مقایسه مودم با روتر

مقایسه مودم با روتر ؛‌ چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

اگر با دنیای شبکه آشنا باشید، قطعا کلماتی مانند مودم، روتر و سوئیچ را شنیده‌اید. ما در این مقاله به مقایسه مودم با روتر پرداخته‌ایم.

در حالی که ما هنگام صحبت در مورد سخت افزار اینترنت خانگیمان گاهی از نام مودم و گاهی از روتر استفاده می‌کنیم، اما این دو دستگاه با یکدیگر مشابه نیستند. در حقیقت نقش آن‌ها با یکدیگر بسیار متفاوت است. ما در این مقاله با مقایسه مودم با روتر ، همه چیز را برای شما شرح خواهیم داد.

مقایسه مودم با روتر

مودم چیست؟

مقایسه مودم با روتر

یک مودم سیگنال‌های ورودی و خروجی بین یک سرویس دهنده‌ی اینترنت (ISP) و کاربر خانگی را تبدیل می‌کند. کار مودم شامل تبدیل این سیگنال‌ها به فرمت‌های سازگار می‌شود که انتقال داده‌های مورد نیاز برای اتصال به اینترنت را فراهم می‌کند. یک ISP با استفاده از انواع سیگنال‌ها (رادیویی٬ الکتریکی٬ ماهواره‌ای٬ فیبر نوری و غیره) داده‌ها را ارسال می‌کند٬ در حالی که کامپیوترها و دیگر دستگاه‌های الکترونیکی از سیگنال‌های دیجیتالی استفاده می‌کنند. بنابراین٬ برای ترجمه و تبدیل سیگنال‌ها به یک مودم نیاز است. این دستگاه اجازه می‌دهد تا دو نقطه پایانی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

فرآیند تبدیل شامل فرکانس و کشف رمز سیگنال‌هاست، از این رو نام دستگاه: یک کلمه مرکب از دو واژه «modulator-demodlator» است. بسته به نوع اتصال به اینترنت، نوع مودم مورد نیازتان نیز متفاوت است. برای مثال، برای اینترنت کایلی، به یک مودم کایلی نیاز دارید. همچنین اینترنت LTE به یک مودم LTE و اینترنت DSL به یک مودم DSL‌ نیاز دارد.

صرف نظر از نوع مودم، هدف اصلی در همه‌ی آن‌ها یکسان است. بدون مودم، کامپیوتر یا تلفن شما قادر به ارسال و دریافت داده‌های مورد نیاز برای اتصال به سرویس اینترنت شما نیست. این دستگاه اتصال به اینترنت شما را برقرار و حفظ می‌کند. با این حال، یک مودم مستقل می تواند فقط یک دستگاه را به اینترنت متصل کند. این جایی است که روتر وارد می شود…

روتر چیست؟

مقایسه مودم با روتر

روتر یک شبکه محلی از دستگاه‌ها را ایجاد می‌کند و به این دستگاه‌ها امکان ارسال داده‌ها به مودم‌ و یکدیگر را می‌دهد. اگر می‌خواهید که فقط یک دیوایس را به اینترنت وصل کنید، از نظر فنی نیازی به روتر نیست. با این حال، امروزه در بیشتر خانه‌های مدرن، چندین دستگاه نظیر گوشی‌های هوشمند، تبلت و رایانه وجود دارد. برای اینکه این دیوایس‌ها بتوانند داده‌ها را در شبکه محلی انتقال دهند، به یک روتر نیاز دارید. روتر داده‌ها و ترافیک بین دستگاه‌ها را مسیریابی می‌کند.

روتر شما این کار را با اختصاص آدرس محلی IP به هر دستگاه انجام می‌دهد، تا داده‌ها در جای مناسب به پایان برسند. در غیر این صورت، همان داده‌ها به هر دستگاه موجود در شبکه می‌روند. روترهای مدرن شامل یک سوئیچ و هاب داخلی هستند که درگاه‌های مورد نیاز هر یک از دستگاه‌های شما را برای اتصال بی‌وقفه به وب فراهم می‌کنند. هاب‌ها و سوئیچ‌ها به عنوان دستگاه‌های مستقل در دسترس هستند، اما این‌ها معمولا در محل کار استفاده  می‌شوند تا بسیاری از کاربران و دستگاه‌های دیگر به شبکه وصل شوند.

اگر بخواهید که فایل‌هایی را فقط بین دستگاه‌های اطراف خود به اشتراک بگذارید، روترها می‌‌توانند بدون اینترنت نیز کار کنند. این بدان معناست که برای به اشتراک گذاشتن فایل‌ها از کامپیوتر خود به پرینتر یا برای ارسال فایل بین دو کامپیوتر در همان شبکه محلی، می‌توانید از روتر بدون مودم استفاده کنید. هرچند، روتر شما برای فراهم کردن دسترسی به اینترنت، باید به مودم‌تان متصل شود.

