مرگ در اثر کرونا

مرگ در اثر کرونا ویروس جدید (بیماری کووید 19) چقدر محتمل است؟

بیماری کووید 19 که عامل آن یک ویروس کرونا جدید است، ترس و وحشت زیادی به جان مردم سراسر دنیا انداخته است. اما احتمال مرگ در اثر کرونا ویروس جدید چقدر است؟

درباره ویروس کرونا جدید به هیچ عنوان نمی‌توان با قطعیت صحبت کرد. تنها دو ماه از زمان ظهور آن گذشته و بشر به اطلاعات کافی درباره‌اش دست پیدا نکرده است. البته همین دو ماه، با در نظر گرفتن شباهت 90 درصد ویروس عامل بیماری کووید 19 به بیماری سارس، برای ارزیابی تقریبی احتمال مرگ در اثر کرونا ویروس جدید کافی بوده است.

تا روز دوازدهم اسفند ماه، 89 هزار نفر در سراسر دنیا به بیماری مبتلا شده‌اند. از این بین 3 هزار نفر جان خود را از دست داده و 45 هزار نفر نیز بهبود پیدا کردند. افراد زیادی هنوز وضعیتشان بعد از ابتلا به بیماری مشخص نشده است. به عبارتی آن‌ها جانشان را از دست نداده‌اند،‌ اما هنوز ویروس در بدنشان وجود دارد. به همین دلیل نمی‌توان به طور دقیق درباره نرخ مرگ و میر صحبت کرد. با این حال، محققان مرگ در اثر کرونا ویروس جدید را تنها 1 درصد می‌دانند.

از بین هر هزار نفر مبتلا به بیماری، بین 5 الی 40 نفر جان خود را از دست می‌دهند. در نظر داشته باشید گسترده بودن این محدوده، به خاطر همان عدم قطعیتی است که در بالا به آن اشاره کردیم. قوی‌ترین احتمال تا امروز، عدد 9 است. با در نظر گرفتن احتمال مرگ 9 نفر از هزار مبتلا به کووید 19، نرخ مرگ و میر کمتر از 1 درصد ارزیابی می‌شود.

البته این آمار بسیار خوشبینانه است. بررسی‌‌های دقیق‌تر نشان می‌دهد ممکن است وضعیت از آن چه تصور می‌کنیم بسیار وخیم‌تر باشد. با گذر زمان، همه چیز مشخص خواهد شد.

مت هنکاک (Matt Hancock) وزیر بهداشت انگلستان، چند روز پیش درباره نرخ مرگ و میر بیماری تنفسی جدید اظهار نظر کرد و آن را 2 درصد یا کمتر دانست. یعنی به عقیده وی، در بدترین حالت میزان کشندگی کووید 19 برابر 2 درصد است.

در نظر داشته باشید 2 درصد، با در نظر گرفتن کل جمعیت مبتلایان اعلام شده است. به عنوان نمونه احتمال مرگ در افراد دارای سن بالاتر از 80 سال از افراد دارای بین 20 الی 30 ده برابر بیشتر است. احتمال مرگ، به فاکتورهای متعددی نظیر سن، جنسیت، وضعیت عمومی سلامتی و ابتلا یا عدم ابتلا به بیماری‌های دیگر بستگی دارد.

ارزیابی دقیق احتمال مرگ در اثر کرونا ویروس 2020 بسیار دشوار است

یکی از دلایل اصلی عدم توانایی برای محاسبه دقیق این نرخ، عدم توانایی به منظور شمارش دقیق افراد مبتلا است. 89 هزار مبتلایی که در بالا به آن اشاره کردیم، به بیمارستان مراجعه کرده و ابتلای آن‌ها به کووید 19 به صورت رسمی ثبت شده است. از طرفی در مطلب «11 شایعه بی اساس درباره ویروس کرونا که علم آنها را رد می‌کند» دریافتیم نزدیک به 81 درصد افراد مبتلا به این بیماری، علائم ملایمی از خود، شبیه به یک آنفلوآنزا، بروز می‌دهند.

البته با توجه به فراگیر شدن اخبار مربوط به ویروس کرونا 2020، احتمال مراجعه آن‌ها به بیمارستان به خاطر ترس زیاد، با وجود نداشتن علائم جدی، بالا است، اما اغلب افراد، مریضی خود را سرماخوردگی عادی تصور کرده و روش‌های درمان مرسوم را پیش می‌گیرند. به همین دلیل ابتلای آن‌ها هرگز مکتوب نخواهد شد.

