اینترنت ثابت

انواع سرویس‌های اینترنت ثابت و تعداد مشترکان و سرعت آنها

اینترنت ثابت پرسرعت در ایران توسط سرویس‌های ADSL، VDSL و FTTX به مشترکان ارائه می‌شود. در ادامه قصد داریم شما را با انواع سرویس‌ها، تعداد مشترکان و سرعت آنها آشنا کنیم.

در حال حاضر اینترنت در زندگی بسیاری از مردم سراسر جهان و به ویژه ایران سهم زیادی دارد. در سال‌های گذشته اینترنت با سرعت کیلوبیتی در سرویس دایال‌آپ ارائه شده و پس از مدتی فناوری‌هایی چون ADSL که سرعت 521 کیلوبیت بر ثانیه تا 16 مگابیت را به مشترکان ارائه می‌دهند به جای فناوری‌های قبلی عرضه شدند. هرچند در حال حاضر فناوری فیبر نوری نیز به صورت محدود در کشور در دسترس کاربران قرار گرفته که به مراتب سرعت بیشتری را به مشترکان ارائه می‌دهد.

در ایران سرویس‌های متعددی با مزایای مختلف برای اینترنت ثابت وجود دارد و مشترکان نیز بر اساس شرایط مکانی و نیاز خود آنها را انتخاب می‌کنند. سرویس‌های ADSL ،VDSL و FTTX اینترنت پرسرعت را به مشترکان ارائه می‌دهند که البته به یک مکان مشخص و محدوده جغرافیایی ویژه مرتبط هستند و کاربران در انتخاب آنها باید بدانند آیا این سرویس‌ها در محل سکونت آنها پوشش داده می‌شود یا خیر.

تعداد مشترکان اینترنت ثابت

بر اساس آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تا پایان سه ماهه سوم سال 98 تعداد مشترکان خانگی و تجاری اینترنت ثابت به بیش از 8 میلیون و 771 هزار نفر رسیده است که در جدول زیر این آمار را به تفکیک مشاهده می‌کنید:

اینترنت ثابت

آشنایی با انواع اینترنت ثابت

اینترنت ADSL

اینترنت ADSL را باید به عنوان یکی از قدیمی‌ترین سرویس‌های اینترنت در جهان محسوب کرد که با کمک خطوط تلفن ثابت به مشترکان سرویس ارائه می‌دهد و برخلاف دایال‌آپ باعث مزاحمت تماس‌های صوتی نمی‌شود. در واقع اینترنت ADSL بر روی خطوط تلفن ثابت ایجاد می‌شود و کاربران به کابل‌کشی و نصب خطوط جدید نیاز نخواهند داشت.

فناوری ADSL به مشترکان خود اینترنت ثابت را به صورت ارزان‌تر و آسان‌تر از سایر فناوری‌ها ارائه می‌دهد که البته سرعت دانلود آن کمتر از 24 مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود آن نیز کمتر از 2 مگابیت است. علاوه بر این، مواردی چون خطوط تلفن، فاصله از مرکز مخابرات و زیرساخت تلفن شهری نیز بر روی سرعت و کیفیت این نوع از اینترنت تاثیر خواهد گذاشت؛ برای مثال افرادی که به سرویس‌دهنده یا مراکز مخابراتی نزدیک‌تر باشند، کیفیت بهتری خواهند داشت.

اینترنت VDSL

اینترنت VDSL بر روی بسترهای کابل‌های شبکه ارائه می‌شود و برخلاف ADSL به خطوط تلفن ثابت شهری نیازی نداشته و مشترکان برای آن باید کابل‌کشی کنند. اما سرعت دانلود VDSL حدود 5 برابر بیشتر از سرعت دانلود ADSL بوده و سرعت آپلود آن هم 10 برابر ADSL است. سرویس‌دهندگان فناوری VDSL را از نزدیک‌ترین صندوق توزیع خطوط مشترکان که ورودی آن از فیبر نوری و خروجی آن با کابل مسی است به مشترکان ارائه می‌دهند. از این رو فاصله کاربران از مرکز مخابراتی بر خلاف ADSL در نوع کیفیت اینترنت کاربران تفاوتی نخواهد داشت و کلیه مشترکان از یک سرعت اینترنت بهره خواهند بود، اما کیفیت کابل‌های مسی بر روی سرعت اینترنت تاثیرگذار خواهد بود.

اینترنت فیبر نوری (FTTx)

اینترنت فیبر نوری (FTTx) به واسطه کابل‌های فیبر نوری در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد. در واقع این فناوری به کابل‌های مسی یا خطوط تلفن وابسته نبوده و انتقال اطلاعت فقط توسط کابل‌های فیبر نوری انجام می‌شود. با توجه به این که در این فناوری از سیگنال‌های نوری استفاده می‌شود، مشترکان از سرعت اینترنت بیشتری نسبت به ADSL و VDSL بهره‌مند می‌شوند. سرعت‌های دانلود و آپلود با فیبر نوری بیش از 1 گیگابیت است.

سرویس‌های ثابت بی سیم

سرویس‌های ثابت بی‌سیم شامل انواع ADSL ،TD-LTE، وایمکس و اینترنت نقطه به نقطه بی‌سیم بوده و در واقع جزو اینترنت پرسرعت ثابت محسوب می‌شود، اما نسبت به سایر سرویس‌ها از قابلیت اتصال بی سیم بهره می‌برند و امکان اتصال چند دستگاه را مهیا می‌سازند. حداکثر سرعت آزمایشگاهی اینترنت TD-LTE حدود 110 مگابیت بر ثانیه بوده و و حداکثر سرعت عملیاتی آن نیز 40 مگابیت بر ثانیه محاسبه شده است. از محدودیت‌های این سرویس می‌توان به قطع سرویس در شرایط جابه‌جابی میان آنتن‌ها، کاهش کیفیت سرویس در صورت افزایش فاصله کاربران از آنتن یا اختلال‌های رادیویی، قیمت بالا و هزینه نصب و نگهداری آن اشاره کرد.

کارشناسان این حوزه بر این باورند که اینترنت ثابت طی 10 سال اخیر با رشد کمی مواجه بوده و حتی در حال حاضر رشد آن منفی است. البته مردم نیز به دنبال خدمات باکیفیت‌تر بوده و به دلیل بهتر بودن سرعت و کیفیت اینترنت اپراتورهای تلفن همراه، از اینترنت موبایل استفاده می‌کنند. در جدول زیر مشترکان اینترنت ثابت به تفکیک سرعت و نوع فناوری را مشاهده می‌کنید:

اینترنت ثابت اینترنت ثابت

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*