پلی استیشن 5

آیا پلی استیشن 5 با بازی‌های پلی استیشن 4 سازگار خواهد بود؟

برخلاف مایکروسافت که در ابتدای هفته گذشته اطلاعات زیادی از سخت‌افزار و قابلیت‌های ایکس باکس سری ایکس در اختیارمان قرار داد، سونی در قبال ویژگی‌های پلی استیشن 5 سکوت کرده است. حالا برخی منابع با استناد به اطلاعات لو رفته از گیم‌استاپ ادعا می‌کنند کنسول جدید سونی از قابلیت پشتیبانی از نسل قبل بهره می‌برد.

فروشگاه گیم‌اسپات اطلاعات جالب توجه‌ای از پلی استیشن 5 را لو داده است. هرچند وبسایت این فروشگاه خیلی زود این اطلاعات را حذف کرد، اما بعد از انتشار یک مطلب در وبسایتی مهم، تنها چند دقیقه لازم است تا افراد بی‌شماری در فضای مجازی شروع به بحث و گفت‌وگو در مورد آن بپردازند. بر اساس اطلاعات لو رفته پلی استیشن 5 به صور کامل از بازی‌های پلی استیشن 4 و پلی استیشن وی آر پشتیبانی خواهد کرد.

همچنین اینطور که پیداست PlayStation 5 از نمایشگرهای 8K پشتیبانی می‌کند و سونی از پردازنده‌های 8 هسته‌ای ای‌ام‌دی در کنسول خود استفاده کرده است که به لطف حافظه SSD که در هر دو کنسول نسل نهمی وجود خواهد داشت، شاهد توان پردازشی بالایی در پلی استیشن 5 باشیم.

چند روز پیش، رسما اعلام شد ایکس باکس سری ایکس از بازی‌های ایکس باکس وان، ایکس باکس 360 و ایکس باکس پشتیبانی می‌کند. به همین خاطر طرفداران پلی استیشن هم انتظار دارند در کنسول بعدی این خانواده شاهد چنین قابلیتی باشند.

گذشته از اطلاعات گیم‌اسپات، با استناد به برخی اخبار که پیش از این توسط شرکت بلومبرگ منتشر شده بود، سونی در حال حاضر برای ساخت هر عدد پلی استیشن 5 باید چیزی در حدود 450 دلار هزینه کند و حافظه SSD و پردازنده کنسول از گران‌ترین قطعات آن هستند. با در نظر گرفتن اینکه در زمان عرضه پلی استیشن 4 سونی از سود سخت‌افزار چشم‌پوشی کرد و کنسول خود را با قیمت 399 دلار روانه بازار کرد، درحالی که با احتساب هزینه بسته‌بندی و جابه‌جایی PlayStation 4، این شرکت ژاپنی مجبور بود بیش از 400 دلار هزینه کند! در نتیجه می‌توان قیمت پلی استیشن 5 را چیزی بین 450 تا 470 دلار متصور شد.