در کشورهای مختلف، نرخ مرگ و میر متفاوت به نظر می‌رسد، اما این موضوع به معنی ظهور ورژنی جدید و جهش یافته از ویروس در کشورهای گوناگون نیست. بر اساس گفته‌های دانشمندان امپریال کالج لندن، دلیل این اختلاف، متفاوت بودن توانایی کشورهای مختلف در ردیابی و یافتن مبتلایان دارای نشانه‌های ضعیف است.

مرگ در اثر کرونا

تصویر بالا نشان می‌دهد تعداد افراد دارای نشانه‌های ضعیفی از بیماری بسیار زیاد است. متاسفانه این افراد هرگز شناسایی نمی‌شوند. شاید آن‌ها هرگز با مشکلات جدی دست و پنجه نرم نکرده و بهبود پیدا کنند،‌ اما ناقل بیماری کووید 19 بوده و در اثر انتقال آن به افرادی با سن بالا یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای، جان آن‌ها را به خطر می‌اندازند.

با توجه به این موضوع، نرخ مرگ در اثر کرونا ویروس عامل بیماری کووید 19 به احتمال زیاد، بیشتر از حد واقعی محاسبه شده است. اما نباید خیلی خوشحال بود. قضیه می‌تواند طور دیگری باشد! همانطور که گفتیم، هنوز وضعیت تعداد زیادی از مبتلایان مشخص نشده است. ممکن است تعداد زیادی از آن‌ها در نهایت به مرگ منجر شود. به این ترتیب، احتمال مرگ در اثر کروناویروس جدید، بیشتر از 2 یا 3 درصدی که در حال حاضر ادعا می‌شود خواهد بود.

دانشمندان با در نظر گرفتن موضوع از هر دو زاویه، برای محاسبه نرخ دقیق مرگ و میر کووید 19 وارد عمل شدند. به عنوان نمونه آن‌ها در ابتدا، تعداد مبتلایانی با نشانه‌های ضعیف، که هرگز در آمار نهایی مبتلایان ثبت نمی‌شوند، را کم در نظر گرفتند.

اگر داده‌‌های موجود درباره استان هوبی، مرکز انتشار بیماری ویروسی جدید، را در نظر بگیریم، نرخ میزان مرگ و میر از آن چه تاکنون اعلام شده بسیار بیشتر است. گفتنی است نرخ مرگ و میر در این استان در مقایسه با دیگر قسمت‌های چین بیشتر بوده است.

عدم قطعیت، دانشمندان را کلافه کرده است. در هر قسمتی از دنیا، حتی در بخش‌های مختلف چین، عددی متفاوت برای احتمال بروز مرگ در اثر کرونا ویروس 2020 به دست می‌آید.

احتمال مرگ در اثر ابتلا به کووید 19 برای من چقدر است؟

احتمال مرگ در برخی افراد، در صورت مبتلا شدن به کووید 19، بیشتر است. از نظر جنسیت، احتمال مرگ مردان بالاتر است. با افزایش سن و ابتلا به دیگر بیماری‌ها، احتمال افزایش پیدا می‌کند. آمار زیر، بر اساس مطالعه روی نزدیک به 44 هزار بیمار در کشور چین به دست آمده است. به شکلی نامتناسب، احتمال مرگ و میر در بازه‌های سنی گوناگون، متفاوت است.

مرگ در اثر کرونا

در قسمتی دیگر، بیماری‌هایی که احتمال مرگ به خاطر کووید 19 را افزایش می‌دهد، ذکر شده است. افراد دارای بیماری‌های قلبی عروقی بیشتر در معرض خطر قرار دارند. بعد از آن‌ها افراد دیابتی، افراد دارای مشکلات تنفسی و افراد دارای فشار خون بالا قرار می‌گیرند. سومین قسمت، نشان‌دهنده احتمال به نسب بالاتر مرگ مردان در مقایسه با زنان است.

در افراد دارای سن کمتر از 30 سال، نرخ مرگ و میر از همه پایین‌تر است. از بین 4500 مبتلا به این بیماری با سن کمتر از 30 سال، تنها 8 نفر جانشان را از دست دادند. احتمال مرگ در اثر کرونا ویروس عامل کووید 19 در صورت داشتن دیابت، فشار خون بالا و مشکلات قلبی یا تنفسی پنج برابر بیشتر می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*