) قابلیت‌هایی برای شتاب‌ دهی به پردازنده در نظر گرفته شده بود. به همین دلیل حین کار با گوشی، رابط کاربری روان‌تر از سایر گوشی‌های هوشمند به نظر می‌رسید. سیستم عامل در زمان عرضه اندروید 2.3 بود، اما تا پیش از توقف به‌روزرسانی گوشی، دو آپدیت سیستم عامل دیگر (در نهایت 4.1) نیز برای آن منتشر شد.

رزولوشن دوربین اصلی از 5 مگاپیکسلی در Galaxy S به 8 مگاپیکسل در Galaxy S II رسید. به لطف استفاده از تراشه اگزینوس 4210 گوشی قادر به فیلم برداری در رزولوشن فول اچ‌دی بود. ارائه چنین قابلیتی در یک گوشی هوشمند سال 2011، کاربران زیادی را به خرید سامسونگ گلکسی اس 2 تشویق کرد! این رزولوشن، که کاربران زیادی را به وجد آورد، باید با رزولوشن 8K ارائه شده توسط دوربین سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا مقایسه شود.

در اولین سال‌های ظهور گوشی‌های هوشمند نوین، مجهز به اندروید یا آی او اس، گلکسی اس 2 یکی از محصولاتی بود که به قرارگیری و تحکیم جایگاه سامسونگ در رده اول پرفروش‌ترین گوشی‌ سازان دنیا کمک زیادی کرد. سامسونگ گلکسی اس 2 فروش فوق‌العاده‌ای را تجربه کرد. در 55 روز اول عرضه، سامسونگ موفق به فروش 3 میلیون دستگاه از این گوشی شد! این میزان در 85 روز اول به 5 میلیون دستگاه و در 5 ماه اول به 10 میلیون دستگاه رسید. طی ربع سوم سال 2011، سامسونگ به لطف فروش بسیار زیادی دومین پرچمدارش از سری S موفق به کنار زدن اپل و تبدیل شدن به پرفروش‌ترین سازنده گوشی هوشمند شد. در مقایسه با سومین ربع سال 2010، میزان فروش شرکت کره‌ای در بازار موبایل دقیقا دو برابر شده بود.

تعدد مدل‌های گوشی Samsung Galaxy S II

بعد از رونمایی گلکسی اس 2، مدلی دیگری از آن به نام I9100G Galaxy S II معرفی شد. برای مقایسه باید بدانید نام اصلی مدل اولیه، I9100 Galaxy S II بود. در اسم مدل جدید، یک G اضافی دیده می‌شود. این گوشی از تراشه اگزینوس TI OMAP 4430 قدرت گرفت. پردازنده اصلی آن با تراشه اگزینوس 4210 یکسان بود، اما پردازشگر گرافیکی Mali-400 جایگزین PowerVR SGX 540 شد.

اما چرا در نگاهی به گذشته، گوشی گلکسی اس 2 را انتخاب کردیم؟ سامسونگ گلکسی اس 2 درست در زمانی که کره جنوبی و آمریکای شمالی در حال توسعه آنتن‌های پشتیبانی‌کننده از نسل چهارم شبکه موبایل (4G) بود، عرضه شد. از طرفی برای کمتر گوشی در طول تاریخ، به اندازه گلکسی اس 2، تعداد زیادی مدل ارائه شده است.

مدلی از پرچمدار سامسونگ در سال 2011 با نام Galaxy S II i777، تحت اپراتور AT&T با پشتیبانی از 3G عرضه شد. چند ماه بعد، نوبت به ارائه مدلی دیگر با نام Galaxy S II Skyrocket i727 توسط همین اپراتور رسید. با وجود استفاده از نمایشگری با ابعاد بزرگتر، مهمترین تغییر مدل یاد شده، استفاده از تراشه اسنپدراگون اس 3 بود. در این چیپست ساخت شرکت کوالکام، یک مودم LTE وجود داشت.

دو گوشی Skyrocket و HTC Vivid را باید اولین محصولات دارای پشتیبانی از 4G دانست که توسط اپراتور AT&T عرضه شد. البته در زمان معرفی آن‌ها، شهر نیویورک هنوز تحت پوشش نسل چهارم شبکه موبایل قرار نداشت، به همین دلیل صرفا پشتیبانی از 4G سبب جلب توجه کاربران نشد. اما سامسونگ گلکسی اس 2 درست در بحبوهه تبلیغات اپراتورها درباره راه‌اندازی آنتن‌های 4G در شهرهای بزرگ آمریکا معرفی و عرضه شد.