تفاوت مودم با روتر

مقایسه مودم با روتر

تفاوت اساسی مودم و روتر نقش آن‌ها در اتصال شما به اینترنت است. مودم پلی بین خانه و اینترنت شماست، اما روتر مسئول ایجاد شبکه محلی شما در داخل خانه است. شما می‌توانید روتر را به عنوان گارد ترافیک در نظر بگیرید. روتر کمک می‌کند تا دیوایس‌های شما به پل (مودم) که اینترنت را هدایت می‌کند، دسترسی پیدا کنید. روتر اتصال دیگر دستگاه‌ها را قطع نکرده و داده‌های آن‌ها را رهگیری نمی‌کند.

تفاوت دیگر مودم و روتر در این است که مودم تنها یک آدرس آی‌پی عمومی دارد. در حالیکه، روتر انواع آدرس‌‌های آی‌پی محلی را به منظور ارتباط در داخل شبکه اختصاص می‌دهد. برای اتصال هر دستگاهی به اینترنت، وجود یک مودم لازم است. به همین دلیل در دیوایس‌هایی مثل تلفن‌های همراه نیز مودم‌هایی کوچکی تعبیه شده است.

بدون روتر هم یک مودم می‌تواند همچنان به اینترنت متصل شود. علاوه بر این، یک مودم به فقط برای اتصال به اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالیکه یک روتر بدون اینترنت می‌تواند برای ایجاد یک شبکه‌ی خانگی بین دیوایس‌ها استفاده شود.

 ترکیب مودم و روتر

مقایسه مودم با روتر

گذشته از این‌ها، در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان دستگاه‌هایی با ترکیب مودم و روتر را به تولید و به فروش می‌رسانند. در واقع این دو در کنار هم یک دستگاه واحد را تشکیل می‌دهند. با پیشرفت تکنولوژی، این دیوایس ترکیبی به طور چشمگیری رایج شده است. بسیاری از خانواده‌های مدرن از این نوع دستگاه‌ها استفاده می‌کنند، در حالیکه، موبایل‌ها یا مودم‌های قابل حمل نیز هر دو فناوری را در یک دستگاه ترکیب می‌کنند.

با این حال، درک تمایز بین مودم و روتر  هنوز هم حائز اهمیت است، زیرا آن‌ها همچنان به عنوان دستگاه‌های مستقل فروخته می‌شوند. ممکن است برخی از افراد فقط به یکی از آن‌ها نیاز داشته باشند. علاوه بر این، اگر بخواهید، شبکه‌ی اینترنت خانگی خود را ارتقاء دهید یا مودم‌ها و روترهای قدیمی خود را به روز کنید، خرید یک مودم روتر ارزان‌تر از خرید یک دستگاه مستقل خواهد بود.

روتر و مودم 5G

با پدیدار شدن فناوری 5G، سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که آیا برای اتصال به این فناوری اینترنت به مودم و روتر ویژه‌ای نیاز است؟

برای اتصال به اینترنت 5G، مانند هر نوع اتصال اینترنتی دیگر، به یک مودم سازگار نیاز دارید. تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های 5G دارای این مودم‌ها هستند. اما کسانی که می‌خواهند از یک اتصال 5G برای خانه خود استفاده کنند، به یک مودم 5G نیاز دارند. در حال حاضر دستگاه ترکیبی مودم روتر 5G از طریق رساننده خدمات اینترنتی به فروش می‌رسد.

برخی از شرکت‌ها، تجهیزات تجاری 5G را با یک مودم داخلی و روتر عرضه می‌کنند تا مشتریان به شبکه 5G متصل شوند. روتر‌های قدیمی هنوز هم با مودم‌های 5G کار می‌کنند. اما ممکن است که شما بخواهید روتر خود را به روز کنید تا از مزایای سرعت بالای اینترنت 5G بهره ببرید. روتر‌های تک باند ممکن است تنگنایی برای اتصال سریع اینترنت 5G ایجاد کنند.

با این حال، این مورد تا حد زیادی به برنامه اینترنت شما و مقدار سرعت اتصال شما بستگی دارد. بهتر است تا زمانی که از دسترسی اینترنت 5G در منطقه‌، جزئیات برنامه خود و سازگاری دیوایس‌ها اطلاعی ندارید، دستگاه‌های خود را به روز نکنید.

اکنون که نقش مودم‌ها و روترها را بهتر فهمیدید، ممکن است همچنان از دیگر جنبه‌های شبکه‌ی اینترنت خانگی خود در حیرت باشید. برای مثال، دانستن اینکه Wi-Fi از کجا وارد می‌شود؟