مدل‌های متعددی برای گلکسی اس 2 سامسونگ به مرور زمان تولید شد. عجیب‌ترین مدل، Samsung i927 Captive Glide نام داشت. در این مدل، با وجود کاهش ابعاد نمایشگر به 4 اینچ، یک کیبورد QWERTY فیزیکی در نظر گرفته شد که به صورت کشویی، از بغل بیرون می‌آمد. مغز متفکر مدل دارای کیبورد فیزیکی سامسونگ گلکسی اس 2، شبیه به موتورولا Atrix، تراشه Nvidia Tegra 2 بود.

سامسونگ گلکسی اس 2

در تصویر بالا، به ترتیب از چپ به راست، نام گوشی‌ها Samsung i927 Captivate Glide ،Samsung Galaxy S II Skyrocket i727 ،Samsung Galaxy S II I777 و Samsung Galaxy S II LTE I9210 است. مدل‌هایی که از تراشه‌های کوالکام استفاده می‌کردند، سرعت بیشتری بر بستر شبکه 4G در مقایسه با مدل‌های دارای تراشه‌های اگزینوس داشتند.

اپراتورهای Telstra و Optus در استرالیا، Rogers در کانادا، Boost Mobile و Virgin Mobile در آمریکا و China Telecom در کشور چین مدل‌هایی سفارشی سازی شده از Galaxy S II LTE I9210 را به کاربران خود ارائه کردند. به عنوان نمونه، نام مدل عرضه شده توسط T-Mobile برابر Galaxy S II T989 و نام مدل عرضه شده توسط Telus برابر Galaxy S II X T989D بود. البته آن‌ها با وجود استفاده از تراشه اسنپدراگون اس 3، فقط از شبکه 3G پشتیبانی می‌کردند.

در تصویر بالا، به ترتیب از چپ به راست، نام گوشی‌ها Samsung Galaxy S II T989 ،Samsung Galaxy S II LTE I9210 و Samsung Galaxy S II X T989D است. اما مدل‌های مختلف سامسونگ گلکسی اس 2 به همین موارد ختم نمی‌شوند!

اپراتور Sprint آمریکا مدلی به نام Galaxy S II Epic 4G Touch را به کاربرانش عرضه کرد. تراشه این گوشی همچنان اگزینوس 4210 بود، اما قابلیت پشتیبانی از EV-DO نیز به آن افزوده شد. EV-DO نسل جدیدی از شبکه‌های موبایل نبود، اما سرعت تقریبا بیشتری در مقایسه با 3G ارائه می‌کرد. تصویر زیر مربوط به این گوشی است.

سامسونگ گلکسی اس 2

مدل‌های سامسونگ گلکسی اس 2 تمامی ندارند! مدلی دیگر از این گوشی با نام Galaxy S II HD LTE، مجهز به نمایشگر امولد 4.65 اینچی عرضه شد. قرار بود اپراتور AT&T آن را با نام Galaxy S II Skyrocket HD i757 به دست مشتریانش برساند،‌ اما تولید دستگاه قبل از عرضه آن متوقف شد. در تصویر زیر، به ترتیب از چپ به راست، نام گوشی‌ها Samsung Galaxy S II HD LTE و Samsung Galaxy S II Skyrocket HD I757 است.

سامسونگ گلکسی اس 2

آیا هنوز گلکسی اس 20 را دارای تعداد زیادی مدل خطاب می‌کنید؟ نکته اینجاست که مدل‌های 4G و 5G دو گوشی گلکسی اس 20 و گلکسی اس 20 پلاس از نظر ظاهری تفاوتی با یکدیگر نداشته و اختلافشان به استفاده یا عدم استفاده از مودم 5G محدود می‌شود، اما هر یک از مدل‌های سامسونگ Galaxy S II با دیگری از نظر طراحی متفاوت است.

در این مطلب، از اشاره به برخی مدل‌های دیگر از گلکسی اس 2، همانند محصولات عرضه شده در کشور ژاپن، خودداری کردیم! بسیاری از آن‌ها تحت نظر اپراتورها عرضه شده و به خاطر نیاز به منطبق کردن هر یک با در نظر گرفتن ویژگی‌های هر اپراتور، اعمال تغییر در هر کدام غیر قابل اغماض بود. به عنوان نمونه هر اپراتور موبایل، یک سری نرم افزار پیش‌فرض مختلف در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. با این حال، دلیل تفاوت در طراحی مدل‌های مختلف گلکسی اس II هنوز مشخص نیست.